Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 21 aug 2025 20:21
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

experian
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Ralph30

Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: di 01 mei 2007 9:41    Onderwerp: experian Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Ik heb 2 weken geleden een abonnement aangevraagd bij tele2. Echter kreeg ik na een week te horen dat mijn bestelling niet kon worden goedgekeurd nadat ze advies hadden ingewonnen bij Experian. Blijkbaar was dat advies negatief.

Mijn verbazing was groot aangezien ik een keurige betaler ben, nooit aanmaningen krijg en geen leningen of schulden heb.

Er werd mij aangeraden om de gegevens op te vragen bij Experian. Dit heb ik gedaan. En zoals ik al verwacht had stond er niets bijzonders bij mijn betaalgedrag etc.

het enige wat er op stond was "postcode xxxx xx komt niet voor in tabel in overeenkomst met huisnummer xx".

Dat is dus de enige reden die experian kon bedenken om tele2 een negatief advies over mij te geven. Te belachelijk voor woorden aangezien een kort bezoek aan www.postcode.nl al laat zien dat postcode en huisnummer wel degelijk overeen komen.

maar wat ik nog belachelijker vind, is dat ze persoonlijke gegevens over mij dus wel gewoon opsturen naar een adres wat volgens Experian niet eens bestaat. Als er inderdaad was geprobeerd door iemand om op mijn naam op een ander adres iets te bestellen had diegene gewoon mijn gegevens ontvangen.

vraag 1 : mag dit wel ? persoonlijke gegevens van iemand sturen naar een volgens experian zelf niet bestaand adres ?

vraag 2 : mag Experian uberhaupt zonder mijn toestemming gegevens over mij bewaren ? In dit geval heeft tele2 dus waarschijnlijk de gegevens doorgespeeld naar Experian ?

alvast bedankt,

Ralph
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Yetl

Yetl

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): HvU

BerichtGeplaatst: di 01 mei 2007 12:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hier is de Wet Bescherming Persoonsgegevens van toepassing. De controlerende instantie is het College Bescherming Persoonsgegevens.

Kijk eens op http://www.cbpweb.nl/vv/vv_bet_rechten_4_rechten.shtml?refurl=../vv/vv_1.shtml&refer=true&theme=purple Daar staat vrijwel alles uitgelegd op dit gebied. Heeft Experian een fout gemaakt, dan kun je klagen bij hen.

Wat ik er uit mijn blote hoofd over kan zeggen is dat Experian jou moest inlichten op het moment dat zij persoonsgegevens van jou zijn gaan verwerken. Ook moest Tele2 jou inlichten dat je persoonsgegevens werden gebruikt voor zo'n onderzoek van Experian. Dat staat ook vast wel ergens in de kleine letters.

Op vraag 2 is dus het antwoord: ja het mag zonder toestemming, maar Experian had een informatieplicht naar jou toe. Zonder die informatieplicht weet jij nml. nergens van en is het lastig bezwaar te maken tegen de verwerking van je gegevens. Ook is het lastig om van het recht van aanvulling en correctie gebruik te maken.
Praktisch probleem bij bezwaar maken tegen de verwerking is dat Tele2 je dan geen abonnement meer geeft. Je zal dus gebruik moeten maken van je recht op correctie en aanvulling.

Vraag 1 is wat anders. Experian heeft niet gezegd dat het adres niet bestaat, ze hebben gezegd dat in hun tabellen de postcode niet het bewuste huisnummer bevat. Ze kunnen vervolgens best brieven sturen aan dat adres. Zelfs zonder postcode, in principe.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds