|
Auteur |
Bericht |
oemi
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 29 jun 2008 16:14 Onderwerp: erkenning gezag, moeder met psygische verleden saboteerd |
|
|
Hallo, graag wilde ik advies,
Het gaat om een jongen van 11 jaar, moeder heeft moeite met hem opvoeden (omdat zij in het verleden meerdere malen opgenomen is in psygiatrisch centrum) Vader heeft een nieuw gezin en ook een tijdje voor zijn kind zorg gehad.
Kind heeft gedragsproblemen op school en thuis. Nu kan moeder hem niet aan, behalve met harde hand. Maar naar vader luistert hij wel en gedraagt zich beter.
Vader heeft vervangende toestemming tot erkenning aangevraagd en eenhoofdig gezag omdat moeder in het verleden geen erkenning gegeven heeft en tegenwoordig leiden alle contacten tot ruzies.
Sinds de rechtzaak begonnen is. Is het moeder haar dagtaak geworden om vader en stiefmoeder hun leven te saboteren, leugens tot het laagste niveau. Valse aangiften bij politie doen en valse aangiften bij Meldpunt kindermishandeling. Alles om vader in het zwarte daglicht te brengen. Bedreiging, criminaliteit tot in de ergste vormen, dit zou vader en stiefmoeder allemaal op hun kerfstok hebben volgens ex.
Onderzoek van de Raad moet nog gestart worden. Maar moeder maakt nu al kenbaar dat zij hun ook uitgebreid zal vertellen wat voor personen vader en stiefmoeder zijn.
Ik lees vaak dat vaders weinig rechten hebben en meestal de kant van de moeder gekozen wordt.
Straks wordt het kind 12 jaar dan zou hij mogen bepalen bij wie hij wilt blijven. Maar moeder is de situatie zodanig aan het bewerkstelligen dat het kind straks niets meer mag zeggen omdat vader zogenaamd het kind in een psygologische houtgreep heeft.
Allemaal leugens die de situatie alleen maar moeilijker voor vader en het kind.
Laatst aangepast door oemi op zo 29 jun 2008 17:10, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 29 jun 2008 16:54 Onderwerp: |
|
|
Erg vervelend natuurlijk, maar was is precies je vraag?
Moeder monddood maken kan niet. Wel kan evt. aangifte worden gedaan van de valse aangiftes.
Zoals je de situatie beschrijft zie ik niet direct een reden waarom de rechter de kant zal kiezen van de moeder, die immers al uit het gezag is gezet. Omdat het m.i. geen zin heeft om er geen vertrouwen in te hebben, zou ik adviseren om er wel vertrouwen in te hebben. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
oemi
|
Geplaatst: zo 29 jun 2008 17:15 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor je reactie Bona fides.
Mijn fout voor verkeerde woordkeuze. Moeder heeft nog gezag, echter in de praktijk niet omdat kind dus voor geen meter naar haar luistert.
Graag wilde ik advies over het onderzoek dat nog gestart moet worden. De Raad zal neem ik aan de situatie zorgvuldig uitzoeken.
Alle tips zijn welkom. |
|
|
|
 |
sietske1980
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 551
|
Geplaatst: zo 29 jun 2008 18:24 Onderwerp: |
|
|
Dat iemand opgenomen is geweest met psychische problemen, wil niet zeggen dat die persoon niet voor haar kind kan zorgen.
Ouders die rollebollend van rechtzaak naar rechtzaak gaan is zeker niet in het belang van het kind. Die krijgt daar heel wat van mee en loopt kans in een loyaliteitsconflict terecht te komen.
Eenhoofdig gezag aanvragen omdat moeder het niet aan zou kunnen, terwijl het kind kennelijk tot nu toe voornamelijk door moeder is opgevoed, is weinig kansrijk (als ik het goed begrijp heeft moeder nu eenhoofdig gezag en wil je dat nu omgooien naar vader eenhoofdig gezag > zou gezamenlijk gezag niet een goede tussenweg zijn?) en gooit ook olie op 't vuur, net als haar bedreigingen.
Een criterium voor eenhoofdig gezag is bijv. dat het kind klem dreigt te raken tussen ouders die niet kunnen communiceren. Dat communiceren moet wel gepoogd worden. Ik hoop dat jullie eens met z'n allen en evt een mediator om de tafel kunnen gaan. Anders kan er misschien een OTS aangevraagd worden en evt hulp van Jeugdzorg?
De Raad kan bijv onderzoek doen naar de vragen met welke vorm van gezag en met welke omgangsregeling de belangen van het kind het meeste gediend zijn. Er is momenteel een giga wachtlijst; in de randstad tot een jaar. |
|
|
|
 |
oemi
|
Geplaatst: zo 29 jun 2008 18:53 Onderwerp: |
|
|
Moeder heeft momenteel alleen het gezag inderdaad. Maar omdat zij in het verleden meerdere malen opgenomen is geweest. Heeft haar moeder grotendeels voor het kind gezorgd. Nadat de rechtzaak was opgestart heeft zij haar zoon weer in huis, na 6 jaar bij oma gewoond te hebben.
Mediation, zowel andere pogingen tot bemiddeling zijn mislukt. Dit is ook een reden voor het aanvragen van eenhoofdig gezag. Andere reden is dat het kind vanaf zijn 4e jaar gedragsproblemen heeft en moeder verder nooit professionele hulp voor het kind heeft gezocht, ivm met haar ervaringen t.o.v hulpverlening. School dreigde met schorsing tenzij moeder medewerking verleende voor gedragstherapie.
Voor vader is dit ook de belangrijkste reden in deze rechtzaak. Moeder stelt het belang van hun kind niet voorop. |
|
|
|
 |
oemi
|
Geplaatst: zo 29 jun 2008 18:59 Onderwerp: |
|
|
en inderdaad de wachtlijst is lang, de wachttijd bedraagd nu inmiddels 8 maanden. |
|
|
|
 |
HenkR
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: ma 14 jul 2008 1:39 Onderwerp: |
|
|
Wat wil het kind zelf eigenlijk? _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
oemi
|
Geplaatst: ma 14 jul 2008 12:53 Onderwerp: |
|
|
Kind wilt heel graag bij zijn vader wonen, hij is nu 11 jaar. Moeder heeft de jongen al verteld dat wanneer hij 12 is. Hij niet zelf mag aangeven wat hij wilt. Moeder geeft aan dat ze daar wel voor zal zorgen. |
|
|
|
 |
HenkR
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: wo 16 jul 2008 18:31 Onderwerp: |
|
|
Ik wens alle partijen sterkte met deze eigenlijk ongewenste vermoeilijkingen.
Meer kan ik denkelijk niet doen. _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
sietske1980
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 551
|
Geplaatst: wo 16 jul 2008 22:03 Onderwerp: |
|
|
Wil jij een onderzoek door de Raad of heeft de rechtbank dit al bepaald?
Bij zo'n onderzoek wordt met de ouders ieder apart gesproken en met het kind. |
|
|
|
 |
|