Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 19:56
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

erfrecht
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
noledam

Leeftijd: 64
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: di 24 jan 2012 10:07    Onderwerp: erfrecht Reageer met quote Naar onder Naar boven

bij het overlijden van mijn vader heeft mijn moeder et erfrecht van de langstlevende, bij leven had mijn vader mijn zussen al geld gegeven waardoor er ook op papier hun al een erfdeel hebben gehad,
nu zou dit recht getrokken worden en hebben ik en mijn broer een deel van de ervenis gehad en staan mijn zussen nog steeds in een schuld, dus kan de rest van mijn kindsdeel niet betaald worden door de schuld die hun hebben, als ik er om vraag dit af te lossen krijg ik als antwoord dat kan niet want alles is voor de langst levende dus krijg ik geen geld ? maar mijn moeder heeft ook geen geld omdat hun nog steeds die schuld bij haar hebben. ook de notaris geeft aan dat dit niet direct opeisbaar is omdat het geld voor de langst levende is
ik dacht dat kinderen eerlijk verdeeld moesten worde en waarom kan ik mijn kindsdeel niet krijgen en mogen hun die schuld houden als ik hiermee naar een recter zou gaan maak ik dan kans mijn kindsdeel wel te krijgen ?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
TP

Leeftijd: 66
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: di 24 jan 2012 10:28    Onderwerp: Re: erfrecht Reageer met quote Naar onder Naar boven

De erfenis wordt (op papier) verdeeld over de langstlevende en de kinderen. Tot de erfenis behoren ook schenkingen. De gehele erfenis komt te vallen onder het beheer van de langstlevende, de langstlevende krijgt dan een niet opeisbare schuld aan de kinderen, de kinderen dus een niet opeisbare vordering op de langstlevende.
Wordt toch een erfdeel voortijdig uitbetaald dan vervalt het vruchtgebruik door de langstlevende en dit kan er toe leiden dat op een deel van de uitbetaling schenkbelasting verschuldigd is. Uw kindsdeel van hetgeen nog over is van de erfenis van uw ouders wordt pas opeisbaar na het overlijden van de langstlevende.

noledam schreef:
bij het overlijden van mijn vader heeft mijn moeder et erfrecht van de langstlevende, bij leven had mijn vader mijn zussen al geld gegeven waardoor er ook op papier hun al een erfdeel hebben gehad,
nu zou dit recht getrokken worden en hebben ik en mijn broer een deel van de ervenis gehad en staan mijn zussen nog steeds in een schuld, dus kan de rest van mijn kindsdeel niet betaald worden door de schuld die hun hebben, als ik er om vraag dit af te lossen krijg ik als antwoord dat kan niet want alles is voor de langst levende dus krijg ik geen geld ? maar mijn moeder heeft ook geen geld omdat hun nog steeds die schuld bij haar hebben. ook de notaris geeft aan dat dit niet direct opeisbaar is omdat het geld voor de langst levende is
ik dacht dat kinderen eerlijk verdeeld moesten worde en waarom kan ik mijn kindsdeel niet krijgen en mogen hun die schuld houden als ik hiermee naar een recter zou gaan maak ik dan kans mijn kindsdeel wel te krijgen ?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds