|
Auteur |
Bericht |
nicky
|
Geplaatst: vr 20 aug 2004 11:36 Onderwerp: erfrecht en levensverzekeringen |
|
|
Hallo allemaal,
Ik zit met een vraag en misschien kan iemand hier me helpen. Op dit moment probeer ik een vriendin te helpen met het afwikkelen van een erfenis (voor haar kinderen). De erfenis is aanvaardt onder voorrecht van boedelbeschrijving, omdat niet zeker is of er een positief saldo uitkomt. Maar er zijn ook levensverzekeringen afgesloten voor de kinderen en nu vraag ik me het volgende af.
Als een verzekering uitkeert valt dat bedrag dan onder de boedel, moeten daar de schulden uit betaald worden of is dat niet zo? Op internet heb ik wat gezocht en daaruit blijkt van niet, maar geldt dat dan alleen voor een overlijdensriscio verzekering of ook voor een gemengde verzekering en hoe zit het met een levensverzekering die de hypotheek dekt?
groetjes,
Nicky |
|
|
|
 |
Flash Moderator
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: vr 20 aug 2004 15:53 Onderwerp: |
|
|
Ik heb er zo snel even niets over kunnen vinden in de literatuur, dus teer ik even op mijn 'oude' kennis en op logisch redeneringsvermogen. Maar gezien ik momenteel vrij 'stijf' van de pijnstillers sta moet je het me maar vergeven als er bepaalde aspecten niet kloppen.
Er is in jouw situatie benificiair aanvaard, oftewel aanvaard onder boedelbeschrijving. Dit gebeurd op het moment dat, zoals je zelf al aangeeft, de erfgenamen er niet zeker van zijn dat de totale boedel een positieve waarde heeft. Voor de boedel zou het uiteraard gunstig zijn als deze uitkeringen van de verzekeringen binnen de boedel zouden vallen, aangezien de kans dan dus groter is op een positieve waarde.
Volgens mij is dit echter standaard niet zo. Bij iedere verzekering die je afsluit wijs je een begunstigde aan. Die persoon verkrijgt bij jouw overlijden de rechten op de uitkering door de verzekering. Stel nou eens dat de uitkering in de boedel zou vallen. Alle erfgenamen zouden dan evenveel recht hebben op deze uitkering, op uitzonderingen daargelaten, en dan zou het dus totaal geen functie hebben om een begunstigde aan te wijzen. Soms is de begunstigde niet eens erfgenaam! Dus dan zou deze buiten de boot vallen omdat de uitkering binnen de boedel valt.
Volgens mij gaat deze beredenering op voor alle verzekeringsvormen. Waar echter wel rekening mee gehouden moet worden is eventuele vrijgevigheid. Als er sprake zou zijn van vrijgevigheid kan de verzekeringsuitkering aangemerkt kunnen worden als gift en zou er eventueel met betrekking tot voldoening van de schulden van de nalatenschap op ingekort kunnen worden.
Ik hoop dat je hier iets verder mee komt! _________________ Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig.... |
|
|
|
 |
rene
Leeftijd: 73 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 21 aug 2004 22:10 Onderwerp: |
|
|
Polissen vallen in principe niet in de boedel na het overlijden
Indien de nalatenschap binificiair is aanvaard, dan vallen de polissen daar niet onder
Uit vraag begrijp ik dat de polissen voor de kinderen zijn
De erflater was dus verzekeringnemer en de kinderen de begunstigden
De kinderen verkrijgen de uitkering uit de polis en hoeven deze niet met de nalatenschap te verrekenen
De kinderen zijn over deze polisuitkering wel successierecht verschuldigd. (iniden verkrijging hoger dan vrijstelling)
Ook is het mogelijk dat de polisuitkering wel wordt gebruikt voor 'vrijwillige, betaling schulden erflater.
Dan mag deze betaling van de waarde van de polsiuitkering worden verminderd. (resolutie 28 december 1988 IB88-1117) |
|
|
|
 |
|