|
Auteur |
Bericht |
Lazariopops
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 29 jan 2007 17:31 Onderwerp: erfpacht of huur, voor- en nadelen |
|
|
Kan iemand mij de voor en/of nadelen vertellen van erfpacht boven een huurovereenkomst?
Of misschien literatuur die dit vraagstuk uitwerkt?
Dank,
Vincent |
|
|
|
 |
Gertje
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 111
|
Geplaatst: ma 29 jan 2007 18:31 Onderwerp: |
|
|
Ik weet zo niet of er literatuur is die op exact dít onderwerp ingaat, maar wat zijn volgens jou de voor- en nadelen van erfpacht als je nagaat wat deze rechtsfiguren inhouden?
Een ideetje:
- Bij erfpacht ontstaat een goederenrechtelijke relatie met de eigenaar van het onroerend goed, bij huur daarentegen een verbintenisrechtelijke. De gevolgen daarvan weet je vast zelf wel. Goederenrechtelijk sta je sterker, hoewel dat door het huurrecht in bepaalde situaties andersom kan zijn.
- Verder is erfpacht een beperkt recht, huur niet.
- Huur kan betrekking hebben op zowel roerende als onroerende zaken, erfpacht alleen op onroerende zaken.
- Erfpacht kan gesplitst worden in appartementsrechten, huur niet.
- Erfpacht kan worden overgedragen en bezwaard, huur niet.
- Andere regels voor beëindiging.
- Op huur is het huurrecht van toepassing, met beperkingen en rechten die het recht van erfpacht niet geeft.
Er zijn vast nog wel meer dingen te bedenken. Lees in ieder geval even de wet omtrent deze onderwerpen!
Er is genoeg literatuur over deze beide onderwerpen - apart van elkaar - maar ik vraag me af of je het zo diep zoekt? In het algemeen valt er volgens mij zo genoeg over te zeggen.
Succes! |
|
|
|
 |
MechteldvanderVleuten
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 13
|
Geplaatst: ma 29 jan 2007 23:03 Onderwerp: |
|
|
Er is nog wel een (financieel) verschil. De erfpachtcanon die je moet betalen is aftrekbaar voor de inkomstenbelasting, huur niet.
Groeten,
Mechteld. |
|
|
|
 |
Lazariopops
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 30 jan 2007 17:02 Onderwerp: |
|
|
Het gaat om de uitgifte van sportvelden door gemeente, soms ook met opstallen. Indien je zoveel mogelijk verplichtingen bij de huurder/pachter wilt leggen, waar ligt dan het omslagpunt? Ga je het onderhoud bij de huurder leggen door het gebreksbegrip op te rekken? Of regel je dit nogal makkelijk via erfpacht, maar krijg je te maken met relatief hoge vestigingskosten....
Ik probeer die grens op te zoeken die kijkt naar kosten, overdragen van verplichtingen, opzegbaarheid etc...
In ieder geval bedankt voor het uitgebreidde antwoord... |
|
|
|
 |
|