Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
h.m Gast
|
Geplaatst: za 11 jun 2005 15:26 Onderwerp: erfenisje |
|
|
Hoi, even een vraagje over het accepteren van een erfenis.
Mijn partner heeft 3 jaar terug te horen gekregen dat ie een klein erfenisje heeft ontvangen van een overleden oom. De broer van zijn moeder. De oom was een vrijgezel, nooit getrouwt geweest en geen testament opgemaakt.
De oom die is overleden kent bijna niemand van de familie.
Nu gaat krijgt hij een achtiende deel van de erfenis, volgens papieren van de Notaris, die pas van de week zijn binnen gekomen.
Nu hebben wij de volgende vragen hier over, voor we papieren ondertekenen en opsturen, hooop dat jullie kunnen ons kunnen helpen bij de antwoorden.
Wij weten niet om wat voor bedrag het gaat, maar schijnt dat het over 3 bankrekeningen gaat van overledenen,
Notaris vraagt 95 euro afhandelings kosten, per familie. Ook als we de erfenis weigeren.
Inzage in de erfenis/papieren hebben we nog niet gekregen.
Is een notaris verplicht geen inzage te geven in de erfenis, voor we papieren opsturen?
Hoe zit dat als er meer schulden zijn dan erfenis, en dat pas achter af blijkt?
Is een notaris verplicht om een erfenis zowie zo af te handelen, hoe groot de erfenis ook is, zonder testament, of werken ze uit winstbejag en sporen ze familie pas op, als blijkt dat de erfenis groot genoeg is?
Is er iets waar we info kunnen opdoen hierover? Daar wij dit nog nooit aan de hand hebben gehad?
Als wij de erfenis weigeren, moeten we dan als nog die 95 euro betalen?
Hoe zit zoiets in elkaar? Hoop dat jullie hier antwoord op kunnen geven.
bvd |
|
|
|
 |
Jeanne Gast
|
|
|
|
 |
Flash Moderator
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: zo 12 jun 2005 9:39 Onderwerp: |
|
|
Ik zal proberen een beetje een structureel antwoord te geven op de vragen die je hebt gesteld. Voor verdere vragen kun je overigens ook altijd de notaris in kwestie gewoon bellen/mailen, deze zal over het algemeen ook gewoon de tijd nemen om alles uit te leggen.
Allereerst is een notaris 'verplicht' om de erfenis af te handelen als hem daarom gevraagd wordt. Van rechtswege (uit zichzelf) doet een notaris niet zoveel, dus hij zal bijna altijd in opdracht van iemand handelen. Deze erfenis moet dan gewoon afgehandeld worden, hoe groot of klein deze erfenis is, is daarvoor niet relevant.
De erfenis kun je, zoals al gezegd weigeren of aanvaarden. Aanvaarden kan echter ook nog op twee verschillende manieren gebeuren; zuiver aanvaarden of beneficiair aanvaarden. Indien je van de zuivere aanvaarding gebruik maakt, zul je aansprakelijk zijn voor alle schulden van de nalatenschap. Zowel met het nalatenschapsvermogen als met je eigen vermogen. Bij beneficiaire aanvaarding dan ben je slechts tot de schulden van de nalatenschap gehouden met het nalatenschapsvermogen. Met andere woorden indien je beneficiair aanvaard zul je nooit de schulden vanuit je privévermogen moeten betalen.
Als je overigens de erfenis weigert, kan ik me niet voorstellen dat je dan nog de 95 euro moet betalen, maar hiervoor heb ik geen wettelijke basis kunnen vinden. Indien je weigert zullen de kosten, denk ik, gedragen moeten worden door de families die wel aanvaard hebben.
Inzage in de erfenis/papieren is denk ik niet mogelijk, omdat dat de privacy van de overleden persoon zou schenden. Op het moment dat je nog niet de erfenis hebt aanvaard, ben je nog geen erfgenaam en heb je ook geen recht op inzage.
Volgens mij heb ik zo een aanzetje gegeven voor alle vragen. Ik zou in ieder geval de notaris even bellen om de dingen voor de zekerheid nog even na te vragen. Hoop dat je hiermee geholpen bent! _________________ Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig.... |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|