Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 06 aug 2025 8:09
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

erfafscheiding
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
nathalie1d571

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: do 29 jul 2010 14:27    Onderwerp: erfafscheiding Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn buren en ik hebben gesproken over de schutting die op de erfafscheiding staat (neem ik aan). Ik heb dit huis 7 jaar geleden gekocht en zij hebben aan hun woonkamer een uitbouw gebouwd, die volgens de vorige bewoner van mijn woning op de erfafscheiding is gebouwd met haar toestemming. De schutting staat daar precies op, dus ook op de erfafscheiding. Ik weet dat dit de schutting mandelig maakt, hetgeen prima is, ware het niet, dat zij een dure schutting willen plaatsen. Hetgeen ik financieel misschien niet kan veroorloven. Hoe is dat in de wet geregeld ? Is er een bedrag dat redelijk wordt beschouwd als maximaal opeisbaar in geval van mandeligheid ?

En punt 2. Hetgeen wat mij eigenlijk echt dwars zit...De buurman gaf aan dat hij de schutting zelf gaat plaatsen en dat ik daar dus ook voor moet betalen !! Hij wil zelf de schutting plaatsen en dat gaat niet alleen dus heeft hij een vriend die dan komt helpen etc. Ik heb dus geen zin om mijn buurman en vriend te betalen omdat hij de schutting zelf wil plaatsen. Kan hij mij wel daartoe dwingen? En zo nee, hoe kan ik dit brengen zonder een conflict te krijgen. Ik gaf al aan dat we de klus op werkspot zouden kunnen plaatsen, maar aan hun reactie te merken vonden ze dat niet zo leuk...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hanssje

Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): RUG

BerichtGeplaatst: do 29 jul 2010 15:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Juridisch gezien weet ik niet of ze je kunnen verplichten mee te betalen, maar dat lijkt mij toch sterk...
Bij vrienden van mij was precies hetzelfde het geval, ze hebben aangegeven geen geld te hebben voor een nieuwe schutting en de buren zijn zelfs zo beschaafd geweest om te vragen of ze er bezwaar tegen hadden als de schuttig toch vervangen zou worden (volledig door hun gefinancierd).

En daarbij... in een flatgebouw bijvoorbeeld kunnn gezamenlijke zaken enkel via een Vereniging van Eigenaren ondernomen worden. Indien deze niet aanwezig of actief is, kunnen ze bewoners die bezwaar hebben niet dwingen mee te betalen aan bijvoorbeeld het schilderen van de buitenkant van het gebouw...

Maar goed. Dat is de redenering van een leek.
Ronald78

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: vr 30 jul 2010 11:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zou eerst eens kijken of de schutting inderdaad op de erfgrens staat en niet volledig op jouw grond (of die van de buren). Mogelijk is de erfgrens aan de hand van de oude gevel te bepalen, dus boven de uitbouw. Dan kun je zien hoever de uitbouw over de erfrens heen komt, en aan de hand daarvan waar de schutting staat.

Dan zou ik gaan kijken of die schutting inderdaad vervangen moet worden. Als dat niet het geval is, dan heb je sterke argumenten om vervanging tegen te houden. Wil de buurman toch die schutting, dan zet hij hem maar op zijn eigen grond (en betaal je natuurlijk niet mee).

Ook als hij een schutting neer wil zetten waar jij het niet mee eens bent, heeft hij een probleem. Je zult het er samen over eens moeten worden.

Leeftijd: 66
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: vr 30 jul 2010 14:06    Onderwerp: Re: erfafscheiding Reageer met quote Naar onder Naar boven

Of de erfafscheiding is aangehouden is te zien in de akte van koop waar wellicht een kadatertekening aan is toegevoegd. Je kunt ook het kadaster raadplegen via internet.

Je bent niet verplicht aan de schutting mee te betalen. Als de huidige schutting verrot is o.i.d. dan kan je worden aangesproken op vervanging voor een gelijkwaardige schutting mits deze op de erfafscheiding staat (gezamenlijk eigendom). Als de schutting nog goed is dan niet. Wil de buurman een duurdere schutting en je vind dat de duur dan kun je hooguit worden aangesproken voor de kosten van vervanging van een gelijkwaardige schutting.

nathalie1d571 schreef:
Mijn buren en ik hebben gesproken over de schutting die op de erfafscheiding staat (neem ik aan). Ik heb dit huis 7 jaar geleden gekocht en zij hebben aan hun woonkamer een uitbouw gebouwd, die volgens de vorige bewoner van mijn woning op de erfafscheiding is gebouwd met haar toestemming. De schutting staat daar precies op, dus ook op de erfafscheiding. Ik weet dat dit de schutting mandelig maakt, hetgeen prima is, ware het niet, dat zij een dure schutting willen plaatsen. Hetgeen ik financieel misschien niet kan veroorloven. Hoe is dat in de wet geregeld ? Is er een bedrag dat redelijk wordt beschouwd als maximaal opeisbaar in geval van mandeligheid ?

En punt 2. Hetgeen wat mij eigenlijk echt dwars zit...De buurman gaf aan dat hij de schutting zelf gaat plaatsen en dat ik daar dus ook voor moet betalen !! Hij wil zelf de schutting plaatsen en dat gaat niet alleen dus heeft hij een vriend die dan komt helpen etc. Ik heb dus geen zin om mijn buurman en vriend te betalen omdat hij de schutting zelf wil plaatsen. Kan hij mij wel daartoe dwingen? En zo nee, hoe kan ik dit brengen zonder een conflict te krijgen. Ik gaf al aan dat we de klus op werkspot zouden kunnen plaatsen, maar aan hun reactie te merken vonden ze dat niet zo leuk...
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: vr 30 jul 2010 14:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Buren kunnen sowieso vorderen dat de andere eigenaar er aan meewerkt dat op de grens een scheiding wordt opgericht en moeten dan voor de helft de kosten betalen. Zie 5:49 BW.

In het geval van Nathalie is het de vraag of de schutting wel aan vervanging toe is. Indien dit niet het geval is, dan kan een vordering van de buren m.i. heel goed als misbruik van recht (3:13 BW) worden betiteld.

Als er al sprake is van mandeligheid (dat is: wanneer de grens van de twee erven in de lengterichting onder die schutting doorloopt), dan kom je op 5:65 BW: mandelige zaken moeten op kosten van alle mede-eigenaars worden onderhouden, gereinigd en, indien nodig, vernieuwd. Let hier op het "indien nodig" uit de wettekst.

Gewoon onderhoud van de schutting of handelingen die geen uitstel kunnen lijden kunnen zowel door buurman als Nathalie zelfstandig worden verricht. Voor handelingen rond de vernieuwing zijn echter uitsluitend de deelgenoten gezamenlijk bevoegd (3:170 lid 3 BW). Nathalie hoeft alleen bij te dragen aan handelingen die bevoegdelijk ten behoeve van de gemeenschap zijn verricht (3:172 BW), dus in casu: kosten rond een vernieuwing waar zij ook toestemming voor heeft gegeven.

Als de buren dat anders willen, moeten ze maar naar de rechter.

@ Nathalie: dat je niet wilt meebetalen voor een dure schutting en een vriend die komt helpen met het plaatsen daarvan vind ik niet zo gek. Als er al een conflict ontstaat, dan ligt dat geheel aan de zijde van de buren.
ouwe sloeber

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: vr 30 jul 2010 22:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
in een flatgebouw bijvoorbeeld kunnn gezamenlijke zaken enkel via een Vereniging van Eigenaren ondernomen worden. Indien deze niet aanwezig of actief is, kunnen ze bewoners die bezwaar hebben niet dwingen mee te betalen aan bijvoorbeeld het schilderen van de buitenkant van het gebouw...

Ja hoor, dat kan wel. Bij (veel) VVE's beslist de meerderheid. Ik weet niet of er ook een andere vorm is voor VVE's, bijvoorbeeld dat er een veto kan worden uitgesproken.

Dat zou mooi zijn. Als je dan altijd overal tegen bent, hoef je nooit iets te betalen voor het onderhoud.

OK, off topic, maar het werd wel in dit draadje genoemd, vandaar...
nathalie1d571

BerichtGeplaatst: za 31 jul 2010 14:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De schutting is wel aan vervanging toe, en ik zal ook gewoon de helft van de kosten daarin dragen. Dat vind ik geen probleem, immers de schutting staat op de erfafscheiding.

Maar ik voel mij "genaaid" dat ik zou moeten betalen voor een vriend van mijn buurman EN mijn buurman, die dan de schutting gaan plaatsen...Dat wil ik dus NIET betalen.

Ik wil inbreng in wat voor schutting we plaatsen, hoe duur die wordt en wie de schutting plaatst. Ik kan toch ook meehelpen? Gaan zij mij dan betalen, dat ik ook meehelp met plaatsing van de schutting?

Of ben ik nu onredelijk?
leader

Leeftijd: 68

BerichtGeplaatst: za 31 jul 2010 15:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Juridisch gezien heeft tikSimone helemaal gelijk, ik heb het zelf ook een keer aan de hand gehad, gelijke monikken, gelijke kappen in dit geval.

Het is ieders eigendom, dus ieder een gelijke inbreng en men gaat natuurlijk niet de hulp van een buurman betalen omdat hij dat wilt, zeker als je zelf voorstelt om mee te helpen, in wat voor vorm dan ook.

Je hebt van die heersende type's die de ander wel even de les voor willen schrijven, maar laat je niet van de wijs brengen, aan de andere kant wil men ook geen ruzie, maar juridisch gezien weet je waar je nu staat.

Succes, Arie.
ouwe sloeber

BerichtGeplaatst: za 31 jul 2010 17:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Of ben ik nu onredelijk?

Nee, tuurlijk niet. Je buurman is erg brutaal. Ik ben het met jou en leader eens. Spreek af wanneer het gaat gebeuren en help mee. Helpt het als je zegt dat je je niet veel kunt veroorloven en de kosten zo laag als mogelijk wilt houden en dat, als hij het nodig vindt vrij is op eigen kosten een duurdere schutting te plaatsen?
ouwe sloeber

BerichtGeplaatst: za 31 jul 2010 17:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

dubbel
nathalie1d571

BerichtGeplaatst: za 31 jul 2010 20:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hartelijk dank allemaal, ik wil geen ruzie, maar wil ook niet krom liggen voor een schutting.
Ook wil ik niet betalen dat mijn buurman het gaat plaatsen met zijn vriend en daar dus beiden voor betaald willen hebben, als ik bij wijze van spreken, ook kan meehelpen....

Uiteraard ga ik gewoon de helft van de materiaal kosten betalen, zoals het hoort...Ik ga zelf wel meehelpen en zal gewoon alles op schrift zetten, zodat er geen misverstand meer kan komen...

Nogmaals dank !!! Very Happy
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds