Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 03 aug 2025 21:35
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

einde samenwoning zonder samenlevingscontract
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Avalon41

Leeftijd: 52
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: wo 03 jul 2013 5:49    Onderwerp: einde samenwoning zonder samenlevingscontract Reageer met quote Naar onder Naar boven

In 2008 samen een huis gekocht, in 2009 is het huis opgeleverd. Kort daarvoor relatie verbroken. Geen samenlevingscontract. Ik heb nooit in het huis gewoond of stond ik er ingeschreven. Ex is ingetrokken in de koopwoning. Ik heb wel altijd meebetaald aan de hypotheek ook al woonde ik er niet.
In 2010 een gezamenlijke waardebepaling laten verrichten door een NVM makelaar met als doel het huis zsm te verkopen. Het resultaat van deze taxatie gaf een onderwaarde aan van 40.000 euro. Ex wil dat ik deze totaalschuld op me neem zodat het huis in de verkoop kan. Ik ben hier niet akkoord mee gegaan. Uiteindelijk heeft zij de verkoopopdracht ingetrokken.

Kort daarna wilde zij het huis op haar naam zetten. Hier gaf de bank toen geen toestemming voor omdat ze niet aan de eisen voldeed. Ondertussen betaal ik nog steeds hypotheekrente.

Anno 2013, dus 3 jaar later, heeft ze eindelijk toestemming van de bank om het huis op haar naam te zetten. Zij heeft los van mij in 2013 een taxatie laten verrichten en die gaf een onderwaarde van inmiddels 65.000 euro aan. Dus 25000 euro meer verlies dan in 2010. En nu wil zij de helft van 65000 euro zien van mij.

Zij heeft ook altijd alle hypotheekrente aftrek toegeëigend en ik heb nooit een woonvergoeding van haar mogen ontvangen voor het uitsluitend gebruik van de woning.
Ze zegt de woning zsm over te willen nemen, zeker nu de bank akkoord is gegaan. Maar ondertussen is ze verhuist uit de woning en heeft ze zichzelf uitgeschreven op dit adres. Wat moet ik nu doen. Ik betaal al jaren hypotheek, verkopen werkt ze niet aan mee. Op haar naam zetten dan wil ze afrekenen op basis van de taxatie uit 2013 en niet uit 2010.
Verder wil ze ook nog geld zien voor een zg verbouwing die ze uit eigen zak heeft betaald. Ze wil hier geen bonnetjes voor tonen.
Ik zit met mn handen in het haar. Ik betaal momenteel en hypotheek en huur en ik zie het niet meer zitten. Ik denk dat mij ex zich probeert te verrijken over mijn rug. Wat moet ik nu doen? Wat zijn mijn rechten? Alvast bedankt voor jullie adviezen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Suijkerbuijk

Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: wo 03 jul 2013 16:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

U heeft nu gezamenlijk het eigendom van de woning, en u bent gezamenlijk de hypotheek hiervoor aangegaan.

Zij wil het huis op haar naam zetten. Dit betekend dat u wordt uitgekocht. Het huis wordt enkel haar eigendom en de huidige hypotheek wordt (voor zover mogelijk) voldaan met een door een nieuwe hypotheek die enkel op haar naam zal staan.

Het probleem hierbij is de onderwaarde van de woning. Haar bank zal op basis van de taxatie van 2013 niet meer aan hypotheek willen verstrekken dan deze taxatiewaarde. Dat betekent dat er een restschuld blijft bestaan op de oude hypotheek van rond de door u aangegeven € 65.000,--. Op basis van deze hypotheek zult u beide richting de bank hoofdelijk aansprakelijk zijn voor deze restschuld.

Jegens uw ex kunt u wel beargumenteren dat de zij deze restschuld voor eigen rekening dient te nemen, omdat u nooit genot van de woning heeft gehad. De bank van de eerste hypotheek heeft met een dergelijke onderlinge afspraak echter weinig te maken.

Haar aanbod u uit te kopen kunt u accepteren of verwerpen. Zij kan u niet uitkopen zonder uw medewerking.
Het voordeel van haar voorstel is dat u af bent van de hypotheekbetalingen. U bent ook af van het risico dat de waarde van het huis nog verder daalt. Het nadeel van het voorstel is de restschuld.
Het nadeel van het voorstel verwerpen is dat u nog steeds vastzit aan de gezamenlijke woning en de hypotheek. Nadeel is dat u niet meegeniet van een eventuele hogere opbrengst als de woning in de toekomst alsnog verkocht wordt.

Mogelijk is er in gezamenlijk overleg met uw ex en de bank een voor alle partijen aanvaardbare oplossing te bereiken.
Throne

Leeftijd: 42
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: wo 03 jul 2013 21:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Op grond van art. 3:169 BW zou u een gebruiksvergoeding kunnen vorderen, of eventueel navorderen voor de jaren dat ze daar heeft gewoond. Het huis wordt met uitsluiting van andere deelgenoten (u) gebruikt, waardoor u niet gebruik heeft kunnen maken van uw toekomend gebruiksgenot. Hiervoor kunt u schadeloos worden gesteld.

T.o.v. van de verbouwingskosten. Wellicht kan iemand anders dit toelichten?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Suijkerbuijk

Leeftijd: 48
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: do 04 jul 2013 9:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
T.o.v. van de verbouwingskosten. Wellicht kan iemand anders dit toelichten
?
Als er van tevoren geen overeenkomst is gesloten dat er een verbouwing plaats zou vinden, en de kosten hiervan gedeeld zouden worden, is daar weinig aanleiding om die kosten te betalen.

Mogelijk zou nog gekeken kunnen worden naar ongerechtvaardigde verrijking als grond, maar dan moet wel vaststaat dat de verbouwing een positief effect op de marktwaarde heeft gehad.
De Fiscalist

De Fiscalist

Leeftijd: 47
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: vr 05 jul 2013 14:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het toe-eigenen van alle hypotheekrenteaftrek klopt overigens ook niet.

Jij hebt geen aftrek want het is geen eigen woning.

Zij heeft slechts 50% aftrek want ze betaalt slechts 50%.

Je bent nog altijd hoofdelijk aansprakelijk voor de hele hypotheekschuld. Als je daar vanaf wilt zijn er twee opties:

1) verkopen woning, daar heb je echter de medewerking van je ex nodig en dat is een probleem lees ik
2) haar uitkopen, maar dat wil je niet
3) haar jou laten uitkopen. Dan zul je je verlies moeten nemen. Voordeel is dat je er wel vanaf bent...
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds