|
Auteur |
Bericht |
Bert123
Leeftijd: 60 Geslacht: Sterrenbeeld:
|
Geplaatst: wo 18 feb 2009 23:59 Onderwerp: einde samenwonen |
|
|
Ik heb een aantal vragen.
Eerst het verhaal:
Ik ben 3 jaar geleden gescheiden na ruim 20 jaar huwelijk. Er is met mijn ex vrouw een verdeling en convenant opgesteld en alles is netjes afgehandeld.
In 2007 ben ik en nieuwe vriendin tegen gekomen en hebben samen besloten een woning te kopen en op te knappen. De woning is gekocht voor (fictief) € 200.000 en er zou voor € 50.000 verbouwd worden. Die € 50.000 zou gefinancierd worden uit de opbrengsten van haar woning en de bank heeft ons een overbrugging hypotheek gegeven. Mijn eigen woning was al snel verkocht, maar door de scheiding zat daar een onderwaarde in van € 10.000. Hierover ben ik altijd open geweest en dit hebben we mee gefinancierd. Uit eindelijk zijn we gaan verbouwen en kwamen er (tegen het einde) achter dat er meer geld nodig was dan geraamd. In totaal was dat € 20.000. Hiervan heb ik € 10.000 al van eigen rekening betaald. De overige staan nog los.
Kort nadat we de woning hadden betrokken is de relatie verbroken en is ze vrijwillig uit de woning gegaan en is weer naar haar eigen woning gegaan. Ik heb toen voorgesteld nog een poosje in de nieuwe woning te blijven wonen, zodat met de tijd het voordeel van waarde vermeerdering zou komen. Dit was voor haar niet bespreekbaar en er moest een verkoopbord in de tuin. Ik kon wel zolang daar blijven wonen. Er is toen afgesproken dat ik 3/4 van de hypotheek zou betalen en zij 1/4. De overige kosten heb ik allemaal voor mijn rekening genomen. Halverwege 2008 heb ik een nieuwe vriendin ontmoet en zij is door omstandigheden bij mij komen inwonen. Doordoor hebben we (nieuwe vriendin en ik) besloten om de hele hypotheek te betalen en alle lusten. Ook hebben we een voorstel gedaan om de woning over te nemen voor de vraagprijs waarvoor hij te koop stond en hebben we voor de onderwaarde een verdeling voorgesteld van 1/4 voor de ex vriendin en 3/4 voor ons.
Dit waren hele moeilijke onderhandelingen die we hebben laten uitvoeren door een financieel adviseur. Ook zij had haar adviseur. Uiteindelijk zijn we er niet uitgekomen. Ze wou niet meewerken en verwacht van ons meer geld. Ook werd er steeds gedreigd met een procedure.
Wij kunnen en willen niet meer betalen. Komt bij dat we een woning kunnen huren.
Mijn vraag:
Kan ik haar via de rechter afdwingen dat ik haar deel (totale woning) kan krijgen?
Moet ik met meer geld over de brug komen of gaat de rechter er vanuit : half / half?
Zie ik iets over het hoofd wat haar meer rechten geeft?
Kan ze in de huidige situatie mijn nieuwe vriendin uit huis laten zetten?
Is het verstandig een woning te huren of in het huis te blijven? |
|
|
|
|
bona fides
Geslacht:
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22902
|
Geplaatst: do 19 feb 2009 0:29 Onderwerp: |
|
|
Dubbel posten werkt slechts averechts. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
|
|