Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 22 aug 2025 6:23
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

einde Vruchtgebruik, vergoeding aanpassing vruchtgebruiker?
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
reintje

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): Ava

BerichtGeplaatst: ma 10 mrt 2008 14:25    Onderwerp: einde Vruchtgebruik, vergoeding aanpassing vruchtgebruiker? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoe zit een schoolpas juridisch in elkaar?

Een school heeft een pas, primair bedoeld als identificatie/registratiemiddel, secundair als betaalsysteem.
De pas is eigendom van school maar de student is houder. Bij het niet houden aan bepaalde voorwaarden dient de pas te worden teruggegeven.
De student stort geld op zijn pas.

Welke wetten hebben betrekking tot de geschetste situatie, en wat is de situatie als de school de pas terugvordert, maar de student heeft hier geld op staan?

Bezit/Houderschap en interversie van houderschap zijn beschreven in 3:107, 111 BW. Vruchtgebruik vanaf 3:201. Echter kan ik geen artikel vinden wat betrekking heeft op het laatste deel van de situatie: Het geld op het pasje dat moet worden ingeleverd. Is er iemand die mij hierin op weg kan helpen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
mcvg

Leeftijd: 49
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): 

BerichtGeplaatst: ma 10 mrt 2008 14:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het lijkt mij dat indien er geen contractuele bepalingen gelden dat dan sprake is van ongerechtvaardigde verrijking van de school (6:212 BW). De link met vruchtgebruik zie ik niet.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 10 mrt 2008 14:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het tegoed op de pas (of in het systeem) is een vordering op de school of op de cateraar. De student houdt daar recht op.

BerichtGeplaatst: ma 10 mrt 2008 15:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Het tegoed op de pas (of in het systeem) is een vordering op de school of op de cateraar. De student houdt daar recht op.

Dit staat dan lós van het vruchtgebruik?
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 10 mrt 2008 15:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb geen idee hoe je vruchtgebruik zou willen plaatsen in deze context.

Het kaartsysteem zorgt slechts voor de registratie van de vordering die iedere kaarthouder heeft op school of cateraar.
Moderator
Michèle

Geslacht: Vrouw
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: ma 10 mrt 2008 15:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Misschien doelt Reintje op de rente die de school kan trekken over de tegoeden?
ergo sum
Redacteur
ergo sum

Leeftijd: 120

BerichtGeplaatst: ma 10 mrt 2008 16:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De school moet volgens de Wet financiële dienstverlening wel over een vergunning beschikken om op deze wijze kapitaal aan te mogen trekken.

BerichtGeplaatst: ma 10 mrt 2008 17:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee, ik bedoel niet de rente.

Ik bedoel puur de juridische gevolgen van het intrekken van een schoolpas, waar de gebruiker zelf geld op heeft gezet. Natuurlijk moet school dit geld vergoeden maar op basis van welke wettelijke bepaling is dit? Hoort dit bij het vruchtgebruik of is het een compleet andere regeling?
Het intrekken van het recht van vruchtgerbuik terwijl de vruchtgebruiker zelf waarde heeft toegevoegd, mag dat en zoja, wat is de juridische afwikkeling dan?
arizona

BerichtGeplaatst: ma 10 mrt 2008 17:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je bent blijkbaar in de veronderstelling dat het ter beschikking te stellen van de pas aan de leerlingen overeenkomt met de leerlingen het vruchtgebruik van de pas te geven. Ik denk niet dat dat zo is, en dat vruchtgebruik dus helemaal niets met de casus te maken heeft - ik vermoed uit de eerdere reacties van anderen dat die daar hetzelfde over denken.

Edit: tikfout eruit gehaald (overeenkomt ipv overeenkomst)

Laatst aangepast door arizona op ma 10 mrt 2008 17:47, in totaal 1 keer bewerkt
reintje

BerichtGeplaatst: ma 10 mrt 2008 17:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

arizona schreef:
Je bent blijkbaar in de veronderstelling dat het ter beschikking te stellen van de pas aan de leerlingen overeenkomst met de leerlingen het vruchtgebruik van de pas te geven. Ik denk niet dat dat zo is, en dat vruchtgebruik dus helemaal niets met de casus te maken heeft - ik vermoed uit de eerdere reacties van anderen dat die daar hetzelfde over denken.

Hoe moet ik het dan zien? Als de pas ter beschikking word gesteld is de school eigenaar, en de student houder. Als de pas dan word teruggevorderd zit je toch met hetzelfde probleem?
arizona

BerichtGeplaatst: ma 10 mrt 2008 17:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, je vraag over wat je met dat tegoed moet, blijft inderdaad hetzelfde lijkt me, of het nou om vruchtgebruik gaat of (zoals ik denk) bruikleen of wat dan ook. Had je nog niet voldoende aan de antwoorden van bona fides en mcvg? Kun je dan aangeven welke vragen je nog hebt?
Michèle
Moderator
Michèle

Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: ma 10 mrt 2008 17:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je hebt gewoon een vordering op de school, voor welk bedrag je snoepies kan kopen. Als zij de pas terugnemen moeten ze het bedrag teruggeven. Ik zie niet goed waar het probleem zit.
Vruchtgebruik gaat letterlijk over het gebruik van de 'vruchten'. Die pas levert an sich niets op.
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 10 mrt 2008 17:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

reintje schreef:
Hoe moet ik het dan zien?

Dat heb ik al twee keer aangegeven: het bedrag dat jij tegoed hebt van de school is een vordering. Die vordering moet je los van de pas zien. Het kaartsysteem dient slechts ter registratie van de vordering.

Als ik mijn bankpas vernietig ben ik daarmee nog niet het geld op mijn bankrekening kwijt.

edit: misschien ziet reintje de pas als een recht aan toonder, met de pas als toonderpapier (zoals een cheque)? Dat lijkt mij niet juist, vooral omdat de pas duidelijk op naam is gesteld en bovendien in eigendom van de school is.

Aan de andere kant heeft die insteek mogelijk wel voordelen. Stel dat iemand je pas ongevraagd "leent" en zijn eten ermee betaalt. Als je uitgaat van een vordering op naam (wat ik steeds deed), dan valt niet zo eenvoudig te verklaren dat de betaling door die andere persoon van jouw vermogen afgaat.

BerichtGeplaatst: ma 10 mrt 2008 19:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Overigens kan ik me voorstellen dat een aantal van de vorige sprekers ten onrechte aanneemt dat de pas een bewijs is van een vordering op de school en vergelijkbaar is met een bankpas, waarbij de school "tegoeden" beheert zoals een bank. In dat geval heb je inderdaad zo'n vordering, en daar verandert niets aan als ze je pas innemen. Ik vermoed echter dat de kaart een chipkaart is. Dat wil zeggen dat het geld dat jij "op deze kaart hebt gezet" daarmee van jouw (gewone) bankrekening is gegaan, maar niet naar een andere rekening (bijv. die van de school) is verhuisd. Dát gebeurt pas, als je ermee betaalt, denk ik.
Het innemen van de pas is in dat geval beter vergelijkbaar met het afpakken van een bankbiljet dan het afnemen van een bankpas.
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 10 mrt 2008 19:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het kan inderdaad wel van belang zijn hoe het betaalsysteem precies werkt, maar het zal toch echt om een vordering op de school of cateraar gaan.

Ik vermoed zelf dat er periodiek geld "op de kaart" wordt gestort. Dat geld komt uit je portemonnee of eventueel direct van je bankrekening. Dat geld komt dan (zoals ik vermoed dat het zit) terecht op een rekening (of desnoods een spaarvarken) van de school (of de cateraar). De gestorte bedragen worden geregistreerd, hetzij op de kaart zelf, hetzij in het computersysteem waarvan de kaart deel uitmaakt.

Tenzij het een officiële chipknip is, zit er geen "echt" geld op de kaart of in het registratiesysteem. Het geld dat uit je portemonnee of van je bankrekening komt blijft ergens, en dat is niet "op de kaart". Anders zou de beheerder van het kaartensysteem zelf geld kunnen maken door een kaart op te laden.

Het "geld" op de kaart is dus niets anders dan een vordering op de beheerder van het kaartensysteem. Die beheerder heb je betaald en in ruil daarvoor is het saldo op je pasje verhoogd.

(De chipknip werkt overigens niet echt anders. Als ik me niet vergis is een chipknip niet veel anders dan een vordering op Interpay. Als de chipknip onleesbaar wordt kun je het saldo terugkrijgen.)

edit: hmm, als de pas écht een chipknip is, dan is het dus een vordering op Interpay en niet op de school. Maar dat lijkt me niet het geval?
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds