|
Auteur |
Bericht |
rayman
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): LOI
|
Geplaatst: zo 02 jun 2013 9:58 Onderwerp: eigendomsrecht |
|
|
op basis waarvan mag/kan ik iets mijn eigendom noemen.
Als ik een auto koop, staat er op het kentekenbewijs dat de auto niet mijn eigendom is. Wordt datgene wat wel of niet eigendom kan zijn/worden bij de wet bepaald en zo ja, waarom is de auto, ondanks dat ik ervoor betaalt heb, niet mijn eigendom? |
|
|
|
 |
hilde12
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
Geplaatst: zo 02 jun 2013 10:12 Onderwerp: |
|
|
Het kenteken geeft de tenaamstelling weer, niet het eigendom.
Zie voor de voorwaarden van eigendomsoverdracht 3:84 BW. |
|
|
|
 |
rayman
|
Geplaatst: zo 02 jun 2013 12:34 Onderwerp: |
|
|
op het kentekenbewijs staat dat het rijkseigendom is..kunt u mij dan zeggen of dat het papiertje, het kentekenbewijs zelf of de auto betreft?
verder staat eronder"
de tenaamgesteld ekan door middel van dit kentenbewijs niet worden geindentifeerd als de eigenaar. Dooar middel waarvan kan ik mij dan wel identificeren als eigenaar van de auto? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 02 jun 2013 16:02 Onderwerp: Re: eigendomsrecht |
|
|
rayman schreef: | op basis waarvan mag/kan ik iets mijn eigendom noemen. |
Ik vat je vraag als volgt op: op basis waarvan is het juridisch correct om iets mijn eigendom te noemen.
Het antwoord op deze vraag is: op basis van het BW en in het bijzonder de boeken 3 en 5.
Quote: | Als ik een auto koop, staat er op het kentekenbewijs dat de auto niet mijn eigendom is. |
Voor zover er staat dat het kentenbewijs niet beslissend is voor de eigendomsvraag, is dat geheel juist.
Quote: | Wordt datgene wat wel of niet eigendom kan zijn/worden bij de wet bepaald |
Ja, het BW.
Quote: | en zo ja, waarom is de auto, ondanks dat ik ervoor betaalt heb, niet mijn eigendom? |
Zie art. 3:84 BW. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
rayman
|
Geplaatst: ma 03 jun 2013 9:18 Onderwerp: |
|
|
als ik even door alle woorden heen lees, komt het er dus op neer dat ik betaal voor een auto maar de wet mag bepalen of op basis van mijn betaling de auto al dan niet mijn eigendom kan noemen, wat in dit geval dus nee is.
ik betaal voor de auto maar hij wordt nooit mijn wettelijk eigendom
ik koop en huis maar wettelijk gezien wordt het nooit mijn eigendom
volgt voor mij de vraag..wat is het recht hier in de wet op basis waarvan het voor mij aannemelijk is dat deze door mij betaalde stoffelijke zaken nooit wettelijk mijn eigendom worden, maar ik bv belasting betaal voor zaken die mijn eigendom niet zijn. het steeds verwijzen naar wetsartikelen is geen antwoord op de vraag, immers wetsartikelen verwijzen naar een belang, dat belang kan niet vastliggen in een ander wetsartikel..immers, zo praat het recht zichzelf goed..het recht dient immers de mens....en naar andere wetsartikelen verwijzen impliceert nog geen erkenning van een belang van hetgeen de wet beoogd. |
|
|
|
 |
hilde12
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
Geplaatst: ma 03 jun 2013 10:07 Onderwerp: |
|
|
rayman schreef: | als ik even door alle woorden heen lees, komt het er dus op neer dat ik betaal voor een auto maar de wet mag bepalen of op basis van mijn betaling de auto al dan niet mijn eigendom kan noemen, wat in dit geval dus nee is.
ik betaal voor de auto maar hij wordt nooit mijn wettelijk eigendom
|
Als aan de voorwaarden genoemd voor eigendomsoverdracht wordt voldaan wordt de auto gewoon uw wettelijk eigendom.
Lees eerst de wet goed en geef dan nogmaals aan waarom de auto nooit uw eigendom wordt.
Het kentekenbewijs heeft hier totaal niets mee te maken, dat is enkel en alleen een bewijs op wiens naam het voertuig staat.
Tenaamstelling en eigendom zijn twee totaal verschillende dingen.
(een katvanger heeft bijvoorbeeld meerdere auto's op zijn naam, maar is daar geen eigenaar van omdat niet aan de voorwaarden van 3:84 BW is voldaan).
rayman schreef: | Op het kentekenbewijs staat dat het rijkseigendom is..kunt u mij dan zeggen of dat het papiertje, het kentekenbewijs zelf of de auto betreft? |
Het kentekenbewijs is rijkseigendom.
rayman schreef: | de tenaamgesteld ekan door middel van dit kentenbewijs niet worden geindentifeerd als de eigenaar. Dooar middel waarvan kan ik mij dan wel identificeren als eigenaar van de auto? |
Zoals eerder aangegeven: door te voldoen aan de voorwaarden in 3:84 BW en hier bewijzen voor te leveren. Een kentekenbewijs kan hier wel een aanwijzing voor zijn. |
|
|
|
 |
rayman
|
Geplaatst: ma 03 jun 2013 10:28 Onderwerp: |
|
|
nu heb ik op uw forum een andere discussie gevonden over hoe vast te stellen van wie een auto is/kan zijn.
zoals heden ten dage gebeurd, staan er langs de weg politie-agenten belasting geld innen en daarbij je auto kunnen vorderen. aangezien u stelde dat eigendomsrecht een groot goed, vraag ik mij af op basis waarvan het in beslag nemen dan tot stand kan komen zonder dat daar langs de weg aanleiding voor gevonden kan worden en wel :
- omdat het kenteken op mijn naam staat, houd niet in dat de auto van mij is en kan ik op basis daarvan stellen dat een eventuele schuld niet middels de auto 'betaald' kan worden. |
|
|
|
 |
hilde12
|
Geplaatst: ma 03 jun 2013 11:05 Onderwerp: |
|
|
De politie neemt de auto's dan niet in beslag, maar de belastingdient.
De belastingdienst int op die wijze de belastingachterstand van de houderschapsbelasting.
Houderschapsbelasting moet betaald worden door de houder van het kenteken van de auto en niet door de eigenaar van de auto (waarmee ik niet zeg dat dit dus niet dezelfde personen kunnen zijn!)
Daarom kan op de auto beslaggelegd worden, ongeacht wie in de auto rijdt. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: ma 03 jun 2013 16:22 Onderwerp: |
|
|
rayman schreef: | als ik even door alle woorden heen lees, komt het er dus op neer dat ik betaal voor een auto maar de wet mag bepalen of op basis van mijn betaling de auto al dan niet mijn eigendom kan noemen, wat in dit geval dus nee is.
ik betaal voor de auto maar hij wordt nooit mijn wettelijk eigendom |
Huh?
Zie art. 3:84 BW voor de voorwaarden voor een geldige eigendomsoverdracht. Succes.
Wettelijk eigendom wordt geregeld door de wet. Gek hè? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
rayman
|
Geplaatst: ma 03 jun 2013 18:23 Onderwerp: |
|
|
nee..het is niet gek dat wettelijk eigendom bepaald wordt door de wet.....maar binnen de door mij aan de wet gegeven autoriteit dien ik wel datgene te ontvangen waar die wet in eerste door mij voor ondersteund wordt, immers..daar betaal ik ook voor.... |
|
|
|
 |
hilde12
|
Geplaatst: ma 03 jun 2013 18:28 Onderwerp: |
|
|
Als je een auto koopt word je ook gewoon eigenaar, als aan alle vw genoemd 3:84 is voldaan.
Snap het probleem niet zo... |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: ma 03 jun 2013 18:30 Onderwerp: |
|
|
hilde12 schreef: | Als je een auto koopt word je ook gewoon eigenaar, als aan alle vw genoemd 3:84 is voldaan.
Snap het probleem niet zo... |
Misschien een probleem met de Nederlandse taal. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Regin
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1042
|
Geplaatst: ma 03 jun 2013 20:07 Onderwerp: |
|
|
Als u niet bereid bent om u te verdiepen in de werking van de wet, dan zult u ook niet begrijpen hoe de wet werkt. Dat u met een vooringenomen mening een bericht op dit forum plaatst, doet niets af aan de onjuistheid van die mening.
Uw auto is uw eigendom als aan de vereisten van art. 3:84 BW is voldaan. Leuker kunnen we het niet maken, en ook niet makkelijker. |
|
|
|
 |
|