|
Auteur |
Bericht |
hmm-hmm
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HInh
|
Geplaatst: ma 20 mrt 2006 13:05 Onderwerp: dronkenschap |
|
|
stel: X fietst na een bezoek aan haar stamkgroeg naar huis. ze heeft gedronken , en is daarom niet meer zo 'stuurvast'. ze schampt met haar fiets langs een geparkeerde auto, deze raakt beschadigd en als een passerende politie-agent proces-verbaal wil opmaken zegt X : 'ik deed het niet met opzet, het was een ongeval'.
is dit een argument waar de strafrechter rekening mee moet houden?
en wat voor soort boete krijgt x? |
|
|
|
 |
JBA
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 20 mrt 2006 13:34 Onderwerp: |
|
|
Het is wettelijk ook niet toegestaan om te fietsen onder invloed van alcohol.
De politie-agent kan proces verbaal opmaken voor artikel 8 van de wegenverkeerswet en zal dit in combinatie met de aanrijdingsgegeven in dossier inzenden naar justitie. Over de straf durf ik niets te zeggen.
Overigens: zonder alcohol was dit zeer waarschijnlijk geen proces verbaal geworden. Er was een registratieset door de politie opgemaakt en daarmee was de kous af. Omdat er in dit geval dus een aanrijding heeft plaats gevonden icm alcohol wordt er dossier opgemaakt. Om antwoord te geven op je vraag: het feit dat het per ongeluk is gegaan door de alcohol werkt dus enkel in het nadeel van X. |
|
|
|
 |
Michèle Moderator
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: ma 20 mrt 2006 14:29 Onderwerp: |
|
|
De berichtjes die ik van je heb gelezen ruiken sterk naar huiswerkvraagjes...
how about wat minder "dit is de vraag, wat is het antwoord?" en wat meer "dit is de grote lijn, dit zijn mijn gedachten, zullen we discussiëren over de vraagstukken?" - getinte berichten? _________________ www.breiwinkeltje.nl
 |
|
|
|
 |
JBA
|
Geplaatst: ma 20 mrt 2006 21:12 Onderwerp: |
|
|
Michèle schreef: | De berichtjes die ik van je heb gelezen ruiken sterk naar huiswerkvraagjes...
how about wat minder "dit is de vraag, wat is het antwoord?" en wat meer "dit is de grote lijn, dit zijn mijn gedachten, zullen we discussiëren over de vraagstukken?" - getinte berichten? |
2 zielen 1 gedachte.... :
Laat niet weg dat het leuke vragen zijn om de kennis weer even te testen....  |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: ma 20 mrt 2006 23:08 Onderwerp: Re: dronkenschap |
|
|
hmm-hmm schreef: | en wat voor soort boete krijgt x? |
X moet voor straf huiswerk maken.
Maar ik denk dat de OvJ dat wel in zijn eentje kan beslissen, daar heeft hij de rechter niet voor nodig  _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Marco S
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 243
|
Geplaatst: ma 20 mrt 2006 23:30 Onderwerp: |
|
|
Een klassiek geval van "Culpa in causa". Het feit dat iemand te diep in het glaasje gekeken heeft, mag geen grond zijn tot vermindering dan wel afzien van een veroordeling.
Overigens is het helemaal niet van belang wat de intentie is van de dader. _________________ Waarvan akte! |
|
|
|
 |
JBA
|
Geplaatst: di 21 mrt 2006 0:27 Onderwerp: |
|
|
Marco S schreef: | Een klassiek geval van "Culpa in causa". Het feit dat iemand te diep in het glaasje gekeken heeft, mag geen grond zijn tot vermindering dan wel afzien van een veroordeling.
Overigens is het helemaal niet van belang wat de intentie is van de dader. |
sterker nog, het is de grond van de veroordeling... |
|
|
|
 |
Mr. in spé
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 115
|
Geplaatst: vr 18 aug 2006 16:25 Onderwerp: |
|
|
Denk niet dat zo'n zaakje voor een rechter z'n neus komt te liggen... |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1828
|
Geplaatst: vr 18 aug 2006 17:22 Onderwerp: Re: dronkenschap |
|
|
hmm-hmm schreef: | stel: X fietst na een bezoek aan haar stamkgroeg naar huis. ze heeft gedronken , en is daarom niet meer zo 'stuurvast'. ze schampt met haar fiets langs een geparkeerde auto, deze raakt beschadigd en als een passerende politie-agent proces-verbaal wil opmaken zegt X : 'ik deed het niet met opzet, het was een ongeval'.
is dit een argument waar de strafrechter rekening mee moet houden?
en wat voor soort boete krijgt x? |
Ja. |
|
|
|
 |
Volento Deo
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: za 19 aug 2006 0:22 Onderwerp: |
|
|
Hier zou toch allang een slotje op mogen komen? |
|
|
|
 |
abraxes
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: za 19 aug 2006 9:03 Onderwerp: |
|
|
Het slot was er al, maar men ging weer door. |
|
|
|
 |
Volento Deo
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: za 19 aug 2006 10:08 Onderwerp: |
|
|
Wat voor straf zou er zijn voor het openbreken van een slot?  |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: za 19 aug 2006 10:56 Onderwerp: |
|
|
Dat hangt er - zoals gewoonlijk - weer van af .....  _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
|