Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
veenstra
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 18 sep 2012 16:02 Onderwerp: dreigend ontslag. |
|
|
Goedendag. mijn naam is michel en ik zoek hulp voor mijn vrouw.
Zij werkt 4 dagen in de week in de kinderopvang pgm.
Mijn vrouw is zwanger, En wilde na de bevalling graag minder gaan werken. Naar 2 dagen in de week. Het bedrijf is ondertussen sterk in de problemen gekomen en nu moeten er mensen uit. het nieuwe contract is toendertijd besproken toen ging het met het bedrijf goed en is nergens voor gewaarschuwd. Nu hebben ze haar voorgestelt te ontslaan na haar zwangerschaps verlof. En dan moet ze wel haar nieuw contract tekenen en 3 maanden opzeg termijn uit werken en dan is het einde oefening na 7 jaar.
kan dit zomaar? zou dit nieuwe contract dan ook gevolgen hebben voor haar ww uitkering?
as vrijdag gaat ze met zwangerschaps verlof behoorlijk gestrest natuurlijk .
Suggesties en tips zijn erg welkom.
Met vriendelijke groet michel. |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 18 sep 2012 18:06 Onderwerp: |
|
|
Dag,
Allereerst heeft het tekenen van de opzegging met wederzijds goedvinden waarschijnlijk geen gevolgen voor de ww-uitkering van uw vrouw, als het tenminste op initiatief van de werkgever gebeurt. Dat de opzegging op initiatief van de werkgever gebeurt, moet duidelijk blijken uit de opzeggingsverklaring. Dan is uw vrouw niet verwijtbaar werkloos en heeft het geen gevolgen voor de WW.
De gekozen opzegtermijn is ruim, maar goed (eigenlijk is twee maanden voldoende zie art. 7:672 lid 2 aanhef en onder b BW).
Maar uw vrouw hoeft de opzeggingsverklaring niet te tekenen. En dat is misschien wel verstandiger. Als uw vrouw niet tekent, moet de werkgever of een ontslagvergunning vragen bij UWV Werkbedrijf (art. 6 Buitengewoon Besluit Arbeidsverhoudingen), of ontbinding van de arbeidsovereenkomst verzoeken bij de kantonrechter (art. 7:685 BW).
Voor de ontslagvergunning van UWV Werkbedrijf moet de werkgever aantonen dat sprake is van bedrijfseconomische redenen. Bovendien moet dan voldaan zijn aan het afspiegelingsbeginsel (per leeftijdscategorie moet degene die het laatst erin kwam het eerst eruit). UWV Werkbedrijf gaat goed na of het ontslag geen verband houdt met discriminatie (bijvoorbeeld wegens zwangerschap). Het is dus maar de vraag of UWV Werkbedrijf een ontslagvergunning voor uw vrouw kan krijgen. Als de werkgever een ontslagvergunning krijgt en uw vrouw wordt ontslagen, kan zij dit ontslag laten vernietigen door de kantonrechter op grond van art. 7:670 lid 2 BW (ontslag kan niet worden gegeven tijdens zwangerschap en bevallingsverlof). De termijn voor het beroep op vernietiging is twee maanden, dus wees er snel bij (art. 7:677 lid 5 tweede zin BW).
Ook kan zij ervoor kiezen het ontslag in stand te laten en schadevergoeding te vorderen wegens kennelijk onredelijk ontslag (art. 7:681 BW), daarbij kan ze herstel van de dienstbetrekking vorderen (art. 7:682 BW). Als het zover komt, is een advocaat aan te raden.
Ook bij ontbinding van de arbeidsovereenkomst op grond van art. 7:685 BW kijkt de kantonrechter ernaar of niet is opgezegd tijdens zwangerschap en bevallingsverlof (art. 7:685 lid 1 tweede zin BW). Het is dus de vraag of die ontbinding door zal gaan. In ieder geval kan de kantonrechter uw vrouw dan een billijke vergoeding toekennen (art. 7:685 lid 8 BW). De rechter stelt de werkgever dan in kennis van de toe te kennen vergoeding, zodat de werkgever zijn verzoek nog kan intrekken (art. 7:685 lid 9 BW).
Ik hoop dat u een beetje wijs komt uit het verhaal.
Met vriendelijke groet,
Marja |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|