|
Auteur |
Bericht |
olivief
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 18 jan 2014 23:16 Onderwerp: drank- en horeca betreft: gratis verstrekking alcohol |
|
|
hallo allen,
ik heb een beetje gekeken naar de nieuwe drank- en horecawet in verband met een eventueel feest dat we(als groep) willen geven. Nou komen hier hoogstwaarschijnlijk ook mensen op af die nog geen 18 jaar zijn. eerst wilden we mensen hun zwak-alcoholische dranken laten kopen maar dat mag dus niet meer en nu willen we het gratis gaan geven en wellicht een entree vragen.
Hiertoe heb ik de aanname gedaan dat op een niet publiekelijk toegankelijke plek mensen onder de 18 wel alcohol mogen hebben.
het gaat hierbij om een plek die niet voor het publiek toegankelijk is. Nou wordt door artikel 25 van de drank- en horecawet het volgende gesteld:
Quote: | Het is degene die, anders dan in de rechtmatige uitoefening van het slijtersbedrijf of horecabedrijf, een ruimte voor het publiek geopend houdt, verboden:
a. in die ruimte alcoholhoudende drank aanwezig te hebben, tenzij dit geschiedt ten dienste van het rechtmatig in die ruimte bedrijfsmatig of anders dan om niet aan particulieren verstrekken van zwak-alcoholhoudende drank voor gebruik elders dan ter plaatse, mits deze drank zich bevindt in een verpakking die voldoet aan de bij artikel 17 gestelde eis; |
hiertoe heb ik twee vragen:
1. mag er entree worden gerekend op een feest niet voor publiek toegankelijk?
2. kan, volgens mij wel maar ik heb er niet voor gestudeerd, artikel 25 genegeerd worden?
bij voorbaat dank,
met vriendelijke groeten,
bas |
|
|
|
 |
hilde12
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
Geplaatst: za 18 jan 2014 23:38 Onderwerp: |
|
|
Hoe kom je erbij dat het een plek is die niet voor publiek toegankelijk is?
Je wilt een feest geven en entree vragen.
Het is dus geen besloten verjaardag oid..
Dus wel voor publiek toegankelijk. |
|
|
|
 |
olivief
|
Geplaatst: zo 19 jan 2014 0:39 Onderwerp: |
|
|
het is een feest voor een bepaalde groep mensen, maar wel op een afgesloten terrein, ook al wordt er entree gevraagd, nog kan er maar een selecte groep personen komen
stel dat een persoon die bij ons niet bekend is komt, kan hij niet binnenkomen ook al wil hij wel entree betalen  |
|
|
|
 |
hilde12
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
Geplaatst: zo 19 jan 2014 1:04 Onderwerp: |
|
|
Als er entree wordt gevraagd wordt er dus betaald voor de faciliteiten, waarmee dus ook voor de drank. |
|
|
|
 |
olivief
|
Geplaatst: zo 19 jan 2014 1:08 Onderwerp: |
|
|
oke, bedankt!
daarmee wordt een nieuwe vraag bij mij opgeroepen:
wat nou als je achteraf donaties ontvangt?
want dat lijkt mij hetzelfde als dat je bij een verjaardag een verjaardagscadeau krijgt. |
|
|
|
 |
hilde12
|
Geplaatst: zo 19 jan 2014 13:33 Onderwerp: |
|
|
Het gaat erom dat er (even heel simpel gezegd) geen link mag zijn tussen het geld en het feest. Iedere link geeft aan dat er betaald wordt.
Eigenlijk mag je alleen nog drank schenken, als er 18 minners zijn, in totale prive sfeer bijvoorbeeld op een verjaardagsfeest.
Anders niet.
Dus ook niet schoolfeest, scouting, etc etc.
Gezien het feit dat je het hebt over organiseren betekent al dat het geen Prive aangelegenheid is. |
|
|
|
 |
olivief
|
Geplaatst: zo 19 jan 2014 13:50 Onderwerp: |
|
|
maar een verjaardag ''organiseer'' je toch ook. alles waarbij drank is wordt als het ware georganiseerd. Maar er moet dus geen connectie zijn tussen geld en drank? als ik het goed begrijp. |
|
|
|
 |
Regin
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1042
|
Geplaatst: zo 19 jan 2014 13:56 Onderwerp: |
|
|
Waar ga je het feest geven? Volgens de wet mag je geen alcholhoudende drank aanwezig hebben in de ruimte waarin het feest wordt gehouden, tenzij je een horecavergunning hebt. Het maakt niet uit of je ervoor wordt betaald.
Met de zinsnede 'voor het publiek toegankelijk' probeert de wetgever volgens mij duidelijk te maken dat privéruimtes niet onder het verbod vallen. Anders zou je zonder horecavergunning geen alcohol in je eigen huis mogen bewaren of drinken. Als je ergens een feest organiseert waar iedereen mag komen die entree betaalt, lijkt me dat wel een ruimte die voor het publiek toegankelijk is.
Donaties achteraf lijkt me nodeloos ingewikkeld. Maak er gewoon een bring your own booze feestje van. |
|
|
|
 |
hilde12
|
Geplaatst: zo 19 jan 2014 15:14 Onderwerp: |
|
|
Waarom geen verbod voor mensen onder de 18 en een vergunning aanvragen?
Kan je organiseren wat je wilt, geld ervoor vragen, etc.
Met eigen drank mee kan je ook in de problemen komen, er mag namelijk geen drank aanwezig zijn. |
|
|
|
 |
olivief
|
Geplaatst: zo 19 jan 2014 15:30 Onderwerp: |
|
|
vergunning is 510! euro, beetje veel voor een feestje |
|
|
|
 |
hilde12
|
Geplaatst: zo 19 jan 2014 17:52 Onderwerp: |
|
|
Klopt, maar als je dus drank wil schenken kom je daar niet onderuit..
Of je moet het risico nemen en hopen op geen controle.. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 19 jan 2014 18:06 Onderwerp: |
|
|
Als het echt een privéfeestje is, zie ik niet zo'n probleem. Maar het hangt af van de precieze omstandigheden en daar ben je niet erg duidelijk over.
Zogenaamd slimme trucjes als zogenaamde donaties hoef je niet over te beginnen. Daar wordt gewoon doorheen geprikt. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
olivief
|
Geplaatst: zo 19 jan 2014 18:51 Onderwerp: |
|
|
misschien om het te verduidelijken, het feest vindt plaats op een afgesloten terrein (met een hek rond het gehele terrein). het is een feest enkel voor die personen die door ons ter plaatse, dus als ze bij het hek staan, worden toegelaten.
We willen wel zwak-alcoholische dranken schenken en iets van snacks regelen maar de kosten van deze drankjes+een paar hapjes weer terugkrijgen.
drank mag tegenwoordig niet meer verkocht worden dus willen we dit gratis maken en op een andere manier toch de kosten terugkrijgen.
de reden dat we zelf de drank willen schenken is omdat we graag zelf in de hand houden wat er gedronken wordt en in de gaten kunnen houden wie er niet meer drank mag krijgen, een soort veiligheidsmaatregel dus. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 20 jan 2014 9:25 Onderwerp: |
|
|
olivief schreef: | misschien om het te verduidelijken, het feest vindt plaats op een afgesloten terrein (met een hek rond het gehele terrein). het is een feest enkel voor die personen die door ons ter plaatse, dus als ze bij het hek staan, worden toegelaten. |
Dus een publiek toegankelijke ruimte waarbij de organisatie zich echter het recht voorbehoudt om te discrimineren (of in het beste geval, om te selecteren op kleding of haardracht o.i.d.)
Dit is dus geen privéfeestje en hiervoor heb je een vergunning nodig. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
olivief
|
Geplaatst: ma 20 jan 2014 9:50 Onderwerp: |
|
|
omdat het schijnbaar lastig is om alle posts te lezen:
er wordt niet geselecteerd op kleding, ras, kleur, haar, geslacht, uiterlijk of iets dergelijks. ook gaan we niet dobbelen of je er in mag of niet.
we laten enkel die personen toe die we persoonlijk kennen, dus als er een voor ons volstrekt vreemde komt mag die niet naar binnen. Dit wil dus zeggen dat het niet voor iedereen toegankelijk is.
Bovendien, voor wat ik verder heb gelezen, is het verboden om op het terrein te komen als de persoon die het terrein op komt geen toestemming heeft van de beheerder. |
|
|
|
 |
|