|
Auteur |
Bericht |
JeroenL
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: di 14 mei 2013 15:00 Onderwerp: dienstjaren - overplaatsing |
|
|
Een kennis van mij is sinds twee jaar docent en moet binnenkort wegens een reorganisatie (tegen haar zin) worden over geplaatst. Haar functie wordt dan overgenomen door iemand die langer in dienst is maar (nog) geen diploma heeft.
Aan mij wordt de vraag gesteld of die dienstjaren eigenlijk wel 'tellen'?
Ik ben niet thuis in het arbeidsrecht en kan eigenlijk niet verder komen dan termen als goed werkgeverschap. Ik geloof niet dat de oplossing in die hoek zit, ik twijfel uberhaupt of de oplossing in de arbeidsrechtelijke sfeer gezocht moet of kan worden. Daarom vroeg ik me af of er iemand is die hier wat meer over kan vertellen. |
|
|
|
 |
Mkloostra
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HG
|
Geplaatst: di 14 mei 2013 15:52 Onderwerp: |
|
|
Wat is de reden voor overplaatsing? Oefenen beide personen op dit moment de functie uit en kan dit in de toekomst nog maar door één iemand worden gedaan? Of vervangt de andere persoon jouwn kennis?
Belangrijk is dat de overplaatsing, een redelijk voorstel moet zijn van de werkgever. Goed werknemerschap brengt met zich mee dat de werknemer op redelijke voorstellen van de werkgever, verband houdende met gewijzigde omstandigheden op het werk, in het algemeen positief behoort in te gaan en dergelijke voorstellen alleen mag afwijzen wanneer aanvaarding daarvan redelijkerwijs niet van hem kan worden gevergd. Dat wordt niet anders als het gaat om gewijzigde omstandigheden, die in de risicosfeer van de werkgever liggen, aldus de rechter. |
|
|
|
 |
JeroenL
|
Geplaatst: di 14 mei 2013 17:12 Onderwerp: |
|
|
Het gaat inderdaag om een functie die in verband met bezuinigingen in de toekomst nog maar door één werknemer ingevuld kan worden.
De vraag die zich dus speelt komt feitelijk neer op: 'waarom ik?' waarop de werkgever stelt dat de andere werknemer meer dienstjaren heeft. Dit is inderdaad correct, enkel die werknemer was (en is) niet in bezit van een diploma.
Wat ik dus eigenlijk wil weten is of je kan zeggen dat 2 dienstjaren als gediplomeerd docent zwaarder wegen dan meer dan 2 dienstjaren zonder diploma.
(ik hoop dat de vraag een beetje duidelijk is - de informatie die ik heb ik ook redelijk summier) |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 14 mei 2013 17:27 Onderwerp: |
|
|
Ik denk dat het aan de werkgever is zijn voorkeur voor het één of het ander uit te spreken.
Bij ontslag wegens bedrijfseconomische redenen (dat hier niet aan de orde is) geldt art. 4:2 lid 4 Ontslagbesluit, dat de werkgever mag vragen een uitzondering te maken op het afspiegelingsbeginsel, als de werknemer over bijzondere kennis of bekwaamheden beschikt. Daar geldt dus in beginsel dat degene met het langste dienstverband mag blijven.
Verder geldt dan het criterium zoals genoemd door Mkloostra, dat de werknemer in moet gaan op redelijke voorstellen van de werkgever verband houdende met wijzigingen op de arbeidsvloer. |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: wo 15 mei 2013 16:06 Onderwerp: |
|
|
JeroenL schreef: | Wat ik dus eigenlijk wil weten is of je kan zeggen dat 2 dienstjaren als gediplomeerd docent zwaarder wegen dan meer dan 2 dienstjaren zonder diploma. |
Uiteraard zou je dat kunnen beweren en beargumenteren, maar wat schiet je er mee op? Ten overvloede: er is niet bij wet bepaald dat gediplomeerde dienstjaren meer waard zijn dan niet gediplomeerde jaren. (Voor zover je daar serieus aan dacht)
Uiteindelijk is het aan de werkgever om een beslissing te nemen over wie er wel en wie er niet wordt overgeplaatst. Zolang daarover niets is geregeld in CAO's of andere arbeidsvoorwaarden, is de werkgever redelijk vrij om daarover een eigen mening te vormen. Een en ander voor zover er geen "onredelijke" uitkomsten zijn bij zijn besluit. _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
JeroenL
|
Geplaatst: do 16 mei 2013 10:46 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb mijn kennis geinformeerd. |