Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
DollyDot
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 12 mrt 2013 11:47 Onderwerp: detacheringsbureau |
|
|
Dag allemaal,
In een eerder bericht gaf ik al aan dat ik iets wilde vragen. Ik heb gisteren al een tijdje zitten lezen in een paar topics. Onder andere over een detacheringsbureau maandag. De berichten waren niet heel positief maar ik zag dat ze ook al verouderd waren. Het gaat om het volgende...
Ik ben benaderd door een recruiter om via maandag te gaan werken in het onderwijs. De banen liggen niet voor het oprapen en vastigheid kan ik nergens krijgen. Op dit moment zijn het invalbanen en die zijn al schaars. Tot de zomervakantie werk ik op een middelbare school en ik blijf nu zoeken voor een baan in het nieuwe schooljaar. Nu heb ik gisteren een gesprek gehad met een meneer van het bureau. De man had een duidelijk verhaal en kon al mijn vragen beantwoordden. Ik ben namelijk erg kritisch over iets wat ik (nog) niet ken. Er schijnen daar drie soorten contracten te zijn.
- Projectovereenkomst
- Bepaalde tijd (datum - datum)
- vast contract
Voor mij zou het beste zijn een projectovereenkomst. Ik ben dan niet gebonden aan het bureau en kan eventueel in dienst treden van een school. Dit projecten zijn voor minimaal vier maanden maar vaak voor een heel schooljaar. Perfect voor mijn situatie.
Alleen nu las ik de berichten in het forum en schrok nogal dat 'loon per direct gestopt' werd. Ik heb aan de man gevraagd: 'stel, dat om een of andere reden het project stopt omdat iemand eerder terug komt. Wat gebeurt er dan met mij?'
Hij vertelde dat ik niet van de een op andere dag eruit gegooid kon worden. Dit was het verschil tussen een uitzendbureau en een detacheringsbureau. Ik heb een maand opzegtermijn en dan zoeken zij werk voor en ik kan dan uiteraard ook werk zoeken.
Door de berichten die ik hier heb gelezen, ben ik nogal huiverig geworden. Ik zit er namelijk niet op te wachten dat als een project stopt, mijn loon ineens per direct wordt stop gezet. Of zou ik wel in mijn recht staan omdat ik een projectovereenkomst heb en geen jaarcontract (ik neem aan dat de mevrouw van het andere bericht dit contract had: datum - datum)
Ik kan natuurlijk maandag weer opbellen, maar hij zal waarschijnlijk geen objectief antwoord geven. Logisch ook
Kunnen jullie mij misschien helpen?
Alvast bedankt!
Groetjes Nicole |
|
|
|
 |
John50
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 15 mrt 2013 13:15 Onderwerp: |
|
|
Maandag en jij kunnen kiezen uit een aantal in het burgerlijk wetboek vastgelegde overeenkomsten, te weten: de uitzendovereenkomst ex art. 7:690, de arbeidsovereenkomst ex art. 7:610, de overeenkomst van opdracht ex art. 7:400. Afhankelijk van de gemaakte keuze gelden er specifieke wettelijke regels voor wat betreft de beeindiging van deze overeenkomsten. Voor wat betreft de uitzendovereenkomst en de arbeidsovereenkomst geld in beginsel een proeftijd van maximaal twee maanden waarin Maandag en jij gedurende de proeftijd vrij zijn om de arbeidsverhouding tijdens de proeftijd te beeindigen om wat voor reden dan ook. Uiteraard stopt dan ook de beloning.
In een uitzendovereenkomst kan bepaald worden dat deze eindigt indien de opdracht op verzoek van de opdrachtgever (de schoolinstelling) wordt beeindigd. Deze bepaling word het uitzendbeding genoemd en kan, indien je aan 1 stuk door 26 weken werkt (zonder verlof- of ziekteweken), maximaal 26 weken duren; overigens, deze termijn van 26 weken kan bij cao verlengd zijn, inde uitzendbranche is 78 weken gebruikelijk.
In beginsel heb je altijd recht op loon indien er geen werk is, maar de arbeids- of uitzendovereenkomst nog wel doorloopt. Van deze loondoorbetalingsverplichting kunnen maandag en jij afwijken ten nadele van jou, bijvoorbeeld omdat jullie dat gezamenlijk overeenkomen, of doordat een zodanige afwijking in de cao is vastgelegd.
In een overeenkomst van opdracht bepalen jullie zelf onder welke voorwaarden de overeenkomst eindigt. Van belang is dan datgene wat je overeenkomt schriftelijk goed wordt vastgelegd.
Het zal vervelend zijn indien je na aanvaarding van het werk op enig moment voortijdig wordt geconfronteerd met een beeindiging van de tussen jullie gesloten overeenkomst. Afhankelijk van datgene wat jullie zijn overeengekomen zal dan beoordeeld moeten worden of deze beeindiging conform de geldende wettelijke bepalingen en eventuele nadere afspraken plaatsvindt.
In tegenstelling tot wat de media fulmineert: er is niets zo eenvoudig dan het geven van een ontslag aan iemand. Het wordt pas ingewikkeld indien blijkt dat het ontslag niet conform de regels of gemaakte afspraken is gebeurd, hetgeen nogal eens blijkt.
Indien je van inkomsten nu afhankelijk bent van deeltijdbaantjes die je al dan niet op oproepbasis verricht, dan lijkt mij de door Maandag geboden functie een verbetering ten opzichte van je huidige situatie. Althans, zolang het werk duurt.
Indien je een uitkering ontvangt op grond van de sociale zekerheidswetgeving, zal het vaak verplicht zijn om op dit werkaanbod te moeten ingaan, op straffe van een sanctie. |
|
|
|
 |
DollyDot
|
Geplaatst: vr 15 mrt 2013 23:00 Onderwerp: |
|
|
Dank u wel voor uw uitgebreide antwoord.
Uit uw verhaal begrijp dat een uitzendovereenkomst dande beste optie zou zijn? Alleen in de vorige berichten las ik dat een persoon juist een uitzendovereenkomst en dus onder de CAO uitzendkrachten viel.
Na uitzoeken bleek dat (ook in dit geval maandag) het bureau in zijn gelijk stond. Zij konden per direct de loonbetaling stopzetten ook al zou zijn een maand opzegtermijn hebben.
De man vertelde mij ook dat ik een maand opzegtermijn zou hebben. Alleen ik begrijp nog steeds niet wat precies de verschillend zijn tussen een uitzendbureau en een detacheringsbureau. Je leent toch bij allebei een werknemer uit aan derden...? Dus val je dan automatisch onder uitzendkracht. Deze CAO is dan van toepassing. Ik raak er helemaal van in de war, als ik eerlijk ben.
Ik heb geprobeerd contact te krijgen met de recruiter. Ik krijg alleen geen antwoord op mijn vragen. Hij beantwoordt mijn mailtjes niet...
Eigenlijk zegt dit voor mij al genoeg. Een bedrijf zou iemand willen geruststellen neem ik aan... |
|
|
|
 |
DollyDot
|
Geplaatst: vr 15 mrt 2013 23:01 Onderwerp: |
|
|
Dank u wel voor uw uitgebreide antwoord.
Uit uw verhaal begrijp dat een uitzendovereenkomst dande beste optie zou zijn? Alleen in de vorige berichten las ik dat een persoon juist een uitzendovereenkomst en dus onder de CAO uitzendkrachten viel.
Na uitzoeken bleek dat (ook in dit geval maandag) het bureau in zijn gelijk stond. Zij konden per direct de loonbetaling stopzetten ook al zou zijn een maand opzegtermijn hebben.
De man vertelde mij ook dat ik een maand opzegtermijn zou hebben. Alleen ik begrijp nog steeds niet wat precies de verschillend zijn tussen een uitzendbureau en een detacheringsbureau. Je leent toch bij allebei een werknemer uit aan derden...? Dus val je dan automatisch onder uitzendkracht. Deze CAO is dan van toepassing. Ik raak er helemaal van in de war, als ik eerlijk ben.
Ik heb geprobeerd contact te krijgen met de recruiter. Ik krijg alleen geen antwoord op mijn vragen. Hij beantwoordt mijn mailtjes niet...
Eigenlijk zegt dit voor mij al genoeg. Een bedrijf zou iemand willen geruststellen neem ik aan... |
|
|
|
 |
John50
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 16 mrt 2013 11:41 Onderwerp: |
|
|
Ik denk dat de recruiter van Maandag het te druk heeft om inhoudelijk in te gaan op je vragen; hij/zij zal kandidaten genoeg hebben en daarnaast andere opdrachtgevers waaraan een kandidaat gekoppeld moet worden.
Als Maandag je de keuzevrijheid biedt om te bepalen welk soort in de wet vastgelegde overeenkomst jij met Maandag wil aangaan, dan is een arbeidsovereenkomst ex art. 7:610 Burgerlijk Wetboek (BW) de beste keuze omdat de huidige wetgeving deze arbeidsovereenkomst de meeste bescherming biedt en er voorzover ik weet geen cao op Maandag van toepassing is op arbeidsovereenkomsten ex art. 7:610 BW waarin is bepaaldt dat er van bepaalde wettelijke regels wordt afgeweken ten nadele van de werknemer.
Tenzij er op Maandag een eigen ondernemingscao van toepassing is, valt Maandag nu onder de algemeen verbindend verklaarde CAO voor Uitzendkrachten 2009-2014 (ABU-CAO). De ABU-CAO is alleen van toepassing op uitzendovereenkomsten ex art. 7:690 BW en in de ABU-CAO is ten nadele van de werknemer afgeweken van vrijwel ieder stukje in de wet vastgelegde bescherming voor de werknemer.
Tussen uitzenden en detacheren is voor de wet geen verschil, in beginsel vallen deze twee vormen onder de definitie van de uitzendovereenkomst ex art. 7:690 BW. Detacheren klinkt zakelijk deftiger, maar wat hier nu precies mee wordt bedoeld verschilt van opvatting in ondernemersland.
Het principe van het aangaan van een arbeidsverhouding berust op het leveren van arbeid waar tegenover loon staat, zolang de arbeidsverhouding duurt. Als jij nu in een onvoordeligere situatie verkeert ten opzichte van datgene wat Maandag je aanbiedt, dan zal het er niet veel toe doen op wat voor voorwaarden Maandag jou een overeenkomst biedt.
Vraag anders of Maandag een concept-overeenkomst opstelt en dat je deze thuis in alle rust wil doorlezen om zodoende tot een voor jou juiste afweging te kunnen komen.
Uiteindelijk komt aan alles een eind, dat is helaas niet anders. Maar die vrees zou geen belemmering moeten vormen om iets bijvoorbaat uit de weg te gaan.
Het huidige schooljaar is binnenkort afgelopen, dus de kans is aannemelijk dat het project waarvoor je wordt benaderd voor het begin van het nieuwe schooljaar eindigt.
Je kan natuurlijk ook nog op gesprek gaan bij de schoolinstelling om je te orienteren. Wellicht ontdek je daardoor (on)mogelijkheden om je huidige deeltijdbanen in te passen in de geboden functie, zodat je deze deeltijdbanen niet hoeft te verliezen indien je de door Maandag geboden baan aanvaardt. |
|
|
|
 |
Payrollmakelaar
|
Geplaatst: ma 29 apr 2013 11:04 Onderwerp: |
|
|
John50 schreef: |
Tenzij er op Maandag een eigen ondernemingscao van toepassing is, valt Maandag nu onder de algemeen verbindend verklaarde CAO voor Uitzendkrachten 2009-2014 (ABU-CAO). De ABU-CAO is alleen van toepassing op uitzendovereenkomsten ex art. 7:690 BW en in de ABU-CAO is ten nadele van de werknemer afgeweken van vrijwel ieder stukje in de wet vastgelegde bescherming voor de werknemer.
Tussen uitzenden en detacheren is voor de wet geen verschil, in beginsel vallen deze twee vormen onder de definitie van de uitzendovereenkomst ex art. 7:690 BW. Detacheren klinkt zakelijk deftiger, maar wat hier nu precies mee wordt bedoeld verschilt van opvatting in ondernemersland.
|
2 opmerkingen:
De cao voor uitzendbureaus, de ABU, is momenteel niet algemeen verbindend verklaard
Er is zeker een verschil tussen uitzenden en detacheren. Uitzenden is met uitsluiting van loondoorbetalingsverplichting. Detachering is zonder uitsluiting loondoorbetalingsverplichting. In de praktijk wordt dit inderdaad veel door elkaar gebruikt. |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|