Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 02 mei 2024 3:30
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

de SENA
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Marotick

Marotick






Berichten: 31


BerichtGeplaatst: do 22 feb 2007 23:29    Onderwerp: de SENA Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste iedereen,

Vorig jaar ben ik een eenmansbedrijfje begonnen aan huis en mij daarom laten inschrijven bij de KvK
Op een goed moment kreeg ik een brief van een ander bedrijf dat zich de SENA noemt en mij vertelde dat ik in mijn bedrijf vast wel muziek ten gehore zou brengen aan mijn medewerkers en klanten en dat ik daar rechten over moest betalen.
Ik kreeg een heel invulformulier waarop van alles werd gevraagd, aantal personeelsleden oppervlakte van de bedrijfsruimte etc.
Nu krijg ik vaak allerlei troep toegestuurd en rekeningen die nergens opslaan dus ik heb hun brief genegeerd.
Vandaag kreeg ik weer een brief van de SENA en zij hebben geschat dat ik 12 medewerkers zou hebben en ik krijg een acceptgiro van 198,38 euro

Kan ik dit totaal negeren of moet ik bewijzen dat het een gewoon woonhuis betreft zonder bedrijfsruimte en dat mijn bedrijf maar 1 werknemer heeft en dat ben ik zelf.

Graag advies.
Met dank
Jack Marotick
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: do 22 feb 2007 23:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat zou ik maar even doen, want dat voorkomt allerlei nare vervolgcorrespondentie en -acties.

Ik heb even voor je gegoogeld en vind onder andere dit:

Quote:
U heeft op uw kantoor een radio of geluidsinstallatie staan?
Veel zzp´ers hebben hun kantoor aan huis. Als u op uw werkplek thuis muziek ten gehore brengt wordt dit gezien als ´huiselijk gebruik. U bent dan geen vergoeding verschuldigd, mits u de enige ´werknemer´ bent die de muziek kan horen.

Ook als u elders kantoor houdt en u uitsluitend voor uw eigen genoegen naar muziek luistert, bent u geen vergoeding verschuldigd. Ook hier geldt weer de voorwaarde dat u de enige ´werknemer´ bent die de muziek kan horen.

Uiteraard bent u in het geheel geen vergoeding verschuldigd als u op uw werkplek geen geluidsinstallatie heeft.


Bron: hier Voor de PZO-leden is zelfs een modelbrief beschikbaar, maar goed, het lijkt me geen ingewikkelde brief om te schrijven, eerlijk gezegd.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
mieke2

mieke2

Leeftijd: 71
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 305


BerichtGeplaatst: vr 23 feb 2007 0:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

=>> voor de morele steun

Simone heeft gelijk: wel even schriftelijk actie op ondernemen en laten weten dat SENA niet bij u moet zijn. Hoewel het bestaan van SENA en BUMA/STEMRA in principe goed is om artiesten en andere rechthebbenden aan wat structureel inkomen uit royalties te helpen, is hun werkwijze in Nederland maar al te vaak beneden peil, helaas.

Meer over auteursrecht:
http://www.auteursrecht.nl/auteursrecht/pagina.asp?pagnaam=faq

Hier wat KvK info speciaal voor de horeca:
http://www.kvk.nl/artikel/artikel.asp?artikelID=53425
Quote:
Horeca: Stichting BUMA/STEMRA, SENA en Videma

Als u in uw bedrijf geluids- en/of beeldopnamen uitzendt, dan moet u hiervoor geld afdragen aan:

BUMA/STEMRA (treedt op voor de rechthebbenden);
SENA (treedt op voor de uitvoerders en producenten); en
Videma (treedt op voor rechthebbenden op beeldopnamen/video).
De bijdragen zijn wettelijk verplicht en u moet ze op eigen initiatief afdragen. Aanmeldformulieren zijn bij deze organisaties op te vragen.

_________________
...free as a bird...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Marotick

Marotick






Berichten: 31


BerichtGeplaatst: zo 25 feb 2007 0:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar ik word zo moe dat het kennelijk zo kan dat iemand, of een organisatie, zomaar rekeningen kan gaan
sturen zonder dat er een rechtvaardiging voor is.
Als iedere ondernemer zijn middelvinger in de lucht steekt en denkt, "Ze zoeken het maar uit" dan moeten ze
andere manieren bedenken.
Wat ik wil afdwingen is dat ze op een nette manier handelen, dat doe ik tenslotte ook.
Daarom nogmaals mijn vraag; als ik nu helemaal niets meer van me laat horen, trek ik dan uiteindelijk aan het
kortste eind? Of houdt het op een gegeven moment op?


Jack Marotick


Laatst aangepast door Marotick op do 01 okt 2009 12:20, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
mieke2

mieke2

Leeftijd: 71
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 305


BerichtGeplaatst: zo 25 feb 2007 10:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Marotick schreef:
Maar ik wordt zo moe dat het kennelijk zo kan dat iemand, of een organisatie, zomaar rekeningen kan gaan sturen zonder dat er een rechtvaardiging voor is.

Nee, dit is de wereld op z'n kop zetten. Als ik m'n energieleverancier of het waterleidingbedrijf niet de exacte meterstanden wil laten weten, dan krijg ik ook "zomaar nota's waar geen rechtvaardiging voor is". D.w.z. voor de nota wel, voor het bedrag niet.
Bij jou is het hetzelfde: dat je een SENA nota krijgt daar is wettelijk een rechtvaardiging voor. Dat ze een verkeerde personeelsomvang schatten, daar kun je dus iets aan doen door hen te informeren over de realiteit.

Heb je dan ook nooit gehoord van de Stichting Reprorecht en dat het niet is toegestaan om ongebreideld fotokopieën te maken en verspreiden van in principe auteursrechtelijk beschermd werk? Ook die instelling, Stichting Reprorecht, mag betaling verlangen.

Inzake je laatste vraag: ik heb er geen ervaring mee, en weet niet of het op een gegeven moment ophoudt. Geen idee of SENA met incassobureau's en deurwaarders werkt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: zo 25 feb 2007 11:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het energiebedrijf levert wel een meter waarmee je precies weet hoe veel je verbruikt hebt, en dus hoe veel je moet betalen. Het probleem bij SENA en de aanverwante clubs is dat ze geen meter leveren, maar gewoon een rekening sturen op basis van een soort gemiddelde.

En die rekening wordt dan ook nog eens gepresenteerd als een belastingaanslag. Ik zou het ook niet leuk vinden als ik ineens een gemeentelijke aanslag kreeg voor een stoommachine in mijn tuin, om dan te horen "ja als u die niet heeft, dan moet u ons dat melden". Ga eerst zelf eens informeren hoe het zit en stuur daarna je rekening. Er zit geld zat aan die strijkstokken tenslotte (ja ok, GS als bron, sorry, maar het origineel doet het even niet).

Je bent verplicht om te betalen als je "Rome muziek" ten gehore brengt. Er is wel geprocedeerd over het geval dat mensen alternatieve muziek gebruiken, zie http://www.shopradio.nl/index.html?menu_id=65 met het vonnis van de Hoge Raad.

Arnoud
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
cia76

cia76

Leeftijd: 88
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1828


BerichtGeplaatst: zo 25 feb 2007 12:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Arnoud Engelfriet schreef:
met het vonnis van de Hoge Raad.

Arnoud


Uhmm... wat de HR maakt noemen we geen vonnissen maar arresten. Clown
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Marotick

Marotick






Berichten: 31


BerichtGeplaatst: ma 26 feb 2007 12:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Marotick schreef:
Maar ik word zo moe dat het kennelijk zo kan dat iemand, of een organisatie, zomaar rekeningen kan gaan sturen zonder dat er een rechtvaardiging voor is.

Eerder kreeg ik een rekening van een organisatie die mij had vermeld in een, voor mij onbekend, telefoonboek. Ik ben daar natuurlijk niet op ingegaan. Waarom zou ik dat in dit geval wel doen?
Bedrijven hebben een meldingsplicht als zij muziek e.d. laten horen op de werkplek. Volgens mij had de SENA mij daar wel een
herinnering over mogen sturen. Het kan toch niet zo zijn dat we maar in het wilde weg elkaar rekeningen gaan sturen?


Laatst aangepast door Marotick op do 29 okt 2009 1:53, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Cella

Cella

Leeftijd: 50
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 343


BerichtGeplaatst: ma 26 feb 2007 14:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wel slim. Al betaalt 5% de rekening maar zonder na te denken, kun je toch nog een fix bedrag binnen halen. Cool
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Tilda

Tilda

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 180


BerichtGeplaatst: ma 08 sep 2008 18:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Al bladerend kwam ik op dit topic terecht en de naam SENA kwam mij bekend voor. Tussen het oud papier vond ik nog de brief. Deze lijkt op een spookfactuur en daar krijg ik er al zoveel van maar ik had hem toen wel geopend. Er wordt van alles gevraagd, oppervlakte kantoorruimte, aantal gebruikte muziekinstallaties, vanaf welke datum ik muziek ten gehore breng in mijn bedrijf enz. Men lijkt er vanuit te gaan dat ik een kroeg of dancing run.
Maar nergens wordt gevraagd of dit voor mij wel van toepassing is en ik kan dit ook nergens aangeven. Dat zou toch de allereerste vraag moeten zijn?
Nu ben ik ZZP’er en werk alleen thuis (ook nog eens zonder radio aan tijdens het werk). Vreemd dat SENA van mening is dat ik in het openbaar muziek ten gehore zou brengen. Op hun website kun je ook nog eens inloggen middels Mysena (woordspeling op maïzena). Alles lijkt er dus op te wijzen dat dit een grap is of een soort spookfactuur en zoals Cella al zegt: als een paar procent er in tuint en de rekening betaald is het mooi meegenomen.

Maar uit de reacties hier maak ik op dat het dus wel een legitiem bedrijf is. Ongetwijfeld hebben ze mijn gegevens van de KvK doorgekregen, maar dan weten ze immers ook dat dit een eenmansbedrijf is zonder werknemers?

Ik heb het hele formulier nog eens doorgelezen en er wordt mij verzocht om het formulier in te vullen en te retourneren, maar uit niets blijkt dat ik hiertoe verplicht ben.

En wat Arnoud met z'n stoommachine zegt vind ik ook terecht. Straks moet ik nog gaan opgeven hoeveel helikopter-pads ik in de tuin en op mijn dak heb, wat de totale oppervlakte daarvan is en hoeveel vlieguren ik gemiddeld per jaar maak. Is het niet beter om eerst eens te kijken of een bepaalde situatie wel van toepassing is alvorens formulieren of facturen te sturen?

In de begeleidende brief staat dat ik op het formulier kan aangeven dat er geen muziek ten gehore word gebracht. Maar het formulier is een 'Licentie Aanvraag Formulier'. Dus zodra ik het invul en onderteken vraag ik blijkbaar meteen al een licentie aan. Mijn eerste reactie is dus: niet reageren!

Concreet: moet ik nu wel of juist niet reageren? Op diverse forums word nl. geadviseerd om juist niet te reageren. Als je wel reageert en aangeeft dat het voor jou niet van toepassing is zou je een stortvloed aan formulieren en facturen met geschatte bedragen kunnen verwachten.

Groet, Tilda

P.S. 'Op eigen innitiatief' dat betekend toch dat ik actie moet ondernemen als dit van toepassing is en niet SENA?


Laatst aangepast door Tilda op ma 08 sep 2008 19:16, in totaal 2 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
RonnyJ



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 338


BerichtGeplaatst: ma 08 sep 2008 19:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
SENA is designated by the Ministry of Justice to implement the Neighbouring Rights Act. This implies that SENA collects remunerations on behalf of national and international performers and record producers whenever their music is played outside the family circle. In this context one could think of the use of music in shops, supermarkets, pubs and discotheques, but also on radio and television stations. SENA has performed this task from 1 July 1993 and, based on the play data from radio and television stations and on the basis of legally approved regulations, these revenues are distributed to the right holding performers and producers at home and abroad.


Ze hebben dus een wettelijke bevoegheid om hier op te treden.

Quote:
Eerste en tweede gebruik
Als populaire of klassieke muziek wordt opgenomen (en dan maakt het niet uit of dat in een studio, club, kerk of concertzaal is) en daarna op een "geluidsdrager" (bijvoorbeeld een cd) te koop wordt aangeboden, dan is er sprake van het "eerste gebruik".
Dit "eerste gebruik" is in eerste instantie gericht op de huiselijke kring.

Wanneer nu diezelfde cd in het openbaar ten gehore wordt gebracht, bijvoorbeeld in winkels, kantoren, horeca of op radio of televisie wordt afgespeeld, dan is er sprake van het tweede gebruik.
Belangrijk hierbij is dat onder "openbaar" elke situatie of locatie wordt bedoeld buiten de huiselijke kring !



Ze handhaven blijkbaar de wet op de naburige rechten.
http://www.ivir.nl/wetten/nl/wnr.html

Grof gezegd kan er niet worden gehandhaafd als je luisterd naar artiesten afkomstig buiten de EU (verdragsstaten bij verdrag van Rome).

Dus bijv. luisteren naar een Amerikaanse radio die alleen Amerikaanse hiphop draait is niet door hun handhaafbaar.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Nautica

Nautica

Leeftijd: 65
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 106


BerichtGeplaatst: di 09 sep 2008 20:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Waar je ook muziek ten gehore brengt in kantoor, kantine, winkel, website etc. ben je verplicht rechten af te dragen aan de SENA.
Hiervoor geldt een aangifte plicht net als belastingen geregeld in de WNR.

Omdat je niet hebt gereageerd gaan ze, net als bij de belastingen, een schatting doen.

Toevallig ook net een brief van de SENA gehad maar moet wel eerlijk bekennen dat daarin deze verplichting niet expliciet is weergegeven. Er staat wel een verwijzing naar www.sena.nl maar die is al net zo duidelijk als de brief. Ik kan me daarom voorstellen dat veel ondernemers deze brief in het spam archief gooien ( prullebak).
_________________
Luctor et Navigare
Bekijk profiel Stuur privé bericht
stefanv

stefanv

Leeftijd: 50
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 1


BerichtGeplaatst: wo 17 sep 2008 9:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb ze net even gesproken.

Voor ZZP-ers (met kantoor aan huis) is het heel makkelijk:
- Zet op het formulier bij 2.E een kruisje
- Zet bij 4. Achter je functie (Ontvangt geen klanten)

En klaar ben je!

Bellen is ook wel even handig, want dan verwerken ze het direct in de computer en wordt je dossier direct gesloten (wel het formulier nog op sturen ivm met je handtekening!)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage MSN messenger ICQ nummer
Tilda

Tilda

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 180


BerichtGeplaatst: za 20 sep 2008 1:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank stefan! Maar als ik dat formulier ondertekend opstuur heb ik wel een licentie aanvraag ingediend he. Dat staat er duidelijk boven.

En blijkbaar ben ik dus wettelijk verplicht om melding te doen als ik muziek ten gehore breng aan klanten. Ik ben toch niet wettelijk verplicht om er melding van te maken dat ik dat niet doe of niet ga doen? De gemeente hoef ik toch ook niet op de hoogte te brengen dat ik geen bouwvergunning ga indienen.

Op zich een kleine moeite om dat formulier zo in te vullen en op te sturen hoor, maar haal ik mezelf niet juist veel ellende op de hals als ik dat wel doe? In de begeleidende brief word ik vriendelijk verzocht om het formulier terug te sturen, er staat nergens dat dit verplicht is of dat er anders een schatting gemaakt zal worden. Bovendien wil ik helemaal geen 'licentie aanvraag' indienen dus waarom zou ik het doen?

Is er hier sprake van omgkeerde bewijslast en moet ik aantonen dat ik geen muziek ten gehore breng?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Tilda

Tilda

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 180


BerichtGeplaatst: ma 24 nov 2008 2:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Even een update: kort na het plaatsen van het vorige bericht heb ik het advies van stefanv toch maar ter harte genomen. Het was per slot van rekening een kleine moeite om dit zo even in te vullen en op te sturen. Ik heb het precies zo ingevuld als vermeld.

Drie weken later ontving ik weer een formulier van Sena, ditmaal wordt me gevraagd een lijst in te vullen met titels en namen van uitvoerende artiesten. Ik had een kopie van het eerste formulier bewaard en heb eens gekeken of ik misschien iets onjuist had ingevuld maar nee, ik heb duidelijk aangegeven dat ik geen muziek ten gehore breng. 2E aangevinkt, bij 4 'Ontvang geen klanten' en nog eens ten overvloede dat ik ZZPer ben en geen klanten thuis ontvang.
Toch maar weer eens het formulier op dezelfde wijze ingevuld en nog een keer opgestuurd.

Vorige week woensdag krijg ik weer een lijst, de derde al, en er worden steeds meer details gevraagd. In het begeleidend schrijven zeggen ze dat ik nog steeds niet zou hebben gereageerd. Het aanvraagformulier wordt nu 'muziekopgaveformulier' genoemd.
Ook wordt er gevraagd of ik duidelijk wil aangeven of ik één gecombineerde factuur wens te ontvangen voor meerdere vestigingen.
Ik heb hem toch nog een derde keer ingevuld met dezelfde gegevens en het nadrukkelijke verzoek om mij uit hun bestand te halen en dat ik niet een vierde keer het formulier zal opsturen.
Blijkbaar zijn de ingevulde antwoorden niet relevant. De procedure wordt gewoon doorgezet als je reageert.

Ik vrees dat ze op de andere fora toch wel gelijk hadden: als je eenmaal hebt gereageerd kom je er niet meer vanaf.
Mijn advies aan een ieder die dit overkomt: nooit op reageren. Wel reageren werkt in ieder geval averechts.

Als ik toch een factuur ontvang, ik vrees dat dit toch gaat gebeuren, dan scan ik hem wel even in en plaats hem hier.

Groetjes, Tilda
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds