Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 17 aug 2025 19:33
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

de IB-groep
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
jaroen

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): HZe

BerichtGeplaatst: vr 21 sep 2007 15:30    Onderwerp: de IB-groep Reageer met quote Naar onder Naar boven

beste mensen op dit forum

Ik zit met een probleem. Ik dacht dat jullie mij wel zouden kunnen helpen, of op z'n minst advies kunnen geven.

Ik ben Nederlander en studeer in Antwerpen. Ik heb dus studiefinanciering van de nederlandse IB-groep. Nu hebben ze mij eind juni onterecht mijn sf opgezegt. Hier heb ik inmiddels al veel bezwaarschriften over gestuurd. Nu zit ik al 3 maanden zonder geld, en aankomende maandag zou ik dus van juni tot en met september op mijn rekening moeten ontvangen. Maar op de een of andere manier kunnen ze bij de Ib-groep niet lezen en weigeren ze mij om de maand juni uit te betalen terwijl ze in een andere brief duidelijk vermelden dat ik er wel recht op heb. Zo zijn er nog wat dingen, zo hebben ze al 10 keer geprobeerd om de juiste resterende bedragen uit te rekenen en tot op heden hebben ze het nog geen een keer juist gedaan terwijl het zo makkelijk is. Nu heb ik ze afgelopen week nog maar een bezwaarschrift gestuurd en alles zelf uitgerekend. Ze hebben in een eerdere brief ook toegegven dat mijn bezwaarschriften gegrond zijn.

Nu heb ik het idee dat ze dit probleem niet echt serieus nemen. En nu is eigenlijk mijn vraag hoe kan ik ze toch dwingen/ eisen dat ze de juiste bedragen waar ik recht op heb storten. Ook heb ik extra kosten van aanmaningen en dergelijke. Hier is mijn vraag kan ik deze kosten op hun verhalen aangezien hun de veroorzaker zijn van het feit dat ik deze extra kosten zou moeten betalen. Zijn er gezien dit probleem juridische aspecten waar ik de studiefinanciering op zou moeten wijzen indien ze blijven knoeien?

Ik wacht op jullie reactie
Alvast bedankt

groetjes Jeroen
Bekijk profiel Stuur privé bericht
JetKroket

JetKroket

Leeftijd: 105
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: vr 21 sep 2007 16:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een steunpunt studiefinanciering, kan dat je helpen?
Neem dan alle papieren mee.
jaroen

BerichtGeplaatst: zo 23 sep 2007 20:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zat meer te denken in de richting van een kort geding. Maar ik heb eigenlijk geen idee hoe ik dat moet aanpakken. Het probleem is namelijk zo dringend op dit moment. Dat als de IB-groep weigert mij het juiste te betalen deze maand, dan kan ik mijn studie stopzetten met alle gevolgen vandien.

Ik hoor het graag van jullie

groetjes
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 23 sep 2007 20:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je een bezwaarschrift in behandeling is, kun je de bestuursrechter om een voorlopige voorziening vragen. Dat komt neer op een kort geding.

Als je geen woonplaats in Nederland hebt, is de rechtbank binnen het rechtsgebied waar de IB-groep zijn zetel heeft bevoegd (art. 8:7 Awb).

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: ma 24 sep 2007 1:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij werkt naar een steunpunt stappen het snelst. Dat kun je morgen al doen. Wellicht kunnen zij ook direct een voorschot voor je regelen.
jaroen

BerichtGeplaatst: ma 24 sep 2007 8:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is er iemand die weet waar ik zo'n steunpunt vinden kan? Want ik vindt niks op het internet over steunpunten.
jacq

Leeftijd: 55
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: ma 24 sep 2007 9:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

jaroen schreef:
Is er iemand die weet waar ik zo'n steunpunt vinden kan? Want ik vindt niks op het internet over steunpunten.

Ik vind via google dit:
t: (050) 599 77 55
e: vragen@ib-groep.nl
i: www.ib-groep.nl

groetjes,
jacq
jaroen

BerichtGeplaatst: ma 24 sep 2007 10:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De ib-groep heb ik ook gevonden, maar daar heb ik juist de problemen mee. Een steunpunt van de ib-groep zelf, die zal partij trekken voor hunzelf uiteraard. Ik zou best een onafhankelijk steunpunt hebben lijkt mij zo. Maar dat vindt ik niet.

toch bedankt
JetKroket

JetKroket

BerichtGeplaatst: ma 24 sep 2007 10:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De steunpunten studiefinanciering, zijn steunpunten van de IBG zelf.
Dit lijkt mij handig. Je gaat met de papieren naar hen toe. Zet het probleem uiteen. Je zit goed, schrijf je. Iemand van het steunpunt kan contact opnemen met Groningen en zorgen dat het in orde komt.
jaroen

BerichtGeplaatst: ma 24 sep 2007 21:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb nu wel iets gevonden van het college van beroep studiefinanciering. Hier zou ik dus een voorlopige voorziening kunnen vragen. Maar nu vindt ik andere sites, waar opstaat dat in 2000 er een wet is tot opheffing van het college. Nu vraag ik mij dus af bestaat dit dan nog of niet?

Een bijkomende vrij hoe vraag ik precies zo'n kort geding aan bij die bestuursrechter??
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: ma 24 sep 2007 22:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eerdere terugkoppeling door anderen hier op het forum leerde dat je via een steunpunt snel lastige problemen kunt oplossen.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 24 sep 2007 23:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

jaroen schreef:
Ik heb nu wel iets gevonden van het college van beroep studiefinanciering. Hier zou ik dus een voorlopige voorziening kunnen vragen. Maar nu vindt ik andere sites, waar opstaat dat in 2000 er een wet is tot opheffing van het college. Nu vraag ik mij dus af bestaat dit dan nog of niet?

Goed punt, ik had eerst naar de bijzondere wet moeten kijken! Maar dit college van beroep lijkt inderdaad te zijn opgeheven, zodat je alsnog naar de rechtbank sector bestuursrecht moet die bij je woonplaats hoort (of die in Den Haag bij gebrek aan Nederlandse woonplaats).

Quote:
Een bijkomende vrij hoe vraag ik precies zo'n kort geding aan bij die bestuursrechter??

Via www.rechtspraak.nl vind je het adres van de rechtbank. Stuur er een brief heen geadresseerd aan de sector bestuursrecht. Een voorlopige voorziening vraag je aan op grond van art. 8:81 Awb. In principe staat het meeste wat je moet weten in de wet, maar zelf doen is niet eenvoudig, en je begrijpt dat dit niet de plek is voor een volledige cursus Awb. Kijk ook goed naar de Wet studiefinanciering 2000, in het bijzonder hoofdstuk 7.

Overigens ben ik het met de anderen eens dat er eenvoudigere wegen zouden kunnen zijn om een administratieve fout of iets dergelijks op te lossen.

BerichtGeplaatst: ma 24 sep 2007 23:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Helaas gaat het niet om een administratieve fout. Het gaat erom dat de ibgroep al 4 maanden op de een of andere manier weigeren om de juiste bedragen over te maken. Ze hebben al ongelooflijk veel keer geprobeerd om het juist te doen maar iedere keer is het wel weer wat, ik heb hier een flinke papierbundel liggen. Ik heb ze ook al meermaals gewezen op de fouten en met de vraag deze in orde te maken. En er wordt gewoon over mijn bezwaarschrifen heen gelezen. En na 4 maanden wachten houdt het gewoon op. Ik heb vandaag ook een brief aan de ombudsman geschreven, de klachtencommisie van de ibgroep, het landelijk studenten rechtsbureau en nogmaals aan mijn dossierbeheerder om alsnog de boel in orde te maken. Als dit geen oplossing biedt dan kan ik stoppen met mijn studies. Dus dan zal ik moeten overschakelen tot een kort geding, hier wil ik natuurlijk zo lang mogelijk mee wachten.
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: di 25 sep 2007 13:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat gaat allemaal vrij lang duren. Dan ben je al verhongerd.
Wat is er toch op tegen om naar zo'n steunpunt te stappen? soms werkt even praten écht beter dan een dikke stapel papier die iemand in een hoek gaat leggen omdat hij er tegenop ziet om aan te beginnen, snap je?
JetKroket

JetKroket

BerichtGeplaatst: di 25 sep 2007 13:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jaroen,
Gebruik je verstand en ga als een speer naar het dichtbij zijnde steunpunt.
Laat de strijdbijl thuis!
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds