Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
Basman
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 10 mrt 2014 12:16 Onderwerp: overname/failissement supermarkt |
|
|
Ik wil jullie graag een situatie voorleggen en hoor graag jullie kijk op deze zaak.
Mijn vrouw werkt als teamleider bij een supermarkt voor onbepaalde tijd. Nu is er de laatste tijd wat rumoer ontstaan over een eventuele overname. De eigenaar heeft namelijk een keer in de wandelgangen geroepen dat hij het bedrijf over laat nemen zonder personeel en dat hij de nieuwe eigenaar zijn eigen personeel mee liet nemen. Nu worden de werknemers via de wet voldoende beschermt om dit tegen te gaan. Bij een echte overname zal dit dus niet zijn waar de werknemers bang voor moeten zijn? Nu zijn de cijfers alleen niet al te best en zien een aantal werknemers het dus gebeuren dat hij de zaak laat ploffen. Is dit zomaar mogelijk? Mijn vrouw heeft geen compleet inzicht in de cijfers, maar met het inzicht dat ze heeft zouden de cijfers niet zo dramatisch zijn dat de zaak failliet zou gaan. Wat zijn de voorwaarden om een faillissement uit te laten spreken? En als dit aangevraagd zou gaan worden, is hier dan controle op? Worden zijn boeken dan gecontroleerd op eventuele faillissementsfraude?
Alvast hartelijk dank voor jullie reacties. |
|
|
|
 |
dr.dunno
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 774
|
Geplaatst: ma 10 mrt 2014 13:01 Onderwerp: |
|
|
Als een bestuurder zijn hoofdelijke aansprakelijkheid wil ontlopen, moet hij niet alleen de wettelijk vereiste administratie op orde hebben, maar ook financieel goed handelen, d.w.z. indien de onderneming voorzienbaar niet meer aan zijn verplichtingen kan voldoen dan moet hij geen nieuwe schulden meer aangaan, laat staan bewust de boel laten ploffen.
Een faillissementsaanvraag vereist tenminste twee schuldeisers. Nu UWV en belastingdienst vrijwel altijd in het spel zijn en ook tenminste een bank is dat niet zo'n grote drempel om te nemen, mits de schulden ook daadwerkelijk een faillissement rechtvaardigen.
Bij een gewone overname gaat het personeel in beginsel altijd mee naar de nieuwe eigenaar. Deze kan dan dus niet het personeel collectief naar huis sturen. Het bestaande arbeidscontract blijft immers gewoon geldig en de nieuwe eigenaar treedt dan in de verplichtingen van de oude. Verder heb je dan eventueel ook nog aspecten zoals ondernemingsraden enzovoorts die een beer op de weg kunnen vormen, maar daar weet ik te weinig van om daar met deze beperkte feiten een algemeen verhaal over te gaan houden.
Zijn jullie lid van een vakbond? Zo niet, dan is dit het moment om dat allemaal alsnog te worden. _________________ Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane! |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|