Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
bibi-
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 29 apr 2013 15:05 Onderwerp: Hoe ver rijkt het relatiebeding |
|
|
Ik heb in juli 2012 ontslag genomen en ben voor mezelf begonnen als adviesbureau (die ook cursussen wil aanbieden).
Ik heb een relatiebeding met betrekking tot het aanbieden van cursussen tot juli dit jaar.
Omdat ik na de zomer wil starten met de cursussen, wil ik de komende twee maanden wel alvast wat marktonderzoek doen. Dat zou ik als volgt willen doen:
Ik stuur een mailing naar een grote groep mensen, waaronder klanten van mijn exwerkgever, met daarin een enquete waarin ik vraag naar welke cursussen vraag is. (Tot doel uiteraard om hier mijn cursus aanbod op af te stemmen)
Is dit toegestaan in het kader van mijn relatiebeding.
Passage in mijn oude arbeidscontract:
http://imageshack.us/photo/my-images/829/arbcont.jpg/ |
|
|
|
 |
Alziend Oog
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 116
|
Geplaatst: ma 29 apr 2013 17:59 Onderwerp: |
|
|
Zoals het in de tekst op de foto staat mag u tot een jaar na beëindiging van uw arbeidsovereenkomst geen contact opnemen met klanten van uw oud-werkgever en het is u dan ook niet toegestaan deze klanten in uw mailing op te nemen. Door op de link te klikken kwamen overigens nog veel meer foto's van correspondentie met uw oud-werkgever naar voren, mag ik daaruit aannemen dat u de mailing al lang de deur uit hebt gedaan? _________________ Iuvat inconcessa voluptas |
|
|
|
 |
dr.dunno
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 774
|
Geplaatst: ma 29 apr 2013 18:54 Onderwerp: |
|
|
Alziend Oog schreef: | Zoals het in de tekst op de foto staat mag u tot een jaar na beëindiging van uw arbeidsovereenkomst geen contact opnemen met klanten van uw oud-werkgever en het is u dan ook niet toegestaan deze klanten in uw mailing op te nemen. Door op de link te klikken kwamen overigens nog veel meer foto's van correspondentie met uw oud-werkgever naar voren, mag ik daaruit aannemen dat u de mailing al lang de deur uit hebt gedaan? |
Je bedoelt deze:
http://imageshack.us/f/835/uploadwa.jpg/
TS mag inderdaad deze cursus niet aanbieden. Uit alle gegevens blijkt ook dat hij zich, ondanks dat hij bewust is van zijn beperkingen ex arbeidscontract, totaal niks aantrekt van wat zijn ex-werkgever vindt. Dat deze dreigt met een vordering in rechte is dan ook alles behalve onbegrijpelijk en zeker kansrijk; de feiten geven ook geen blijk van het feit dat hij bijvoorbeeld een andere markt en/of ander geografisch gebied bedient, welke geaccepteerde uitzonderingen kunnen zijn ex vaste jurisprudentie; hij benadert zelfs direct de klanten van zijn ex-werkgever. Mogelijk gebruikt hij daarbij ook cursusmaterialen van de ex-werkgever.
Als hij ontslagen was, dan was het een ander verhaal geweest, maar als ik de ex-werkgever was zou ik hem ook voor de rechter hebben gesleept; de schade lijkt immers al gedaan te zijn. _________________ Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane! |
|
|
|
 |
bibi-
|
Geplaatst: ma 29 apr 2013 22:16 Onderwerp: |
|
|
Alziend Oog schreef: | Zoals het in de tekst op de foto staat mag u tot een jaar na beëindiging van uw arbeidsovereenkomst geen contact opnemen met klanten van uw oud-werkgever en het is u dan ook niet toegestaan deze klanten in uw mailing op te nemen. |
Oke duidelijk verhaal, dank voor dit advies.
Alziend Oog schreef: | Door op de link te klikken kwamen overigens nog veel meer foto's van correspondentie met uw oud-werkgever naar voren, mag ik daaruit aannemen dat u de mailing al lang de deur uit hebt gedaan? |
Nee, dit is van een eerder conflikt, zie hiervoor: http://rechtenforum.nl/forum/thread/t/37170/
dr.dunno schreef: |
Je bedoelt deze:
TS mag inderdaad deze cursus niet aanbieden. Uit alle gegevens blijkt ook dat hij zich, ondanks dat hij bewust is van zijn beperkingen ex arbeidscontract, totaal niks aantrekt van wat zijn ex-werkgever vindt. |
Ik vind deze post echt belachelijk. Je trekt informatie bij een vraag die ik niet bewust heb gegeven, en die dus ook helemaal niet van toepassing is. Daarna trek je keiharde FOUTE conclusies omdat je het verhaal er achter niet kent.
Voor meer info over de vraag die bij die afbeelding hoort, zie: http://rechtenforum.nl/forum/thread/t/37170/
Om het een en ander te duiden:
Vorig jaar heb ik gepromoot op een forum (zoals dit) dat ik al 6 jaar beheer. Helaas voor mij toen, zat er een overlap in het klantenbestand van een werkgever waar ik vorig jaar 4 maanden heb gewerkt en mijn forum dat ik al 6 jaar heb.
Ik zat toen verkeerd, ik mocht een jaar lang niet op mijn forum een mailing sturen waarin ik cursussen aanbied, omdat op het forum ook relaties van mijn exwerkgever waar ik 4 maanden heb gewerkt zitten.
Nu wil ik een soortgelijk conflict ditmaal voor zijn, en voorgaande specifieke vraag eerst hier voorleggen voordat ik de mailing verstuur. Jammer dan, dat er inspector gadgets zijn die graag niet relevante documenten er bij trekken en keihard foute conclusies trekken.
dr.dunno, het had je gesierd, als je net als Alziend Oog gewoon even had gevraagd of ik een mailing had verstuurd. Antwoord hierop was geweest nee! |
|
|
|
 |
Alziend Oog
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 116
|
Geplaatst: di 30 apr 2013 10:25 Onderwerp: |
|
|
En hoe is dit conflict afgelopen, want het houdt blijkbaar allebei verband met mogelijke schending van het relatiebeding? _________________ Iuvat inconcessa voluptas |
|
|
|
 |
bibi-
|
Geplaatst: di 30 apr 2013 12:42 Onderwerp: |
|
|
Alziend Oog schreef: |
En hoe is dit conflict afgelopen, want het houdt blijkbaar allebei verband met mogelijke schending van het relatiebeding? |
Ik heb destijds het aanbieden van opleidingen gestaakt.
De bedoeling is dat ik dus aankomend najaar alsnog ga starten met opleidingen. Ik wil graag een stukje marktonderzoek doen in de aanloop, zodat ik weet naar welke opleidingen vraag is. En al mijn netwerken (mailinglist+linkedin groepen) hebben een overlap met mijn exwerkgever, dus ik kan alleen mijn netwerken gebruiken als ik hiermee het relatiebeding niet schend.
Het was mooi geweest als ik dit in mei had kunnen doen, nog voor de vakantie. In juli mis ik namelijk al een hoop mensen die dan op vakantie zijn. |
|
|
|
 |
dr.dunno
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 774
|
Geplaatst: wo 01 mei 2013 12:15 Onderwerp: |
|
|
bibi schreef: |
Je bedoelt deze:
TS mag inderdaad deze cursus niet aanbieden. Uit alle gegevens blijkt ook dat hij zich, ondanks dat hij bewust is van zijn beperkingen ex arbeidscontract, totaal niks aantrekt van wat zijn ex-werkgever vindt. |
Ik vind deze post echt belachelijk. Je trekt informatie bij een vraag die ik niet bewust heb gegeven, en die dus ook helemaal niet van toepassing is. Daarna trek je keiharde FOUTE conclusies omdat je het verhaal er achter niet kent.
Voor meer info over de vraag die bij die afbeelding hoort, zie: http://rechtenforum.nl/forum/thread/t/37170/
Om het een en ander te duiden:
Vorig jaar heb ik gepromoot op een forum (zoals dit) dat ik al 6 jaar beheer. Helaas voor mij toen, zat er een overlap in het klantenbestand van een werkgever waar ik vorig jaar 4 maanden heb gewerkt en mijn forum dat ik al 6 jaar heb.
Ik zat toen verkeerd, ik mocht een jaar lang niet op mijn forum een mailing sturen waarin ik cursussen aanbied, omdat op het forum ook relaties van mijn exwerkgever waar ik 4 maanden heb gewerkt zitten.
Nu wil ik een soortgelijk conflict ditmaal voor zijn, en voorgaande specifieke vraag eerst hier voorleggen voordat ik de mailing verstuur. Jammer dan, dat er inspector gadgets zijn die graag niet relevante documenten er bij trekken en keihard foute conclusies trekken.
dr.dunno, het had je gesierd, als je net als Alziend Oog gewoon even had gevraagd of ik een mailing had verstuurd. Antwoord hierop was geweest nee! |
Duidelijk gevalletje 'don't shoot the messenger'. Het andere document blijkt nu betrekking te hebben op een andere, recente, soortgelijke situatie. Dat verandert inderdaad mijn eerdere conclusie, maar niet de strekking van het verhaal. Jij zegt dat het niet relevant is, ik vind het wel degelijk relevant.
Uit het voorgaande blijkt wel dat je zelf ook wel doorhebt dat je waarschijnlijk fout zit, ook met het oog op de eerdere, soortgelijke situatie met kennelijk een andere ex-werkgever. En je hebt ook door, dat als je de mailing verstuurt naar iedereen behalve de klanten van die ex-werkgever er niets aan de hand is, maar je wilt ze per se ook erbij hebben.
Daarnaast kan het totale feitencomplex ten overstaan van een rechter uitgelegd worden als het doelbewust aankloppen bij diverse werkgevers om zo in contact te komen met potentiële klanten voor je eigen zelfstandige bedrijfsvoering en die klanten daarmee af te pakken. Voor zover je die klanten eerder al als klant had (dat gaat hier niet op, want je begint nu pas voor jezelf) is het uiteraard een ander verhaal.
De aspecten die ik in mijn verhaal aanhaal gaan hier onverminderd op: wat je wilt mag niet (daar heb je zelf voor getekend), tenzij het beding onredelijk bezwarend mag worden geacht (en bij het ontbreken van consensus is het aan de rechter om dit te beoordelen). Enkele relevante aspecten daarvan heb ik reeds belicht, zoals zelf ontslag genomen c.q. ontslag aangezegd gekregen en geografie. _________________ Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane! |
|
|
|
 |
Suijkerbuijk
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: wo 01 mei 2013 14:11 Onderwerp: |
|
|
Met betrekking tot het benaderen van klanten is de tekst van het relatiebeding duidelijk. Het benaderen van klanten van de voormalige werkgever mag niet. Waaronder dus ook het benaderen van klanten voor het deelnemen aan een marktonderzoek.
Een dergelijk beding wordt ook opgenomen met het specifieke doel te voorkomen dat een ex-werknemer in een zakelijke capaciteit contact opneemt met klanten. Aangezien het marktonderzoek ten behoeve van het eigen bedrijf is, is daar ook sprake van.
De veilige weg is uiteraard te wachten tot juli met het benaderen van deze klanten.
Het is gebruikelijk dat aan een relatiebeding ook een boetebeding is gekoppeld. Als dat het geval is, dan is het benaderen van klanten zeker af te raden. Als de voormalig werkgever een van de mails aan de klant in handen krijgt, kan hij op basis daarvan deze boete al vorderen.
Ontbreekt een boetebeding, dan kan de voormalig werkgever enkel aanspraak maken op vergoeding van schade die door het versturen van de mailing is veroorzaakt. De enkele mailing voor een marktonderzoek zal voor de voormalig werkgever geen schade opleveren, tenzij dit gekoppeld direct wordt aan een aanbieding voor een cursus waar de klant vervolgens op in gaat. Dan kan gesteld worden dat het verlies van inkomsten omdat de klant bij u een cursus inkoopt in plaats van bij de voormalig werkgever met de mailing is begonnen. Als sprake is van een enkel verzoek tot deelneming aan een marktonderzoek, zou u als er geen boetebeding is nog kunnen overwegen de mailing wel te verzenden.
Als laatste een opmerking met betrekking tot de totstandkoming van het relatiebeding. Uit de andere post blijkt dat u voor u bij deze werkgever aan de slag ging reeds een netwerk had opgebouwd. Mogelijk bent u juist bij deze werkgever aan de slag gegaan om vanuit dit netwerk voor de werkgever klanten te verwerven.
Er is dan een punt te maken dat deze klanten uit uw eigen netwerk niet onder het relatiebeding zouden behoren te vallen, omdat u deze zelf "meenam".
Dat had bij het aangaan van de arbeidsovereenkomst meegenomen kunnen worden in de opstelling van het relatiebeding. Nu zal echter uitgegaan moeten worden van het beding zoals is overeengekomen, maar in toekomstige zaken doet u er goed aan te onderhandelen over de inhoud van het relatiebeding. _________________ That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know. |
|
|
|
 |
bibi-
|
Geplaatst: do 02 mei 2013 20:51 Onderwerp: |
|
|
Duidelijk gevalletje 'don't shoot the messenger'. Het andere document blijkt nu betrekking te hebben op een andere, recente, soortgelijke situatie. Dat verandert inderdaad mijn eerdere conclusie, maar niet de strekking van het verhaal. Jij zegt dat het niet relevant is, ik vind het wel degelijk relevant. |
I wont shoot the messenger. Want ik heb Alziend Oog bedankt voor zijn/haar heldere antwoord.
Jij vind het relevant, omdat je je niet baseerd op feiten, maar foutieve speculaties, en daarnaast blijkbaar heel erg slecht leest, want je blijft foute speculaties en onjuistheden plaatsen, ondanks dat ik specifiek de juiste informatie er net boven heb staan.
Of je leest heel slecht, of je zit hier de boel in de maling te nemen...
dr.dunno schreef: | Uit het voorgaande blijkt wel dat je zelf ook wel doorhebt dat je waarschijnlijk fout zit, ook met het oog op de eerdere, soortgelijke situatie met kennelijk een andere ex-werkgever. En je hebt ook door, dat als je de mailing verstuurt naar iedereen behalve de klanten van die ex-werkgever er niets aan de hand is, maar je wilt ze per se ook erbij hebben. |
Lees nou! Ik geef specifiek aan dat ik weet dat wat ik 3 kwartalen geleden heb gedaan juridisch onjuist is.
Lees nou! Het gaat om de zelfde werkgever en ik stel deze vraag om een zelfde conflikt voor te zijn.
Lees nou! Ik kan helaas niet de klanten van mijn ex-werkgever uitbannen, omdat het gaat om een massamailing via een forum zoals dit, waar het technisch niet mogelijk is om onderscheid te maken tussen ontvangers bij een massamailing. Deze groep leden van het forum, die een overlap heeft met het klantenbestand van mijn ex-werkgever, ken ik dus ook helemaal niet via mijn werkgever. Ik heb nooit bewust iets gedaan met het klantenbestand van mijn ex-werkgever, ik ben alleen in de ongelukkige situatie dat mijn zelf opgerichte forum een overlap in doelgroep heeft. Deze mensen kende ik dus ook eerder via mijn forum dan via de exwerkgever.
dr.dunno schreef: | Daarnaast kan het totale feitencomplex ten overstaan van een rechter uitgelegd worden als het doelbewust aankloppen bij diverse werkgevers om zo in contact te komen met potentiële klanten voor je eigen zelfstandige bedrijfsvoering en die klanten daarmee af te pakken. Voor zover je die klanten eerder al als klant had (dat gaat hier niet op, want je begint nu pas voor jezelf) is het uiteraard een ander verhaal. |
Het gaat om 1 en de zelfde werkgever (zoals ik al meerdere malen heb gemeld), en de mensen waar het om gaat kende ik eerder als leden van mijn zelf opgerichte internetforum.
Daarnaast ben je met je fantasieën weer veel verder, omdat ik hier juist advies in win om te voorkomen dat ik juridisch in de fout ga, zoals ik eerder (niet doelbewust) ben gegaan!!!
dr.dunno schreef: | De aspecten die ik in mijn verhaal aanhaal gaan hier onverminderd op: wat je wilt mag niet (daar heb je zelf voor getekend), tenzij het beding onredelijk bezwarend mag worden geacht (en bij het ontbreken van consensus is het aan de rechter om dit te beoordelen). Enkele relevante aspecten daarvan heb ik reeds belicht, zoals zelf ontslag genomen c.q. ontslag aangezegd gekregen en geografie. |
De zaken in je verhaal gaan niet onverminderd op, want je hele verhalen zijn gebaseerd op foute aannames omdat je niet leest!!!
Enige wat klopt, is dat ik het marktonderzoek niet mag doen, alleen heeft Alziend Oog dat op een doeltreffende manier zonder onnodige foutieve speculaties aangegeven.
Suijkerbuijk schreef: | Met betrekking tot het benaderen van klanten is de tekst van het relatiebeding duidelijk. Het benaderen van klanten van de voormalige werkgever mag niet. Waaronder dus ook het benaderen van klanten voor het deelnemen aan een marktonderzoek.
Een dergelijk beding wordt ook opgenomen met het specifieke doel te voorkomen dat een ex-werknemer in een zakelijke capaciteit contact opneemt met klanten. Aangezien het marktonderzoek ten behoeve van het eigen bedrijf is, is daar ook sprake van.
De veilige weg is uiteraard te wachten tot juli met het benaderen van deze klanten.
Het is gebruikelijk dat aan een relatiebeding ook een boetebeding is gekoppeld. Als dat het geval is, dan is het benaderen van klanten zeker af te raden. Als de voormalig werkgever een van de mails aan de klant in handen krijgt, kan hij op basis daarvan deze boete al vorderen.
Ontbreekt een boetebeding, dan kan de voormalig werkgever enkel aanspraak maken op vergoeding van schade die door het versturen van de mailing is veroorzaakt. De enkele mailing voor een marktonderzoek zal voor de voormalig werkgever geen schade opleveren, tenzij dit gekoppeld direct wordt aan een aanbieding voor een cursus waar de klant vervolgens op in gaat. Dan kan gesteld worden dat het verlies van inkomsten omdat de klant bij u een cursus inkoopt in plaats van bij de voormalig werkgever met de mailing is begonnen. Als sprake is van een enkel verzoek tot deelneming aan een marktonderzoek, zou u als er geen boetebeding is nog kunnen overwegen de mailing wel te verzenden. |
Helder verhaal. Maar ik heb besloten het risico niet te lopen, en toch af te wachten.
Suijkerbuijk schreef: | Als laatste een opmerking met betrekking tot de totstandkoming van het relatiebeding. Uit de andere post blijkt dat u voor u bij deze werkgever aan de slag ging reeds een netwerk had opgebouwd. Mogelijk bent u juist bij deze werkgever aan de slag gegaan om vanuit dit netwerk voor de werkgever klanten te verwerven.
Er is dan een punt te maken dat deze klanten uit uw eigen netwerk niet onder het relatiebeding zouden behoren te vallen, omdat u deze zelf "meenam".
Dat had bij het aangaan van de arbeidsovereenkomst meegenomen kunnen worden in de opstelling van het relatiebeding. Nu zal echter uitgegaan moeten worden van het beding zoals is overeengekomen, maar in toekomstige zaken doet u er goed aan te onderhandelen over de inhoud van het relatiebeding. |
De reden dat we zo'n grote overlap hebben is om twee redenen:
1. Mijn forum, is zo ongeveer bijna heel het vakgebied dekkend qua leden. Ik heb min of meer iedere vakgenoot die zich op het web begeeft als forumlid.
2. Daarnaast heeft mijn ex-werkgever jarenlang geadverteerd op mijn forum, voordat ik er heb gewerkt.
Die twee redenen zorgen voor een redelijke overlap. |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|