Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Volkshuisevest...
Psychiatrie
Seeking CIPD a...
kan zakelijk h...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 21 jun 2025 18:12
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Schorst besluitvoornemen,dwangsom beslislast onder dwangsom?
Moderators: Michèle, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
xs

Leeftijd: 65
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): NTI

BerichtGeplaatst: za 17 mrt 2012 23:53    Onderwerp: Schorst besluitvoornemen,dwangsom beslislast onder dwangsom? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Op 1-3-2012, na verstrijken beslistermijn, is een bestuursorgaan, een last onder dwangsom opgelegd, om binnen 14 dagen te beslissen op bezwaar.

Op 14-3-2012 komt er een besluitvoornemen om negatief te beslissen, en wordt tot 28-3-2012 gelegenheid gegeven, een hoorafspraak te maken.

Na dat tzt te houden hoorgesprek volgt dan tzt een beslissing op bezwaar.

Mijn vraag is nu, of het bestuursorgaan ivm het besluitvoornemen van 14-3-2012 nu geen dwangsom meer hoeft te betalen, danwel dat het bestuursorgaan toch gewoon de dwangsom moet betalen vanaf 14-3-2012 tot de dag, dat ze een 'echt' besluit hebben genomen.

In het laatste geval levert het mi dan meer dwangsom op, om dan pas 27-3-2012 kenbaar te maken, dat er interes is voor een hoorafspraak, ipv direct op 14-3-2012 kenbaar te maken dat er interes is voor hoorafspraak

Of zit de kwestie, voor berekening dwangsom, toch weer anders in elkaar?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
A.Verkerk

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: ma 19 mrt 2012 9:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De dwangsom is een middel, niet het doel. Het doel is om een uitspraak te krijgen, dus als je gehoord wil worden moet je dat zsm aangeven.
xs

BerichtGeplaatst: ma 19 mrt 2012 16:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

'zsm' is dan,binnen de door het bestuursorgaan gestelde termijn van 14 d.

daarmee blijft de vraag staan..

Ik kan er voorlopig niets anders van maken, dan dat enkel een 'echte' beslissing op bezwaar, de dwangsom kan doen stoppen.

Bovendien kent het bestuurorgaan de AWB regels ook, dus dan hadden ze m.i. eerder het wettelijk verplichte 'voorneem-traject' moeten starten.
A.Verkerk

BerichtGeplaatst: di 20 mrt 2012 10:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb het ook niet over het feit dat het bestuursorgaan op tijd had moeten zijn. Dat ben ik met je eens.

Maar als jij weet dat je gehoord wil worden kun je dat terugmailen/schrijven. Om dan 14 dagen te wachten om een dwangsom op te laten lopen vind ik moreel verwerpelijk. Dat geld moet uiteindelijk door je medeburgers worden opgebracht.

Overigens vraag ik me af of de verbeuring van de dwangsom niet opgeschort wordt, tijdens de termijn dat jij kunt reageren. Klinkt logisch, maar ik weet het zo niet en ben nu niet in de gelegenheid om dat na te kijken.
xs

BerichtGeplaatst: di 20 mrt 2012 21:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat het wel mee valt met die economische schade mede-burger.

Er is een begunstigingstermijn gegund van 14 dagen vanaf dagtekening van hun brief die pas na 4 dagen aankomt..
Veiligheidshalve kun je beter aangetekend reageren en dan zit er ook nog een weekend tussen, dus veel tijd voor traineren is er al niet.

Destemeer tijd had het bestuursorgaan zichzelf gegund, door de beslistermijn alvast maar eenzijdig met 6 weken te verlengen, dus als ze zelfs dan nog per dwangsom tot beslissen moeten worden gemaand, dan begint het m.i. toch wel een beetje op hufterig bestuursgedrag te lijken, en dan mag je daar als burger m.i. best wel rationeel op reageren.

Extra legale trainatie-kansen voor verhoging dwangsom zijn m.i. ivm AWB 7:4 waarmee je ze kan dwingen, eerst een plaats en inzagetermijn van 7 dagen te moeten vastleggen, die ze ook weer tijdig van tevoren aan je moeten meedelen, zodat je in redelijkheid dan daarna kan afdwingen, dat de feitelijke hoordatum dan bijv 2-3 weken na einde inzagetijdvak ligt

Je hebt immers tijd nodig om al het verzamelde materiaal te moeten verwerken in een hoor-pleitnota, ter verhoging, dat je laatste kans op ombuiging van een negatief besluitvoornemen, wordt vergroot.

Dus je kan het nog niet eens traineren noemen, om de max 1260 euro voor 42 dagen dwangsom binnen te halen.

Als het dan al niks wordt met het besluit, heb je die 1260 euro nog en als ze dat niet willen, kunnen ze natuurlijk altijd ook nog op tijd beslissen..
A.Verkerk

BerichtGeplaatst: wo 21 mrt 2012 8:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zoals ik al zei ben ik het met je eens dat het bestuur zich netjes aan termijnen hoort te houden. Het is ook goed dat er nu een dwangsomregeling is om er voor te zorgen dat ze dat ook doen.
De dwangsomregeling is er niet om jou rijker te maken.
ro-er

Leeftijd: 47
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: wo 21 mrt 2012 18:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mij is het een raadsel waarom het bestuursorgaan werkt met ene voorbnemens negatief te besluiten en gelegenheid geeft tot horen.
M.i. had het bestuursorgaan gewoon negatief moeten beslissen.
xs

BerichtGeplaatst: wo 21 mrt 2012 21:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In AWB 7.2 en 7.4 is hoorrecht en inzagerecht, alvorens te mogen beslissen, dwingend voorgeschreven.
ro-er

Leeftijd: 47
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: do 22 mrt 2012 9:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Excuus, ik had eroverheen gelezen dat het een beslissing op bezwaar was.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds