Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Energiekosten
Boetes CJIB ni...
na-risico verz...
Arno van Kesse...
Koopovereenkom...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 29 dec 2025 22:14
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Vreemde arbeidsregels
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
roedels

Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUG

BerichtGeplaatst: vr 22 jul 2011 19:47    Onderwerp: Vreemde arbeidsregels Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste lezers,

Vandaag ging ik solliciteren bij een groot telecom bedrijf in Nederland. Ik ben hopeloos op zoek naar een baan en geld, maar wat ik nu toch te horen kreeg?

- Werknemer mag in 1 jaar slechts 3x te laat komen of ziek zijn. Anders volgt er automatisch ontslag.

- Ik moet een training volgen van 6 weken. De trainingen zijn nu en dan gepland en duren vaak een uur of 4 (soms zelfstudie van 4 uur). Tussen door werk ik al dan niet begeleid.

Ook daar geld de regel dat als ik ziek ben/word of te laat kom ik kan fluiten naar mijn centen.

Nu heb ik eigenlijk al meteen nachtmerries van een missende bus of een migraine aanval in week 6. Het kan toch niet waar zijn dat je alle weken braaf komt opdagen en dat als je dan een keer te laat komt of wat dan ook dat je direct ontslagen wordt en je je geld niet meer krijgt?

Overigens is het een 0-urencontract en krijg ik het contract via een uitzendbureau. Ik moest tekenen dat ik daar een jaar zal blijven werken anders volgen er ook santies die overigens niet beschreven waren. De cursus wordt gewoon gegeven op het kantoor (klantcontact centrum) dus niet door een speciaal ingehuurd bedrijf etc.

stiekem zit ik te hopen dat ze maar wat bluffen, want sinds wanneer wordt er in een contract vastgelegd hoe vaak je ziek mag zijn in een jaar?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Jet

Leeftijd: 63
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: vr 22 jul 2011 20:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ai!! Rukt het communisme nu al op? Heb je getekend?
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 22 jul 2011 21:02    Onderwerp: Re: Vreemde arbeidsregels Reageer met quote Naar onder Naar boven

roedels schreef:
- Werknemer mag in 1 jaar slechts 3x te laat komen of ziek zijn. Anders volgt er automatisch ontslag.

Dat kan alleen door je op staande voet te ontslaan, en dat kan alleen als daar een "dringende reden" voor is. Of 3x te laat komen zo'n reden oplevert zal afhangen van de omstandigheden. In ieder geval ben je gewaarschuwd.

Quote:
en dat als je dan een keer te laat komt of wat dan ook dat je direct ontslagen wordt en je je geld niet meer krijgt?

Staat er toch ook niet?

Quote:
stiekem zit ik te hopen dat ze maar wat bluffen, want sinds wanneer wordt er in een contract vastgelegd hoe vaak je ziek mag zijn in een jaar?

Dat staat er al helemaal niet.

Leeftijd: 37
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUG

BerichtGeplaatst: vr 22 jul 2011 21:37    Onderwerp: Re: Vreemde arbeidsregels Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat staat er wel, maar dat heb ik er niet bijgetypt, omdat ik anders 10 kantjes moet overtypen! Er staat namelijk overal wel weer een opvallend stuk

Maar niemand weet dus of het inderdaad zo is dat als ik tijdens de trainingstijd te laat komt ik geen recht meer heb op mijn loon van die 6 weken>?
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 22 jul 2011 22:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb je vraag al beantwoord.

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: ma 25 jul 2011 9:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je hebt gewerkt, dan heb je recht op loon. Dat kan niet achteraf teruggevorderd worden of niet uitbetaald worden.

In principe kun je ook niet ontslagen worden als je je drie keer ziek meldt. Drie keer te laat komen zou eventueel nog wel kunnen gelden als een dringende reden voor ontslag, echter geldt daarbij wel dat er een bepaalde mate van proportionaliteit in acht moet worden genomen. Zo scheelt het nogal of dat jij 30 minuten te laat komt vanwege een gemiste aansluiting, of dat jij je twee uur verslapen hebt.

Het grootste probleem is echter dat jij via een uitzendbureau te werk wordt gesteld. Zoals je (wellicht) weet kan een arbeidsovereenkomst met een uitzendbeding in de eerste periode op elk moment met een zeer korte opzegtermijn worden beëindigd. Voor zo'n beëindiging is niet noodzakelijk een reden vereist. In principe zouden ze je dus ook al kunnen ontslaan als je maar één keer te laat komt, of zelfs indien je nog nooit te laat bent gekomen. Tevens krijg je vanwege het 0-uren uitzendcontract geen loon bij ziekte.

Bovenstaande is allemaal niet zo erg om tijdelijk geld te verdienen, maar het lijkt mij inderdaad geen baan met een behoorlijke zekerheid van inkomsten.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds