|
Auteur |
Bericht |
Heavy user
Leeftijd: 67 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: do 17 feb 2011 21:13 Onderwerp: Transactievoorstel vragen aan O v J: pro's en contra's? |
|
|
Hallo forumleden,
Ik heb een dagvaarding gekregen om voor de kantonrechter te verschijnen vanwege het me niet houden aan art. 18 lid 1 van RVV -- geen voorrang verlenen bij het afslaan op een voorrangsweg --, waarbij letsel is opgetreden bij de wederpartij.
In de kleine lettertjes staat dat ik de O v J om een transactievoorstel kan vragen.
Wat zijn de pro's en contra's hiervan?
Zelf dacht ik dat een pro is, dat me de stress van een zitting, waarbij ik verdachte ben bespaard blijft en eventueel de confrontatie met de wederpartij (hij komt trouwens mogelijk niet naar die zitting en het kan ook een voordeel zijn om hem wel te ontmoeten. Ik kan dan met eigen ogen zien dat hij hersteld is, als hij dat is).
Een contra lijkt me dat de O V J de maximale boete gaat opleggen.
Weet iemand hoe hoog die kan zijn ?
Kan iemand een korte beschrijving van de gang van zaken tijdens zo'n zitting geven?
Bij voorbaat dank voor eventuele reacties,
Heavy User |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 18 feb 2011 0:03 Onderwerp: |
|
|
Gebruikelijker is het volgens mij dat je eerst een transactievoorstel krijgt. De dagvaarding volgt dan pas wanneer je niet op het voorstel ingaat, d.w.z. wanneer je de "boete" niet betaalt. Direct een dagvaarding is natuurlijk ook mogelijk, maar dat zou ik eerder verwachten in het geval het OM van mening is dat een transactie niet volstaat.
Hoe dan ook, het lijkt mij dat je gewoon om een transactievoorstel kunt vragen. Bevalt het transactiebedrag je niet, dan betaal je niet en laat je de zaak alsnog voorkomen.
Als je wilt weten hoe een zitting bij de strafrechter verloopt is het misschien een idee om eens op een zittingsdag bij de rechtbank langs te gaan. Zittingen zijn (vrijwel altijd) openbaar. Meer informatie vind je op www.rechtspraak.nl. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Heavy user
|
Geplaatst: vr 18 feb 2011 14:58 Onderwerp: |
|
|
Merci!  _________________ Easy does it |
|
|
|
 |
theod
Leeftijd: 67 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 18 feb 2011 15:07 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Gebruikelijker is het volgens mij dat je eerst een transactievoorstel krijgt. De dagvaarding volgt dan pas wanneer je niet op het voorstel ingaat, d.w.z. wanneer je de "boete" niet betaalt. Direct een dagvaarding is natuurlijk ook mogelijk, maar dat zou ik eerder verwachten in het geval het OM van mening is dat een transactie niet volstaat.
Hoe dan ook, het lijkt mij dat je gewoon om een transactievoorstel kunt vragen. Bevalt het transactiebedrag je niet, dan betaal je niet en laat je de zaak alsnog voorkomen.
Als je wilt weten hoe een zitting bij de strafrechter verloopt is het misschien een idee om eens op een zittingsdag bij de rechtbank langs te gaan. Zittingen zijn (vrijwel altijd) openbaar. Meer informatie vind je op www.rechtspraak.nl. |
Wat mede van belang is het letsel dat de tegenpartij heeft opgelopen door jou fout.
Is het letsel ernstig dan zal je niet onder een zitting uit kunnen komen.
Ik hoop dat je het slachtoffer hebt opgezocht en deze een schriftelijk excuus hebt aangeboden. |
|
|
|
 |
Heavy user
|
Geplaatst: di 22 feb 2011 11:24 Onderwerp: |
|
|
Beste forumleden,
Ik heb het slachtoffer inderdaad opgezocht na de aanrijding en mijn spijt betuigd.
Hij heeft iets gebroken als gevolg van de botsing. In verband met de privacy van betrokkene laat ik het daarbij.
Ik neem dus aan uit het antwoord van Theod dat transactievoorstellen alleen gedaan worden door de O v J bij overtredingen, waarbij geen lichamelijk letsel bij de tegenpartij is geconstateerd (?).
Misschien vraag ik toch om een tav, maar mijn verwachtingen zijn nu niet meer zo hoog gespannen op een positief antwoord.
Groeten,
Heavy User _________________ Easy does it |
|
|
|
 |
Heavy user
|
Geplaatst: di 15 mrt 2011 20:02 Onderwerp: |
|
|
Beste forumleden,
Inmiddels heb ik een brief van het OM ontvangen, waarin het verzoek om een transactievoorstel afgewezen wordt.
De motivatie is inderdaad gelegen in het feit dat de tegenpartij lichamelijk letsel heeft opgelopen.
Groeten,
Heavy User _________________ Easy does it |
|
|
|
 |
|