|
Auteur |
Bericht |
mackie
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: za 12 feb 2011 15:16 Onderwerp: Skype legaal? |
|
|
Hallo allemaal, is Skype legaal? Ik vroeg me dat af omdat je bij Skype echt voor belachelijk weinig geld kan bellen....Alvast bedankt!
gr. mackie |
|
|
|
 |
NickV
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: za 12 feb 2011 17:22 Onderwerp: |
|
|
Waarom zou skype volgens jou niet legaal zijn? |
|
|
|
 |
mackie
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: za 12 feb 2011 21:58 Onderwerp: |
|
|
Omdat het zo weinig geld kost, terwijl het bij andere aanbieders veel duurder is...Ik dacht misschien is het zon pirate bay/ napster-achtig programma...
gr. mackie |
|
|
|
 |
Jet
Leeftijd: 62 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 12 feb 2011 23:23 Onderwerp: |
|
|
mackie schreef: | Omdat het zo weinig geld kost, terwijl het bij andere aanbieders veel duurder is...Ik dacht misschien is het zon pirate bay/ napster-achtig programma...
gr. mackie |
Ik denk niet dat Brein het lang op het internet had laten staan als het illegaal was. Je zou je ook af kunnen vragen of de andere aanbieders niet gewoon veel te duur zijn. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: zo 13 feb 2011 0:14 Onderwerp: |
|
|
Heb je enig idee wat Pirate Bay en Napster doen?
Heb je enig idee wat Skype doet?
Hebben de twee iets met elkaar te maken? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Jet
|
Geplaatst: zo 13 feb 2011 0:46 Onderwerp: |
|
|
Je kan met Skype, net als met msn overigens, ook bestanden verzenden. Als je een beetje leuke verbinding hebt, kan je dus complete films verzenden. Muziek materiaal is al helemaal geen probleem.
Pirate Bay doet dit middels torrents. Napster zal het net zoals e-Mule gedaan hebben.
Skype en msn zijn echter in eerste instantie bedoeld als chat en bel programma. Dat gebruikers deze programma's ook voor andere doeleinden gebruiken is de makers van deze programma's denk ik niet aan te rekenen.
Maar inderdaad bona fides, eigenlijk zijn de programma's niet met elkaar te vergelijken. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: zo 13 feb 2011 2:20 Onderwerp: |
|
|
Zo'n file transfer-functie is zeker niet illegaal, anders kun je ook ftp (als iemand nog weet wat dat is), alle browsers en e-mailprogramma's verbieden, en dan ook maar gelijk alle post- en transportbedrijven.
Maar mackie vroeg zich af of de goedkope belfunctie legaal is. De enige overeenkomst met Pirate Bay/Napster-achtigen die ik zie is dat het geen of niet veel geld kost (bij mijn weten moet je wel betalen om met Skype naar een "echte" telefoon te bellen).
De zon komt voor niets op. Is in de zon liggen illegaal? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: zo 13 feb 2011 2:23 Onderwerp: |
|
|
[quote="bona fides"]Zo'n file transfer-functie is zeker niet illegaal, anders kun je ook ftp (als iemand nog weet wat dat is), alle browsers en e-mailprogramma's verbieden, en dan ook maar gelijk alle post- en transportbedrijven.
Maar mackie vroeg zich af of de goedkope belfunctie legaal is. De enige overeenkomst met Pirate Bay/Napster-achtigen die ik zie is dat het geen of niet veel geld kost (bij mijn weten moet je wel betalen om met Skype naar een "echte" telefoon te bellen).
De zon komt voor niets op. Is dat reden om te denken dat in de zon liggen illegaal is?
Met Skype kun je bellen. Niet valt in te zien welke geschreven of ongeschreven rechtsregel zou kunnen worden geschonden door van Skype gebruik te maken. Auteursrechten zijn in ieder geval niet in het geding. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: zo 13 feb 2011 2:25 Onderwerp: |
|
|
Oeps, ik mis de edit-button nu al...  _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: zo 13 feb 2011 2:31 Onderwerp: |
|
|
Misschien ben ik iets te snel om Skype evident legaal te noemen. Met Pirate Bay en Napster heeft de beldienst van Skype in ieder geval niets te maken, maar bij gebrek aan voldoende diepgaande kennis van de Telecommunicatiewet durf ik niet zonder meer te stellen dat deze wet geen eisen stelt aan een dienst als Skype en/of dat aan dergelijke eisen door Skype zonder meer wordt voldaan. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Jet
|
Geplaatst: zo 13 feb 2011 13:23 Onderwerp: |
|
|
Bij hun juridische info staat o.a:
http://www.skype.com/intl/nl/legal/terms/voip/
Quote: | 1.2 Wettelijke beperkingen: Als het in uw land wettelijk verboden is van de producten gebruik te maken, omdat u te jong bent of omdat de producten niet zijn toegestaan in uw land, maak er dan geen gebruik van. |
Bij mijn weten maakt zo'n beetje heel Nederland gebruik van Skype. Als deze service in NL niet toegestaan zou zijn ivm de telecommunicatie wet, dan zou daar allang gewag van gemaakt zijn. Skype is nu niet bepaald een programma van de laatste tijd. |
|
|
|
 |
Arnoud Engelfriet
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1385
|
Geplaatst: zo 13 feb 2011 14:10 Onderwerp: |
|
|
In de stukken over bewaarplicht, registratieplicht e.d. uit de Telecomwet die ik ken, zie ik steeds Skype genoemd worden als voorbeeld van een bedrijf dat er niet onder valt.
Je valt kort gezegd onder de Tw als je met eigen apparatuur elektrische stroompjes maakt waarmee je informatie routeert door een netwerk. (Voor de theoretici: als je in lagen 1, 2 of mogelijk 3 van ISO/OSI zit) Skype doet alles over andermans apparatuur (en zit in laag 5/6/7) en heeft geen eigen apparatuur of infrastructuur.
Bovendien zitten ze in de VS dus zelfs al gold de Tw dan nog zou men zich er niets van aantrekken. _________________ ICT-jurist, blogger en octrooigemachtigde ~ Partner bij ICTRecht.nl ~ Beheerder www.iusmentis.com |
|
|
|
 |
Jet
|
Geplaatst: zo 13 feb 2011 21:47 Onderwerp: |
|
|
Uhhh... Tw?  |
|
|
|
 |
BG
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1134
|
Geplaatst: zo 13 feb 2011 22:28 Onderwerp: |
|
|
Telecomwet _________________ Mine! |
|
|
|
 |
Jet
|
Geplaatst: zo 13 feb 2011 23:15 Onderwerp: |
|
|
Kan skype dan met je gegevens doen wat het wil, omdat ze niet onder die Telekom wet vallen? En waarom vallen zij daar dan niet onder en andere VOIP aanbieders wel? |
|
|
|
 |
|