|
Auteur |
Bericht |
jochemjj
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: wo 21 jul 2010 21:35 Onderwerp: kansspel |
|
|
Hallo,
Kunnen jullie mij helpen de volgende vraag op te lossen?
Het betreft het pokerspel.
HR heeft eind jaren 90 beslist dat poker een kansspel is in de zin van de wet.
Op grond van deze uitspraak wordt (naar mijn idee) gehandhaafd en poker verboden.
Nu heeft de Haagse meervoudige kamer in eerste aanleg beslist dat poker niet als kansspel kan worden aangemerkt. Hiervoor had de rechtbank een overtuigende motivering.
Wat gebeurd er nu met de mogelijkheid tot handhaven van het minjus? Nu er in de wet geen expliciete aanwijzing staat en de rechtbank een redelijk overtuigend vonnis heeft gewezen?
Zijn er beleidsregels die bij een dergelijke uitspraak spreekwoordelijk omgevallen?
Groeten,
Uit Groningen |
|
|
|
 |
BG
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1134
|
Geplaatst: wo 21 jul 2010 21:56 Onderwerp: |
|
|
OM zal in hoger beroep gaan/is in hoger beroep gegaan. Net als met rookverbod bij kroegen zonder personeel zal denk ik de komende tijd handhaving op lager pitje worden gezet totdat Hof en eventueel Hoge Raad zich erover hebben gebogen. Dit is maar één uitspraak van één rechter die gaat over één casus. Aan deze uitspraak heb je dus voorlopig maar bar weinig en zou ik op dit moment maar weinig waarde aan hechten. _________________ Mine! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 22 jul 2010 0:28 Onderwerp: Re: kansspel |
|
|
jochemjj schreef: | Nu er in de wet geen expliciete aanwijzing staat en de rechtbank een redelijk overtuigend vonnis heeft gewezen? |
De wet zegt kort gezegd dat het verboden is een kansspel te organiseren. Dat is een heel expliciete aanwijzing. Het OM hoeft zich nu slechts op het standpunt te stellen dat poker zo'n kansspel is. Wie het daar niet mee eens is, kan de zaak laten voorkomen en er de rechter een uitspraak over laten doen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|