|
Auteur |
Bericht |
Ruben
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA):
|
Geplaatst: wo 23 jun 2010 11:14 Onderwerp: Art. 449 Sr, 1:68 BW en samenlevingscontract |
|
|
Hallo, ik heb een vraag inzake religieuze huwelijken en samenlevingscontracten
Art. 1:68 BW luidt:
"Geen godsdienstige plechtigheden zullen mogen plaats hebben, voordat de partijen aan de bedienaar van de eredienst zullen hebben doen blijken, dat het huwelijk ten overstaan van de ambtenaar van de burgerlijke stand is voltrokken."
Art. 499 Sr luidt:
"- 1. De bedienaar van de godsdienst die, voordat partijen hem hebben doen blijken dat hun huwelijk ten overstaan van de ambtenaar van de burgerlijke stand is voltrokken, enige godsdienstige plechtigheid daartoe betrekkelijk verricht, wordt gestraft met geldboete van de tweede categorie.
- 2. Indien tijdens het plegen van de overtreding nog geen 2 jaren zijn verlopen sedert een vroegere veroordeling van de schuldige wegens gelijke overtreding onherroepelijk is geworden, kan hechtenis van ten hoogste 2 maanden of geldboete van de tweede categorie worden opgelegd."
Uit de bovenstaande artikelen blijkt dat een religieus huwelijk niet mag worden aangegaan voordat het echtpaar een burgerlijk huwelijk is aangegaan. De wetgever heeft als het gaat om het geregistreerd partnerschap echter een uitzondering gemaakt in art. 90octies Sr:
"Waar van huwelijk of echtgenoot wordt gesproken wordt, met uitzondering van artikel 449, daaronder mede begrepen geregistreerd partnerschap dan wel geregistreerde partner."
Uit de artikelen begrijp ik dus dat er überhaupt geen religieus huwelijk mag plaatsvinden voordat men een burgerlijk huwelijk is aangegaan. Ook niet wanneer men geenszins het voornemen heeft om het burgerlijk huwelijk aan te gaan.
Mijn vraag is echter: is het ook verboden om een religieus huwelijk aan te gaan nadat men een (notarieel) samenlevingscontract heeft ondertekent? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 23 jun 2010 13:37 Onderwerp: |
|
|
Ja, zie art. 1:68 BW en art. 499 Sr. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Ruben
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA):
|
Geplaatst: do 15 jul 2010 10:38 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Ja, zie art. 1:68 BW en art. 499 Sr. |
Vanuit een grammaticale interpretatie lijkt dit inderdaad het geval te zijn. Opvallend is echter hetgeen jurist en arabist Maurits Berger schrijft:
"Een andere mogelijkheid is om het islamitisch huwelijk in de vorm van een samenlevingsovereenkomst bij notariële akte vast te leggen. Een dergelijk samenlevingsovereenkomst valt onder het verbintenissenrecht, wat partijen ruime vrijheden geeft. Het islamitische paar kan vrijelijk beslissen hoe de overeenkomst ontbonden dient te worden zodat zij islamitische scheidingsvormen kunnen toepassen.[12]"
"[12] Ik heb zelf te maken gehad met een stel dat een islamitisch huwelijk
had laten vastleggen in een samenlevingsovereenkomst. Toen zij uit elkaar wilden gaan heeft de man de verstoting uitgesproken, en na verstrijken van de vereiste termijn van drie maanden was het islamitisch huwelijk huwelijk en dus ook de samenlevingsovereenkomst ontbonden."
Omdat voor het sluiten van een islamitisch huwelijk geen tussenkomst van de imam is vereist, begrijp ik dat men bij het aangaan van een notarieel samenlevingscontract men automatisch een islamitisch huwelijk aanging. |
|
|
|
 |
Ronald78
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 796
|
Geplaatst: do 15 jul 2010 10:59 Onderwerp: |
|
|
Dat zal dan uit gaan van de veronderstelling dat het sluiten van een samenlevingscontract bij de notaris geen godsdienstige plechtigheid is. Om de notaris nu tot bedienaar van de eredienst aan te merken, gaat wellicht wat ver? _________________ Ik weet niet zoveel van rechten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 15 jul 2010 19:32 Onderwerp: |
|
|
Precies, er is een verschil tussen het op papier zetten van afspraken en het verrichten van een godsdienstige plechtigheid.
Het is in Nederland toegestaan om samen te wonen zonder eerst voor de wet te trouwen, daar komt het stukje van Maurits Berger op neer. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|