Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 21 aug 2025 15:38
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

2 jaar ziek gehouden, altijd gewerkt en nu ontslagdreiging
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
ex-verzorgende

Leeftijd: 53
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: wo 09 jun 2010 11:32    Onderwerp: 2 jaar ziek gehouden, altijd gewerkt en nu ontslagdreiging Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo allemaal,

Via google hier gekomen omdat ik in een vervelende situatie ben beland.
Ik zal bij het begin beginnen.
In 2006 kreeg ik een hernia, ik was toen werkzam als ziekenverzorgende (vanaf 1997 n vaste dienst, daarvoor als oproepkracht), na de nodige rust het werk weer gaan opbouwen op advies van de arboarts. Dit ging echter moeizaam en het werk viel me behoorlijk zwaar. Ik werkte destijds 20 uren per week. In april 2008 kreeg ik naast de rugklachten ook flinke schouderklachten en ben ik uit mijn werk geraakt en in de ziektewet beland. Na een tijdje rust thuis ben ik weer therapeutisch aan de slag gegaan, aangepast werk op de afdeling gedaan. Inmiddels gesprekken gehad over hoe nu verder. Ik heb nog een spuit in mijn schouder gehad en fysiotherapie. Dit mocht allemaal niet echt baten en de bedrijfsarts heeft toen eindelijk na vaak aangeven van mijn kant mij in fase 2 (dus niet meer geschikt voor eigen werk) gezet. Ondertussen bleef ik wel aangepast werk doen en inmiddels ook aandringen op een omscholing. Via het LAC een sollicitatieworkshop gevolgd en ook een loopbaantraining (eigen tijd). In nov 2008 ben ik toen binnen de organistie naar een zgn werkervaringsplek gegaan (voor 20 uren) om te kijken of ander werk bij me zou passen. Dit paste en heb ik aangedrongen op een omscholing samen met het LAC. In febr. 2009 ben ik met een opleiding voor administratief medewerker begonnen, deze heb ik met goed succes in febr 2010 afgerond (op koten van de baas!). In de tussentiijd nog een tijdelijke werkplek gehad voor de ervaring en in juni 2009 kreeg ik een tijdelijke plek als administratief medewerker met uitzicht op vast. Hier kon ik echter niet blijven omdat iemand anders binnen de organisatie die plek "eiste"dus ja. Er kwam een tijdelijke functie vrij en daar moest ik op solliciteren omdat de 104 weken in zicht kwam en ja dan ook geen loonbetalingsverplichting meer. Gesolliciciteerd en aangenomen, wel dezelfde zorggroep maar daar binnen een andere bv. Ik werk nu dus sinds febr 2010 in een administratieve functie voor 32 uur per week.(dit betreft een contract voor een jaar). Wia moest in de tussentijd ook worden aangevraagd. Gevraagd waarom want ja in het hele traject wel altijd 20 uren gewerkt! Nee ik ben dus voor 0,01% ziek blijven staan ondanks mijn protesten daar tegen. Ik was ziek voor mijn eigen werk werd er telkens gezegd. WIa afgewezen omdat ik werkte en niet voor meer dan 35% arbeidsongeschikt ben. Nu had ik afgelopen maandag een zogeheten afrondend gesprek en wat kreeg ik te horen dat mijn contract die ik had en waar ik ziek ben geworden (een contract voor onbepaalde tijd) zal worden ontbonden. En als er geen verlenging komt in febr volgend jaar op mijn huidige contract ik dus op straat sta. Mijn vraag nu: mag dit allemaal zomaar?Ik heb constant 20 uren gewerkt, ben niet thuis gaan zitten, heb me volledig ingezet voor reinitegratie. Mogen ze mijn vaste contract nu ontbinden? Ik heb toch nu passend werk ook al is dat tijdelijk omdat er nu alleen maar binnen de zorggroep jaarcontracten worden gegeven ivm veranderingen en bezuinigingen? Ik weet het niet meer en wil graag advies. ik ga niet zomaar akkoord met ontslag natuurlijk. Van de P&O word ik ook niet wijzer.
Ik hoop dat het verhaal zo duidelijk is.
Alvast bedankt voor het advies.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
IDH

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: vr 11 jun 2010 11:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het verhaal gaat vele kanten op, waardoor ik mij maar even beperk tot een aantal belangrijke elementen, die je - voor zover van belang - kunt laten meewegen:

Na 2 jaar arbeidsongeschiktheid, kan de werkgever de arbeidsovereenkomst opzeggen, mits (1) hij heeft voldaan aan zijn reïntegratieverplichtingen, (2) er binnen een half jaar geen uitzicht is op herstel voor de eigen functie en (3) er geen passende functie beschikbaar is.

Voor opzegging is een ontslagvergunning van het UWV Werkbedrijf vereist. Het UWV Werkbedrijf toest voornoemde voorwaarden zeer streng. Een andere weg betreft de ontbindingsprocedure: de kantonrechter kan worden verzocht de arbeidsovereenkomst te ontbinden. De kantonrechter toetst minder streng, doch maakt een belangenafweging en zal zijn oordeel vertalen in het al dan niet toekennen van een ontbindingsvergoeding!

Notabene: Indien partijen na 2 jaar arbeidsongeschiktheid overeenkomen dat een andere functie wordt verricht, wijzigt de 'bedongen arbeid'. De bedongen arbeid is de voorheen overeengekomen arbeid tegen het in je arbeidsovereenkomst opgenomen aantal arbeidsuur (ofwel je oude functie tegen x aantal uren).

Deze kwestie speelt vaak: Tijdens de 2 jaar arbeidsongeschiktheid voor functie Y verricht de werknemer passende werkzaamheden in de functie X. Daarna legt de werkgever schriftelijk vast: U, werknemer, verricht vanaf heden de functie X. Op dat moment verricht de werknemer geen passende arbeid meer. De 'bedongen arbeid' wijzigt van Y naar X. De werknemer is niet arbeidsongeschikt voor de functie X. Opzegging is dus niet mogelijk. Ontbinding zal waarschijnlijk ook niet worden toegewezen.
ex-verzorgende

Leeftijd: 53
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: wo 16 jun 2010 12:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Bedankt voor het antwoord. Ik heb inmiddels ook juridische hulp ingeschakeld omdat het toch een complexe zaak is, maar uw uitleg is duidelijk en daar kan ik wel wat mee.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds