Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 17 aug 2025 16:06
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Verhuurder aansprakelijk voor schulden huurder?
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Bahram123

Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): JHAF

BerichtGeplaatst: do 13 mei 2010 23:06    Onderwerp: Verhuurder aansprakelijk voor schulden huurder? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag en wil graag weten of jullie mij hierbij kunnen helpen.

Sinds 2 jaar huur ik samen met mijn vriendin een appartementje. een soort van een gezinswoning die gesplitst is in 2 delen (boven en onder). Wij wonen onder en boven wonen andere mensen (2 mensen).
het apparetementje is van een particuliere verhuurder.

Wij hebben zo afgesproken met de boven buren dat wij zorg dragen voor de betaling van water, gas en licht en dat zij maandelijks de helft van dit bedrag over maken aan ons. Dus de betaling van deze kosten gaat niet via de verhuurder maar rechtstreeks via mij naar de leverancier.

Maar nu komt het: wij hebben een elektriciteit/gas afrekening gekregen dit jaar van ongeveer 2800 euro. Dit klopt totaal niet want wij hebben echt niet zoveel gebruikt. tevens betalen wij al maandelijks ongeveer 140 euro.
Ik heb de leverancier gebeld en zij menen dat de bedragen na 2 jaar voor het eerst werkelijk is doorgegeven en daarvoor was het alleen maar geschat door de leverancier zelf. maar goed dan nog kunnen wij nooit op 2800 euro extra uitkomen.

Wij hebben gecheckt of de elektriciteitskast misschien kapot is maar dat is het dus niet en gasmeter ook niet.

enige wat logisch is, is dat de vorige bewoners bij de verhuizing verkeerde bedragen hebben door gegeven aan de leverancier en wij moeten dus nu betalen. Ik heb toen wel de papieren ondertekend zonder te checken.

Die 2800 euro ga ik niet betalen en ik vroeg me dus af in hoevere de verhuurder (particulier) aansprakelijk is te stellen.Had de verhuurder niet bij de verhuizing van de vorige bewoners ook moeten controleren of alles goed is gegaan? het huis staat toch immer op zijn naam. hij moet toch zorgdragen voor de ontstane schulden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 13 mei 2010 23:17    Onderwerp: Re: Verhuurder aansprakelijk voor schulden huurder? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bahram123 schreef:
enige wat logisch is, is dat de vorige bewoners bij de verhuizing verkeerde bedragen hebben door gegeven aan de leverancier en wij moeten dus nu betalen. Ik heb toen wel de papieren ondertekend zonder te checken.

Je hebt toen je daar kwam wonen niet zelf de meterstanden gecontroleerd?

Normaal gesproken moet je de meterstanden doorgeven wanneer je de aansluiting op jouw naam laat zetten.

Quote:
Die 2800 euro ga ik niet betalen en ik vroeg me dus af in hoevere de verhuurder (particulier) aansprakelijk is te stellen.Had de verhuurder niet bij de verhuizing van de vorige bewoners ook moeten controleren of alles goed is gegaan? het huis staat toch immer op zijn naam. hij moet toch zorgdragen voor de ontstane schulden.

Nee, dat lijkt me jouw taak.

BerichtGeplaatst: do 13 mei 2010 23:23    Onderwerp: Re: Verhuurder aansprakelijk voor schulden huurder? Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Bahram123 schreef:

Je hebt toen je daar kwam wonen niet zelf de meterstanden gecontroleerd?

Normaal gesproken moet je de meterstanden doorgeven wanneer je de aansluiting op jouw naam laat zetten.

Quote:

Nee, dat lijkt me jouw taak.

Nee ik heb de meterstanden bij de verhuizing niet gecontroleerd, ben er toen van uitgegaan dat het wel goed zou zijn.

Dus naar jouw mening is de verhuurder niet verantwoordelijk hiervoor?
Ik had zoiets gehoord dat het wel was maar goed ik weet het dus niet zeker.
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 14 mei 2010 0:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gas en elektriciteit is niet bij de huur inbegrepen maar regel je zelf. Verder heb je neem ik aan ervoor getekend dat de meterstanden die de vorige bewoner heeft doorgegeven kloppen... (op het formulier waarmee jij je bij het energiebedrijf hebt aangemeld).

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: vr 14 mei 2010 8:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jij bent de contractant, dus de leveranciers kan bij jou verhalen.

Het enige dat je kunt doen om zo'n situatie voor de toekomst te voorkomen is vragen om aparte stroomvoorzieningen/meters te plaatsen.

Misschien helpt goed overleg met de verhuurder wat in de ontstane situatie? Je zou kunnen voorstellen dat hij een deel van de schuld betaalt, waarbij jij dan afziet van het plaatsen van een aparte meter.
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 14 mei 2010 12:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De gezamenlijke meter is niet het probleem hier.

tikSimone

BerichtGeplaatst: vr 14 mei 2010 13:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

uiteindelijk wél.
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 14 mei 2010 14:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nou ja, je kunt er van alles bij verzinnen, maar het feit dat de meter gezamenlijk is, is blijkens het bericht van TS niet het probleem.

cia76

Leeftijd: 89
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: vr 14 mei 2010 19:59    Onderwerp: Re: Verhuurder aansprakelijk voor schulden huurder? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bahram123 schreef:

Het lijkt me dat Tiksimone erop doelt dat het bovenstaande direct voortvloeit uit het feit dat het een gezamenlijke meter betreft.
Bahram123

BerichtGeplaatst: vr 14 mei 2010 20:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

iedereen bedankt voor het reageren.
Ik heb met de verhuurder gepraat, hij zegt op geen enkele manier verantwoordelijk te zijn hiervoor maar hij wil wel helpen om de vorige bewoners te benaderen en te vragen het verschill terug te batalen. Doen ze dat niet dan volgen er juridische stappen.

TikSimone: scherp gezien! Als er geen enkele andere optie meer is dan zal ik de verhuurder aanspreken (voor aparte meters). De verhuurder had al eerder aangegeven dat het erg veel zou kosten om zoiets te doen!
maar dankjewel voor jouw argument ik zal het onthouden.

Nog meer mensen met goeie ideeen?
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 14 mei 2010 20:44    Onderwerp: Re: Verhuurder aansprakelijk voor schulden huurder? Reageer met quote Naar onder Naar boven

cia76 schreef:
Bahram123 schreef:

Het lijkt me dat Tiksimone erop doelt dat het bovenstaande direct voortvloeit uit het feit dat het een gezamenlijke meter betreft.

???

De leverancier krijgt als het goed is de standen door die de meter aangeeft. Dat dit niet is gebeurd heeft niets te maken met het feit dat de meter gezamenlijk is.

Bahram123 schreef:
Als er geen enkele andere optie meer is dan zal ik de verhuurder aanspreken (voor aparte meters). De verhuurder had al eerder aangegeven dat het erg veel zou kosten om zoiets te doen!

Je hebt geen recht op aparte meters, dus als je de verhuurder het voorstel doet dat door tikSimone wordt gesuggereerd kan de verhuurder volstaan met het ophalen van zijn schouders.

BerichtGeplaatst: vr 14 mei 2010 22:57    Onderwerp: Re: Verhuurder aansprakelijk voor schulden huurder? Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
cia76 schreef:
Bahram123 schreef:

???

De leverancier krijgt als het goed is de standen door die de meter aangeeft. Dat dit niet is gebeurd heeft niets te maken met het feit dat de meter gezamenlijk is.

Bahram123 schreef:
Als er geen enkele andere optie meer is dan zal ik de verhuurder aanspreken (voor aparte meters). De verhuurder had al eerder aangegeven dat het erg veel zou kosten om zoiets te doen!

Je hebt geen recht op aparte meters, dus als je de verhuurder het voorstel doet dat door tikSimone wordt gesuggereerd kan de verhuurder volstaan met het ophalen van zijn schouders.

Bedankt voor je reactie Bona Fides. Waarom zouden we geen recht hebben op aparte meters?
Maar als dat volgens jou niet kan, wat stel je mij in een dergelijke situatie voor?
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: za 15 mei 2010 0:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dát er een gezamenlijke meter is levert wél een probleem op. Want in wezen vraag je de ene huurder zich garant te stellen voor de andere. Een gedwongen borgstelling. Fraai is dat.

Verder kan het tot een unfaire verdeling van de lasten leiden, want als de bovenbuurtjes de thermostaat continu op 30 zetten betaalt beneden daar aan mee.

Het is dus helemaal niet onredelijk om te stellen dat van de verhuurder best gevraagd kan worden zorg te dragen voor een separate afrekenmogelijkheid. Daarnaast vind ik het een beetje flauw om juist in dit geval alle verantwoordelijkheid voor het checken van de meterstanden en het betalen van de schuld op onze vragensteller te schuiven.

Gelukkig toont de verhuurder zich hier wel bereid een bemiddelende rol te spelen.

Nogmaals: ik zou adviseren de kwestie in der minne op te lossen door de verhuurder te vragen een leuke bijdrage te leveren, eventueel in ruil voor het afzien van dubbele meters. Want zoals Bahram ook al vertelde: dat vereist een forse extra investering.

Als aanvulling op dit bericht nog dit: daar waar geen separate meters aanwezig zijn lijkt het logisch de electriciteitskosten via servicekosten af te rekenen. Dat lijkt ook te volgen uit Kamerstukken II 1997/98, 26 089, nr. 3, p. 39
Quote:
'Een huurcommissie die toegerust is om alle feiten met betrekking tot de huur van woonruimte te beoordelen, dient niet te worden belast met de beoordeling van dergelijke kosten. Bij AMvB kan nader worden aangegeven wat onder servicekosten wordt verstaan. Te denken valt aan collectieve verwarming, elektriciteit daar waar geen aparte meters aanwezig zijn, kabeltelevisie voor zover niet rechtstreeks bij de huurder in rekening gebracht door de leverancier van de kabeltelevisie, beheer- en administratiekosten, huismeester, schoonhouden gemeenschappelijke ruimten, onderhoud gemeenschappelijk groen, enz.'

Een mooie oplossing dit in de toekomst niet meer te laten gebeuren is dus dat de verhuurder de overeenkomst met de electriciteitsleverancier overneemt en dan met hem af te rekenen op basis van een servicekostenconstructie. Nu nog de schade die geleden is verhalen.

V.w.b. een eventuele wens een separate meter aan te brengen kan Bahram zich m.i. gerust tot de kantonrechter wenden en ik vermoed zo dat hij best kans heeft gelijk te krijgen.
bona fides

BerichtGeplaatst: za 15 mei 2010 1:43    Onderwerp: Re: Verhuurder aansprakelijk voor schulden huurder? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bahram123 schreef:
Waarom zouden we geen recht hebben op aparte meters?

Gezamenlijke meters zijn niet ongebruikelijk. Ze komen vaker voor, de wet verbiedt het niet, en er is geen maatschappelijke overtuiging die zegt dat gezamenlijke meters in de huidige maatschappij onaanvaardbaar zijn. Verder neem ik aan dat je bij het aangaan van de huurovereenkomst niet hebt bedongen dat er aparte meters zouden worden aangelegd.

Quote:
Maar als dat volgens jou niet kan, wat stel je mij in een dergelijke situatie voor?

Als je tegenover het energiebedrijf hebt getekend dat de meterstanden kloppen, lijkt het me moeilijk om daar nu nog op terug te komen. Ik denk dat je dan meer kans maakt als je de vorige huurder, die volgens jou onjuiste meterstanden heeft doorgegeven, aanspreekt. Probleem is vermoedelijk dat je dat niet kunt bewijzen.

Natuurlijk kun je altijd proberen met de vorige huurder, of met de verhuurder, of met het energiebedrijf, tot een oplossing te komen. Maar ik zie niet direct met welke juridische stok je zou kunnen slaan. Wel kunnen de precieze details van belang zijn... wat is er toen je daar kwam wonen precies afgesproken, wie heeft de meterstanden opgenomen, wat heb je precies getekend, etc.

tikSimone schreef:
Dát er een gezamenlijke meter is levert wél een probleem op.

Nu wring je je in bochten. Je kunt inderdaad een probleem bedenken, maar dit is duidelijk niet het probleem waar het in deze draad om gaat. Bahram123 beweert nergens dat de andere huurders verantwoordelijk zouden zijn voor de onverwacht hoge afrekening, en vraagt ook niet hoe hij die andere huurders zou kunnen dwingen meer dan de helft te betalen. Dus als ik schrijf dat de gezamenlijke meter hier niet het probleem is, lijkt me dat gewoon juist.

Ik ben het wel eens dat het meer voor de hand ligt om de energierekening via de servicekosten te laten gaan, maar dat zou hooguit een oplossing voor de toekomst zijn (en van een probleem dat niet speelt). Het is volstrekt ondenkbaar dat met terugwerkende kracht de verhuurder opeens verantwoordelijk wordt gemaakt voor het correct doorgeven van de meterstanden in het verleden. Nogmaals, een aparte meter zou niets aan de situatie hebben veranderd, behalve dat TS de afrekening niet zou hebben kunnen delen met de andere buren.

Quote:
Daarnaast vind ik het een beetje flauw om juist in dit geval alle verantwoordelijkheid voor het checken van de meterstanden en het betalen van de schuld op onze vragensteller te schuiven.

Je ziet liever dat ik iets vertel waarvan ik denk dat het juridisch onjuist is??

BerichtGeplaatst: za 15 mei 2010 19:17    Onderwerp: Re: Verhuurder aansprakelijk voor schulden huurder? Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Bahram123 schreef:
Waarom zouden we geen recht hebben op aparte meters?

Gezamenlijke meters zijn niet ongebruikelijk. Ze komen vaker voor, de wet verbiedt het niet, en er is geen maatschappelijke overtuiging die zegt dat gezamenlijke meters in de huidige maatschappij onaanvaardbaar zijn. Verder neem ik aan dat je bij het aangaan van de huurovereenkomst niet hebt bedongen dat er aparte meters zouden worden aangelegd.

Quote:

Als je tegenover het energiebedrijf hebt getekend dat de meterstanden kloppen, lijkt het me moeilijk om daar nu nog op terug te komen. Ik denk dat je dan meer kans maakt als je de vorige huurder, die volgens jou onjuiste meterstanden heeft doorgegeven, aanspreekt. Probleem is vermoedelijk dat je dat niet kunt bewijzen.

Natuurlijk kun je altijd proberen met de vorige huurder, of met de verhuurder, of met het energiebedrijf, tot een oplossing te komen. Maar ik zie niet direct met welke juridische stok je zou kunnen slaan. Wel kunnen de precieze details van belang zijn... wat is er toen je daar kwam wonen precies afgesproken, wie heeft de meterstanden opgenomen, wat heb je precies getekend, etc.

tikSimone schreef:
Dát er een gezamenlijke meter is levert wél een probleem op.

Nu wring je je in bochten. Je kunt inderdaad een probleem bedenken, maar dit is duidelijk niet het probleem waar het in deze draad om gaat. Bahram123 beweert nergens dat de andere huurders verantwoordelijk zouden zijn voor de onverwacht hoge afrekening, en vraagt ook niet hoe hij die andere huurders zou kunnen dwingen meer dan de helft te betalen. Dus als ik schrijf dat de gezamenlijke meter hier niet het probleem is, lijkt me dat gewoon juist.

Ik ben het wel eens dat het meer voor de hand ligt om de energierekening via de servicekosten te laten gaan, maar dat zou hooguit een oplossing voor de toekomst zijn (en van een probleem dat niet speelt). Het is volstrekt ondenkbaar dat met terugwerkende kracht de verhuurder opeens verantwoordelijk wordt gemaakt voor het correct doorgeven van de meterstanden in het verleden. Nogmaals, een aparte meter zou niets aan de situatie hebben veranderd, behalve dat TS de afrekening niet zou hebben kunnen delen met de andere buren.

Quote:
Daarnaast vind ik het een beetje flauw om juist in dit geval alle verantwoordelijkheid voor het checken van de meterstanden en het betalen van de schuld op onze vragensteller te schuiven.

Je ziet liever dat ik iets vertel waarvan ik denk dat het juridisch onjuist is??

Jij zegt dat de wet aparte meters niet verbiedt. Dat begrijp ik goed maar stel dat ik nu tegen de verhuurder zeg dat ik aparte meters wil, is hij dan wel verplicht om dan aparte meters aan te leggen?
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds