Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 15 aug 2025 13:56
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wat is je recht bij/tijdens inbraak?
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Don Corleanco

Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: wo 11 nov 2009 22:34    Onderwerp: Wat is je recht bij/tijdens inbraak? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste lezer,

Het is uitgebreid in het nieuws geweest, in Brabant is er iemand overleden tijdens een gevecht op leven en dood. Degene die zich in mijn beleving terecht heeft verweerd loopt nu kans op strafvervolging.

Aan de hand van dit incident hebben mijn vrouw en ik uitgebreid gepraat over wat te doen als ik iemand zou betrappen in ons huis tijdens een inbraak. En over hoe te handelen.

Het is ons volstrekt onduidelijk in hoeverre je in je recht staat geweld te gebruiken. Ik ben een 32 jarige fitte man met 5 jaar lang intensieve Wing Chun Kung Fu training, daarvoor 1,5 jaar Jiu Jit su traning. Daarnaast beschik ik over nogal wat "brute kracht" die ik door het trainen heb leren te beheersen. Het nadeel is dat door mijn ervaringen en achtergrond ik in staat ben iemand uit te schakelen. Dit kan ik beheerst doen zonder dat iemand blijvend letsel hieraan over houdt. Echter, net als ieder mens, zou ik ook mijn beheersing kunnen verliezen.

Op TV hebben wij met interesse geluisterd naar een advocaat die aangaf dat je wel in je recht staat je te verdedigen bij huisvrede breuk maar hier werd weer de term "gepast geweld" gebruikt en dat het altijd aan de rechter is om dat te bepalen.

Als je iemand zou betrappen moet je hem dringend verzoeken je huis te verlaten en vervolgens de politie inschakelen, naar mijn weten.

Maar wat als diegene niet je huis wil verlaten en van kwade wil is? En wat als er meerdere individuen zijn die bijvoorbeeld mijn vrouw en kinderen zouden willen belagen? Hierdoor zou ik mijn beheersing kunnen verliezen en iemand behoorlijk letsel kunnen aanbrengen. Maar dan zou ik zelf kunnen worden aangeklaagd door de veroorzakers.
Sterker nog, stel als ik dan zou worden vervolgd zouden de echte daders mijn vrouw en kinderen kunnen belagen tijdens het uitzitten van mijn straf mits ik zou worden veroordeeld.

Mij zou kunnen verweten worden dat ik met de jarenlange trainingen mij had moeten kunnen beheersen. Terwijl ik een mens ben die zijn eigen nageslacht en vrouw heel hoog heb zitten. Hierdoor zou ik als mens toch ook tijdelijk ontoerekeningsvatbaar kunnen worden als ik getuige zou zijn als mijn vrouw en kinderen doodsangsten zouden uit staan als zij zouden worden belaagd terwijl ik bijvoorbeeld thuis kom van een avond weg...

Mijn vrouw en ik komen er niet helemaal uit in hoeverre je in je recht staat en hoe je zou moeten handelen als je iemand betrapt in je eigen huis en als je het gevoel hebt in een levens bedreigende situatie zit. (zeker met al die vreselijke nieuws feiten waar je als burger mee wordt geconfronteerd) Of stel als het een ontsnapte TBS-er is die je in je huis aantreft die zelf niet toerekeningsvatbaar is, en ik wel, die mijn huis en hebben probeert te verdedigen.... dan zou het raar kunnen aflopen.

Om die reden heb ik mij ingeschreven omdat ik hoop meer duidelijkheid te krijgen op dit forum.
Hierbij vind ik het leuk om te spelen met verschillende situaties.
Als een inbreker onbewapend is, is hij niet levensbedreigend. Maar ook wij hebben een messen blok en een inbreker zou een mes kunnen pakken en dan veranderd de zaak.

Het is een situatie wat niet snel in onze woonwijk zou gebeuren maar anderzijds kan zoiets overal gebeuren, net zoals dit nu het geval is in Brabant.

Ik zie uit naar reacties van individuen die beter thuis zijn in deze stof dan ik.

Met groet,

A
Bekijk profiel Stuur privé bericht
pacta sunt servanda

pacta sunt servanda

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: do 12 nov 2009 9:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Inbreken op zich betekent geen levensbedreigende situatie. Het ligt aan de omstandigheden wat voor 'rechten' je hebt als burger tegenover een inbreker. Die 'rechten' kun je beter omschrijven als 'schulduitsluitingsgronden'.

Het beste is om de inbreker te helpen met sjouwen. Zo kun je een duidelijke omschrijving van zijn postuur en gezicht bij het politiebureau achterlaten. Hem met alle geweld je huis uit trappen kan een zaak tegen je opleveren.

Waar het vooral om draait bij zulke situaties is 'noodweer' dan wel 'noodweerexcess'.
Bij noodweer dient er sprake te zijn van een noodsituatie. Dit betekent dat de inbreker jouw bedreigd en jij je alleen maar kunt verdedigen door hem 'uit te schakelen'. Dit dient dan weer te gebeuren met het prpoportioneel geweld en dit geweld dient 'geboden' te zijn (geen ander, minder vergaande, mogelijkheid).

Ga je te ver in je verdediging dan kan soms een beroep op noodweerexcess helpen. Echter, hier dient ook sprake te zijn van een noodsituatie, net als bij noodweer.

Dan heb je nog putatief noodweer. Dat betekent dat je heilig in de veronderstelling bent dat er sprake is van een noodsituatie.

Al met al is er geen algemene checklist te maken met welke middelen je mag gebruiken in welke situaties.

cia76

Leeftijd: 89
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: do 12 nov 2009 11:10    Onderwerp: Re: Wat is je recht bij/tijdens inbraak? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Don Corleanco schreef:

Als je iemand zou betrappen moet je hem dringend verzoeken je huis te verlaten en vervolgens de politie inschakelen, naar mijn weten.

Bij mijn weten mag je zo iemand aanhouden omdat je als burger die persoon op heterdaad betrapt. Dit betekent in principe dat je hem vast mag houden terwijl je op de politie wacht.

Bij deze aanhouding mag je het nodige geweld gebruiken (stevig vastpakken) maar dat geweld moet altijd in redelijke verhouding blijven staan tot wat je ermee beoogd en de overige omstandigheden.

Als jij of je familie aangevallen wordt, valt een verdediging waarbij je iemand moet slaan onder noodweer of eventueel noodweer exces (meer dan noodweer, ingegeven door hevige emotie) maar zodra je de norm van propotrtionaliteit overschrijd zonder dat je je succesvol kan beroepen op een objectief te beoordelen hevige gemoedsbeweging, heb je kans dat je je niet meer kan beroepen op deze strafuitsluitingsgronden / schulduitsluitingsgrond en dan ben je ineens weer strafbaar.
Nobility

Nobility

Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UL

BerichtGeplaatst: do 12 nov 2009 17:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Daarbij moet worden verteld dat noodweer of noodweerexcess niet makkelijk worden aangenomen.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds