|
Auteur |
Bericht |
jasperR
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 27 jul 2009 12:54 Onderwerp: verwijderd |
|
|
verwijderd
Laatst aangepast door jasperR op wo 05 aug 2009 0:43, in totaal 2 keer bewerkt |
|
|
|
 |
Suijkerbuijk
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: ma 27 jul 2009 14:27 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Is mijn aanname dat verzet zal slagen waarschijnlijk? |
De termijn waarbinnen je verzet in kan dienen gaat lopen vanaf de datum dat het vonnis in persoon aan je betekend is, of vanaf het moment dat je laat blijken dat het vonnis je bekend is.
De betekening is niet in persoon geweest, aangezien je niet meer op dat adres woonde. Hoe je weet dat er een vonnis was, is mij niet duidelijk. Heeft de deurwaarder dit nogmaals aan het correcte adres betekend? Of heb je het vonnis via-via doorgestuurd gekregen?
In ieder geval is de verzetstermijn 4 weken, zodat je nog wel op tijd zal zijn met het indienen van een verzetsdagvaarding.
Het verzet is tevens akte van antwoord op de dagvaarding waartegen je in verzet gaat. In de dagvaarding moet dus tevens vermeld worden waarom je het met het originele vonnis niet eens bent.
Aangezien je niet aangeeft waar de zaak verder over gaat, kunnen je verdere kansen niet worden ingeschat. _________________ That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know. |
|
|
|
 |
jasperR
|
Geplaatst: ma 27 jul 2009 15:06 Onderwerp: verwijderd |
|
|
verwijderd
Laatst aangepast door jasperR op wo 05 aug 2009 0:44, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
|
|
|
 |
Mea Culpa
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 37
|
Geplaatst: di 28 jul 2009 19:43 Onderwerp: |
|
|
De deurwaarder is op de hoogte dat de stukken op het verkeerde adres zijn betekend en verbindt daar geen acties aan? Een deurwaarder kan met 2 muisklikken de GBA gegevens opvragen en nagaan of de stukken op het juiste adres zijn uitgebracht. Heeft de medewerker waarmee je hebt gesproken je verhaal gecontroleerd of werd daar verder niet op gereageerd?
En verder; erken je de vordering an sich of wil je verweer voeren. (Als je in verzet gaat, kun je uiteraard alsnog worden veroordeeld tot betaling, met de hieraan verbonden kosten)
Daarnaast is het ook van belang om te vragen wanneer de deurwaarder je heeft aangemaand en op welk adres. De deurwaarder moet je minimaal 2maal op het juiste adres hebben aangemaand.
Indien je de vordering zou erkennen en je op het correcte adres 2maal bent aangemaand, zou ik de deurwaarder opnieuw bellen, vragen of ze de GBA gegevens nagaan en eisen dat ze de kosten voor dagvaarden, betekenen en executie wegboeken en vervolgens de som voor titel voldoen.
Indien je ook op het verkeerde adres bent aangemaand voor dagvaarden; zelfde als bovenstaande, maar dan ook eisen dat de incassokosten vervallen.
Pas als deurwaarder niet meewerkt aan bovenstaande zou ik verder gaan. _________________ A little sincerity is a dangerous thing, and a great deal of it is absolutely fatal. |
|
|
|
 |
jasperR
|
Geplaatst: do 30 jul 2009 11:25 Onderwerp: |
|
|
verwijderd
Laatst aangepast door jasperR op wo 05 aug 2009 0:44, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: do 30 jul 2009 13:17 Onderwerp: |
|
|
jasperR schreef: | De hoofdsom wil ik wel voldoen maar niet de kosten die zijn "onstaan" door het verkeerd betekenen van de laatste sommatie, dagvaarding en grosse van het vonnis. |
Je spreekt over "laatste sommatie". hoe heb je eerdere sommaties gekregen? Heb je die WEL gekregen of zijn die uberhaupt niet verstuurd?
Wat ik bedoel, is het volgende. Je was kennelijk wel op de hoogte dat je de hoofdsom (ooit) moest voldoen. Dat maakt je zaak er niet echt gemakkelijker op. Echter kan het wel van belang zijn of jij ook wist dat de schuldeiser letterlijk al stond te springen om zijn geld, middels de inschakeling van een incassobureau.
Indien jij namelijk er nog niet op hoefde te rekenen dat de som al betaald moest worden en jij ook niet middels aanmaningen op de hoogte was van de wens van de schuldeiser om te innen, dan heeft het nut om te proberen om de incassokosten voor rekening van de schuldeiser te laten komen.
Was je echter wel op de hoogte dat de schuldeiser wilde innen, maar dacht jij dat je nog wel wat extra brieven en dagvaardingen kon uitzingen voordat je daadwerkelijk tot betaling over zou gaan en werd je uiteindelijk voor een voldongen feit gesteld en geconfronteerd met een veroordeling bij verstek, dan zal je voor de kantonrechter weinig bewerkstelligd krijgen.
Het hangt dus een beetje van de situatie af, maar aangezien je de hoofdsom wel erkent, vermoed ik dat je in dit geval een gokje te veel gewaagd hebt. Alle kosten waar jij tot betaling ervan veroordeeeld bent, zijn uiteindelijk wel gemaakt door de deurwaarder en rechterlijke macht. Indien jij "gewoon" de hoofdsom uit jezelf had betaald, hadden die kosten dan ook nooit gemaakt hoeven worden. |
|
|
|
 |
jasperR
|
Geplaatst: do 30 jul 2009 23:02 Onderwerp: |
|
|
verwijderd
Laatst aangepast door jasperR op wo 05 aug 2009 0:45, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
DENNIS79
|
Geplaatst: vr 31 jul 2009 13:22 Onderwerp: |
|
|
Dat blijft er van af hangen waarvoor precies een vonnis is verkregen.
Hoogstwaarschijnlijk is er aan de kantonrechter de gehele zaak voorgelegd, waarin het dan vooral gaat om het feit of jij die hoofdsom moet betalen. Omdat jij niet verschenen bent in de procedure, ben je bij verstek veroordeeld tot betaling van alle kosten. Tot zover hetgeen je natuurlijk al wel wist.
Vervolgens blijft staan dat er een hoofdsom is die jij wel erkent. Zijn er er eerdere sommaties geweest dan alleen de "laatste" sommatie? De vraag die de rechter vervolgens gaat stellen, is waarom je die hoofdsom niet al lang betaald hebt? Jij wist dat je moest betalen, waarom wacht je dan op aanmaningen etcetera? Wat was de reden dat de schuldeiser überhaupt nog eens moest vragen om het betalen van de hoofdsom?
De rechtsgeldige vordering (en dus verplichting) tot betaling van iets bestaat namelijk NIET op het moment dat de schuldeiser er om vraagt, maar op het moment dat de verbintenis tot stand is gekomen.
Als jij aan de andere kant wel een goede reden hebt waarom je niet gelijk over bent gegaan tot betaling en dat je dus derhalve te goeder trouw nog niet betaald had, dan maak je kans om gelijk te krijgen, althans iets gedaan te krijgen voor wat betreft de overige gemaakte kosten.
Bijvoorbeeld als jij er van uit mocht gaan dat er eerst gefactureerd zou worden en er verolgens op geen enkele manier een factuur of aanmaning verschijnt, maar dat jij pas weer met een verstekvonnis op de vordering wordt gewezen, dan acht ik een kans van slagen aanwezig. Maar dan nog zal de rechter vragen waarom je niet zelf eens nagevraagd hebt waar die factuur bleef...
Er zo maar vanuit gaan dat de schuldeiser niet meer om zijn geld zou komen, is over het algemeen een beetje naïef.
(Het spijt me overigens voor het geval ik een beetje te kort door de bocht overkom, maar je verstrekt nogal summiere informatie over de totstandkoming van de hoofdsom en de reden waarom je de hoofdsom wel erkent, maar niet al eeder betaald hebt) |
|
|
|
 |
jasperR
|
Geplaatst: vr 31 jul 2009 14:31 Onderwerp: |
|
|
verwijderd |
|