Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Energiekosten
Boetes CJIB ni...
na-risico verz...
Arno van Kesse...
Koopovereenkom...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 02 jan 2026 7:49
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Opzeggen arbeidsovereenkomst bepaalde tijd
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
msvd

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 15 jul 2009 22:17    Onderwerp: Opzeggen arbeidsovereenkomst bepaalde tijd Reageer met quote Naar onder Naar boven

L.S.

Graag jullie reactie op onderstaande casus:

Werkgever neemt op basis van een overeenkomst met uitgestelde prestatieplicht werknemer in dienst voor een jaar. Deze arbeidsovereenkomst eindigde op 17 juni jl. van rechtswege. Daarna heeft werknemer nog 7 dagen gewerkt. In de overeenkomst is de mogelijkheid van tussentijdse beeindiging opgenomen tegen een opzegtermijn van een maand (zowel voor werkgever als voor werknemer). Werkgever wil nu de arbeidsovereenkomst met werknemer beeindigen (ivm met het niet opvolgen van instructies en het uitblijven van verbetering in functioneren) en doet dit per aangetekende brief met inachtneming van een maand opzegtermijn.

1. Is hiervoor een ontslagvergunning van het UWV nodig (werknemer UWV zei in een telefoongesprek zelf van niet, maar ik twijfel)?
2. Mocht de ontslagvergunning toch nodig blijken te zijn, hoe dan nu te handelen (brief is inmiddels de deur uit en in goede orde ontvangen)?
3. Werknemer heeft zich op het standpunt gesteld dat het ontslag onregelmatig is, heeft hij een punt?

Arbeidsrecht is nooit mijn favoriet geweest Confused Rolling Eyes dus ik ben benieuwd wat jullie ervan zeggen! Alvast bedankt!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: wo 15 jul 2009 22:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er is geen ontslag geweest, want aovk nr 1 is van rechtswege opgehouden. Daarna is een nieuwe aovk aangegaan onder dezelfde voorwaarden en voor dezelfde duur als nr 1.

Er kan tussentijds worden opgezegd, maar dat moet dan wel via het traject ontslagvergunning worden gedaan. Ook raar, eigenlijk.

Hier wat nuttige informatie.
msvd

BerichtGeplaatst: wo 15 jul 2009 23:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste Simone,

Dank voor je antwoord. De site had ik idd al doorgeploegd en ik was tot dezelfde conclusie gekomen als jij: stilzwijgende verlenging, voorwaarden oorspronkelijke ovk blijven staan, beeindiging via opzegging. Rest mij de vraag: waarom zegt het UWV dat de ontslagvergunning niet nodig is (je begrijpt, ik hang morgenochtend meteen weer aan de lijn)?! En anticiperend op een negatief bericht dienaangaande: heeft iemand ervaring met de ontslagvergunning om persoonlijke redenen (disfunctioneren)? Hoe streng/soepel zijn de criteria? Ben benieuwd!
bona fides

Geslacht: Man

BerichtGeplaatst: do 16 jul 2009 2:21    Onderwerp: Re: Opzeggen arbeidsovereenkomst bepaalde tijd Reageer met quote Naar onder Naar boven

msvd schreef:
1. Is hiervoor een ontslagvergunning van het UWV nodig (werknemer UWV zei in een telefoongesprek zelf van niet, maar ik twijfel)?

Ja, er is een ontslagvergunning nodig.

Quote:
2. Mocht de ontslagvergunning toch nodig blijken te zijn, hoe dan nu te handelen (brief is inmiddels de deur uit en in goede orde ontvangen)?

Aan welke kant sta jij?

Quote:
3. Werknemer heeft zich op het standpunt gesteld dat het ontslag onregelmatig is, heeft hij een punt?

Ja, hij heeft gelijk.

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: do 16 jul 2009 10:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

msvd schreef:
Beste Simone,

Dank voor je antwoord. De site had ik idd al doorgeploegd en ik was tot dezelfde conclusie gekomen als jij: stilzwijgende verlenging, voorwaarden oorspronkelijke ovk blijven staan, beeindiging via opzegging. Rest mij de vraag: waarom zegt het UWV dat de ontslagvergunning niet nodig is (je begrijpt, ik hang morgenochtend meteen weer aan de lijn)?! En anticiperend op een negatief bericht dienaangaande: heeft iemand ervaring met de ontslagvergunning om persoonlijke redenen (disfunctioneren)? Hoe streng/soepel zijn de criteria? Ben benieuwd!

Zoals bona fides en tiksimone al aangaven. De medewerker heeft een punt. Er is een nieuw contract voor bepaalde tijd aangegaan onder dezelfde voorwaarden als het oude contract.

Het feit dat er een mogelijkheid is opgenomen voor tussentijdse beeindiging tegen een termijn van één maand doet niets af aan het feit dat daar wel een vergunning van het WERKbedrijf voor vereist is.

Overigens houdt het onderdeel van "dezelfde voorwaarden als het oude contract" niet in dat er opnieuw een proeftijd beding zou gelden, maar dat moge duidelijk zijn.

Ter verkrijging van een vergunning vanwege disfunctioneren zul je niet zo maar met wat loze opmerkingen moeten komen. Je zult dat moeten kunnen staven met gedegen dossieropbouw. Gezien het feit dat er vergeten is tijdig aan te kondigen dat het contract niet verlengd zal worden, lijkt het me niet dat er daarvan snel sprake zal zijn. Anders vraag ik me af waarom die dossieropbouwer niet wat secuurder met de contractdata is geweest... Wink
msvd

BerichtGeplaatst: do 16 jul 2009 13:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Prachtige organisatie dat UWV. Kom er net - naar aanleiding van jullie reacties en gedegen contact met de juridische afdeling - achter dat er idd een ontslagvergunning is vereist.. Fijn dat men mij bij de eerste poging kon melden dat dat niet zo was! Dan het volgende:

Quote:
Aan welke kant sta jij?

Ik sta aan de kand van de grote boze wolf: werkgever. Vriendje heeft eigen bedrijf en een - naar achteraf blijkt - lamlul (excusez le mot) aangenomen, hij is zelf psycholoog dus je begrijpt hoe het mis heeft kunnen gaan Wink

Quote:
Ter verkrijging van een vergunning vanwege disfunctioneren zul je niet zo maar met wat loze opmerkingen moeten komen. Je zult dat moeten kunnen staven met gedegen dossieropbouw. Gezien het feit dat er vergeten is tijdig aan te kondigen dat het contract niet verlengd zal worden, lijkt het me niet dat er daarvan snel sprake zal zijn. Anders vraag ik me af waarom die dossieropbouwer niet wat secuurder met de contractdata is geweest...

Er zijn een aantal emails en twee verslagen van gesprekken. Daarnaast wordt er zeer intensief gewerkt met software waaruit blijkt dat praktisch geen enkele van de gegeven instructies en afspraken is nagekomen (inclusief tijdig aanwezig zijn, kwam er net achter dat werknemer 76% van de gevallen te laat was?!) Kan zo een dossier van 2000 kantjes uitdraaien en ben eea nu aan het organiseren a.h.v. de actiepunten die tijdens gesprekken met werknemer zijn afgesproken. Ook is werkgever n.a.v. het functioneren van werknemer een aantal dagen per maand op vestiging van werknemer komen werken om hem te ondersteunen bij zijn werkzaamheden. M.i. is er alles aan gedaan om werknemer te laten functioneren en heeft hij bovendien voldoende kansen gehad om te verbeteren wat verbeterd moest worden. Wat denken jullie, is dit voldoende voor een ontslagvergunning?

Enne, als werknemer zich ziek meldt, maar niet thuis blijkt te zijn en niets van zich laat horen, waar kan ik dat dan onder scharen (dat was nl. de spreekwoordelijke druppel..)?

(alvast) dank voor de reacties!
bona fides

BerichtGeplaatst: do 16 jul 2009 13:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Al aan ontslag op staande voet gedacht? Zie ook hier.

BerichtGeplaatst: do 16 jul 2009 13:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Al aan ontslag op staande voet gedacht? Zie ook hier.

Al aan gedacht, maar incident speelde 3 wkn geleden en toen moest ik helaas koffers pakken en naar het zonnige zuiden Crying or Very sad Embarassed Wink
Ergo, daar zijn we nu te laat mee.. Denk dat ik hem de ontslagaanvraag toestuur en hem dan nogmaals zijn opties in overweging laat nemen, beetje legitieme terreur lijkt me geen kwaad kunnen..
WimWest

Leeftijd: 126

BerichtGeplaatst: do 16 jul 2009 17:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als de ziekmelding voor de ontslagaanzegging is gedaan dan wordt het nog een stuk moeilijker.

Dat iemand tijdens ziekte niet thuis wordt aangetroffen is geen bewijs van arbeidsgeschiktheid. Gelukkig bestaan daar bedrijfsartsen voor die dat kunnen beoordelen en is dat niet toegestaan door de werkgever of een vriendje van de werkgever.

Uiteindelijk zal het wel een duur "foutje" worden door onoplettendheid. Een dossier achteraf opbouwen komt ook niet echt over en zal snel terzijde worden geschoven. Dat er in een eerste jaar meer begeleiding nodig is door de werkgever is ook een plausibele verklaring vanuit de werknemer. Ziekmelding na ontslagaanzegging kan weer pleiten voor de werkgever. Het zal een kwestie worden wie het meest aannemelijk kan overkomen, vrees ik.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds