|
Auteur |
Bericht |
Basman
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 21 jun 2009 13:52 Onderwerp: Oplichting bij schadeauto met kapotte airbags |
|
|
Hier even mijn verhaaltje en de vraag hoe jullie dit zien.
Ik en mijn pa knappen regelmatig een schadeauto op voor de handel.
Nu hebben we een leuke peugeot 407 aangeschaft met lichte zijschade. Op de website van het autobedrijf stond de advertentie met daarin de schade beschreven. Hierin stond uitdrukkelijk "alle airbags oke". Ik heb de advertentie uiteraard afgedrukt en hier liggen. Je voelt hem al aankomen, niet alle airbags waren oke. Er zijn 2 airbags afgegaan. Nu zul je zeggen, dat zie je toch? Normaal inderdaad wel, maar de heren bij het autobedrijf hebben de airbags afgeknipt. Het kapje van de stoelairbag hebben ze daarna weer mooi op zijn plaats gezet en de hemel weer netjes dichtgemaakt.
Maar ze willen de airbags niet vergoeden. Ik heb ze nu gesommeerd het bedrag voor de airbags 'á € 300,- op mijn rekening te storten. En dan mats ik ze nog, het zijn namelijk 2e hands airbags, die ik net zoals de overige onderdelen die ik nodig had bij een autodemontage bedrijf heb gekocht. Als ik 3 aanmaningen heb verstuurd en daarna eventueel naar de rechter stap, dan maak ik een reële kans toch?
Het gaat me niet eens om de € 300,-, meer om het principe. Dit is toch gewoon je reinste oplichting? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: zo 21 jun 2009 21:19 Onderwerp: |
|
|
Het lijkt mij ook dat jij in je recht staat. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: zo 21 jun 2009 21:54 Onderwerp: |
|
|
Het punt is echter wel dat gelijk hebben en gelijk krijgen nog wel eens kan verschillen, omdat je te maken hebt met het kunnen bewijzen van de juistheid van je stellingen.
Mocht je wat steviger willen inzetten, dan kun je best de wederpartij dagvaarden en neem dan een datum die niet heel erg dichtbij ligt. Dat laat zien dat je het serieus meent en dat legt wat druk op de ander. Wellicht komen ze dan wel over de brug. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
cvb
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 22 jun 2009 6:03 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | de wederpartij dagvaarden | Bij de kantonrechter? en wat kost zoiets ongeveer, bij winnen resp. verliezen? |
|
|
|
 |
JSO
Leeftijd: 85 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 22 jun 2009 11:45 Onderwerp: |
|
|
Voor een vordering van 300 euro bij de kantonrechter is het griffierecht dat moet worden betaald door degene die de zaak aanspant 90 euro. De tegenpartij moet door een deurwaarder worden gedagvaard, dat kost minstens 72,25 euro. Een advocaat is bij kantongerechtszaken niet verplicht, je mag dus zelf het woord voeren.
Als je wint krijg je naast de gevorderde 300 euro vast en zeker niet meer dan 200 euro vergoed voor je proceskosten, het betreft een genormeerd tarief.
Als je verliest krijg je niets, maar moet je de proceskosten van de tegenpartij betalen, zal ook wel - genormeerd tarief - neerkomen op 200 euro. |
|
|
|
 |
HenkR
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: ma 22 jun 2009 13:36 Onderwerp: |
|
|
Heb je foto's gemaakt van de afgeknipte airbags? _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
Basman
|
Geplaatst: ma 22 jun 2009 18:41 Onderwerp: |
|
|
HenkR schreef: | Heb je foto's gemaakt van de afgeknipte airbags? |
Nog niet, kan ik inderdaad wel even doen ja. Weer een stukje extra bewijs. |
|
|
|
 |
Basman
|
Geplaatst: ma 22 jun 2009 18:44 Onderwerp: |
|
|
sons schreef: | Voor een vordering van 300 euro bij de kantonrechter is het griffierecht dat moet worden betaald door degene die de zaak aanspant 90 euro. De tegenpartij moet door een deurwaarder worden gedagvaard, dat kost minstens 72,25 euro. Een advocaat is bij kantongerechtszaken niet verplicht, je mag dus zelf het woord voeren.
Als je wint krijg je naast de gevorderde 300 euro vast en zeker niet meer dan 200 euro vergoed voor je proceskosten, het betreft een genormeerd tarief.
Als je verliest krijg je niets, maar moet je de proceskosten van de tegenpartij betalen, zal ook wel - genormeerd tarief - neerkomen op 200 euro. |
Dat is nog te doen. Wat ik trouwens nog ben vergeten te vermelden. Op de aankoopbon staat "gekocht zoals gezien". Maar ik neem aan dat oplichting hier niet onder valt? |
|
|
|
 |
WimWest
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 22 jun 2009 19:13 Onderwerp: |
|
|
Het is niet te zien..dus dat klopt inderdaad. Een motor zou je nog missen, toch?
Trouwens, iemand van oplichting betichten is een vrij zware beschuldiging, dus dat zou ik even anders formuleren, bijvoorbeeld het niet leveren volgens overeenkomst. |
|
|
|
 |
JSO
|
Geplaatst: di 23 jun 2009 1:05 Onderwerp: |
|
|
Wat tot nu toe onderbelicht is gebleven, is de praktijk. Wie stelt moet bewijzen is een grondregel waarvan minder eerlijke lieden heel vaak ongestraft misbruik van weten te maken.
De autoverkoper zal - zoals gebruikelijk is - alles glashard ontkennen. De airbags zaten er wel in en ze waren wel in orde. Wat er met de auto is gebeurd nadat die zijn zaak heeft verlaten weet hij niet en hij kan er niet voor verantwoordelijk worden gehouden. Wat de gefotografeerde airbags precies voorstellen is hem een raadsel, iedereen kan wel met dergelijke foto's aan komen zetten en afgeknipte airbags zullen in grote aantallen te vinden zijn als het een automodel is waarvan er veel rondrijden. Wie wat waar met de auto heeft uitgespookt is de verkoper een raadsel.
Waar is het echte bewijs dat het om de arbags gaat die in de auto zaten op het moment dat hij de auto aan koper overdroeg? Denk er om, één getuige is geen getuige en al helemaal niet als het bovendien een partijgetuige is, dat wil zeggen iemand die op de een of andere manier bij klager is betrokken. Bij voorbeeld een werknemer, vader, broer, echtgenote, vriendin, vriend, buurman (?) enz. Waren die er trouwens onafgebroken bij vanaf het moment dat de auto bij verkoper vertrok tot de airbaghouders werden opengemaakt? Echt van minuut tot minuut? Zat er ook geen lunchpauze of nacht tussen?
Ik zou me nog maar eens bedenken voor ik honderden euro's zou steken om in de wereld van de autohandel een schade van een paar honderd euro zou proberen te verhalen. |
|
|
|
 |
Ivanders
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 23 jun 2009 14:09 Onderwerp: |
|
|
Hun gaan natuurlijk volhouden dat jij dat gedaan hebt. je hebt immers voor de koop de auto bekeken en ingestemd met de staat van het voertuig bij de koop neem ik aan.
Of je afdrukje van de advertentie waarde heeft betwijfel ik. Met photoshop kan je tegenwoordig al heel veel. ook de advertentie aanpassen.
Zij kunnen ook beweren dat het voertuig zo bij hun is binnengekomen...
Mijn ervaring leert dat eens een schade auto de deur uit is bij de verkoper. Kan je niet veel meer maken.
Herstel 5 tot 8 schadewagens per jaar afhankelijk van de omvang, sinds ruim 20 jaar. Ik heb al wat meegemaakt. Ik blijf zeker volgen, en ben benieuwd naar de afloop. Hou ons op de hoogte... |
|
|
|
 |
HenkR
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: di 23 jun 2009 17:01 Onderwerp: |
|
|
Maar aan de andere kant hangt het er wel vanaf hoeveel waarde wordt toegekend aan de aangedragen 'bewijsmiddelen'.
Iets echt sluitend bewijzen kan niet echt toch?
Elk middel dat tot bewijs kan dienen is er één.
En is niet per definitie waardeloos.
Het gaat er om of de rechter er voldoende overtuiging uit kan halen.
Ivanders schreef: |
Herstel 5 tot 8 schadewagens per jaar afhankelijk van de omvang, sinds ruim 20 jaar. |
Is je leeftijd echt 29 jaar?  _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
Ivanders
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 23 jun 2009 19:15 Onderwerp: |
|
|
HenkR schreef: | Is je leeftijd echt 29 jaar?  |
Aan gezien ik liever zelf kies welke info ik aan anderen kenbaar maak, is 29 niet mijn echte leeftijd nee. en Ja herstel al wagens van toen ik 16 was en aangezien ik meer dan 20 jaar ervaring heb. kunnen jullie zelf wel schatten...
Hun argument is nog steeds het grootste. Een getekende overdracht waarin de koper de staat van het voertuig als gekend aangeeft en ondertekend...
Daarom dat ik hoop dat het verloop van dit verhaal hier blijft verschijnen. Zodanig dat we het kunnen volgen.. |
|
|
|
 |
JSO
|
Geplaatst: vr 26 jun 2009 15:26 Onderwerp: |
|
|
HenkR schreef: | Is je leeftijd echt 29 jaar? |
HenkR, briljant !
Misschien is Basman in werkelijkheid wel een vrouwelijke BN'er. Ik word er zo verschrikkelijk nieuwsgierig van. |
|
|
|
 |
|