|
Auteur |
Bericht |
Tonneandra
Leeftijd: 68 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HAN
|
Geplaatst: ma 08 jun 2009 12:55 Onderwerp: ontslag na mondeling arbeidsovereenkomst zonder proeftijd |
|
|
Hallo
Ik ben in maart gaan werken voor een werkgever in de horeca. Ik ben op een maandag begonnen zonder het tekenen van een contract. De donderdag ervoor is mondeling overeengekomen hoe de functieomschrijving eruit ziet, hoeveel uur en welk salaris. Een proeftijd was niet besproken.
Een week later na drie keer naar een schriftelijk overeenkomst te hebben gevraagd en de loonbelastingformulieren getekend te hebben, kreeg ik telefonisch ontslag. De reden was disfunctioneren. Ik heb 40 uren gewerkt en meteen een mail opgesteld en deze nietig verklaard.
Mijn werkgever zegt dat wij nooit een arbeidsovereenkomst zijn aangegaan en dat ik ook niet betaald krijg voor de week dat ik heb gewerkt. Volgens art. 4 van de horeca cao moet een arbeidsovereenkomst schriftelijk zijn aangegaan en heb ik dus geen rechten, volgens hem.
Welke rechten heb ik? Ook met betrekking tot proeftijd, afzegdag of opzegtermijn?
Bedankt voor uw reactie.
Groetjes
Tonneandra |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: ma 08 jun 2009 13:14 Onderwerp: |
|
|
Er is gewerkt en er is een LB verklaring ingevuld: er is dus een arbeidsovereenkomst. Er is geen contract, dus geen proeftijd.
Aangetekende brief sturen dat je je beschikbaar houdt voor werk en dat je aanspraak maakt op salaris. Heeft dat geen resultaat, dan een loonvordering instellen. |
|
|
|
 |
Tonneandra
Leeftijd: 68 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HAN
|
Geplaatst: ma 29 jun 2009 19:40 Onderwerp: loonvordering |
|
|
Beste Steven,
Het beschikbaar stellen had geen resultaat opgeleverd. En de werkgever stelt nog steeds dat ik niet in loondienst bij hem ben geweest.
Dus blijft er nog een optie over namelijk een loonvordering instellen.
Hoe doe je dit eigenlijk en wat kost het mij en hoe lang duurt het? |
|
|
|
 |
|