Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 21:28
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

In strijd met Wet bescherming persoonsgegevens?
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
rechtzoekende

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: wo 08 apr 2009 18:19    Onderwerp: In strijd met Wet bescherming persoonsgegevens? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi allen,

indien je naar een organisatie een open sollicitatie hebt gestuurd, mag betreffende organisatie dan zonder jouw toestemming jouw personalia doorgeven aan een andere organisatie?

Het is namelijk zo dat ik dus een open sollicitatie naar een bedrijf 'A' heb verstuurd naar aanleiding van een vacature die ik op internet had gevonden. Het blijkt achteraf dat de vacature van een werving en selectie bureau 'is' (bedrijf 'B'). Hier ben ik achter gekomen nadat bedrijf B mij belde dat zij er niet van gediend waren dat ik direct bij bedrijf A had gesolliciteerd. Zij stelden dat ik bij hun op een 'zwarte lijst' terecht zou komen en dat mijn naam bij hun klanten bekend zou zijn en dat ik daar in de toekomst dus niet moest proberen te solliciteren.

Bedrijf A heeft dus zonder toestemming mijn naam, gsm-nummer en ik weet niet hoeveel gegevens nog meer doorgegeven aan bedrijf B.

Is dit niet in strijd met de Wet bescherming persoongegevens? Kan ik hier wat tegen doen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 08 apr 2009 19:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het lijkt me buitengewoon stug dat bedrijven jou in de toekomst bij voorbaat zullen afwijzen als potentiële werknemer op de grond dat jij bedrijf B hebt omzeild, maar dat terzijde.

Of het zonder toestemming doorgeven van je gegevens aan bedrijf B in strijd is met de Wbp weet ik niet direct. Het zou kunnen afhangen van de inhoud van die vacature. Vermoedelijk volgt daar duidelijk uit dat het de bedoeling was dat je via B zou solliciteren, en als je dan in je brief naar die vacature verwijst kan ik me voorstellen dat je er rekening mee had moeten houden dat A je gegevens zou doorgeven aan B. Misschien is het bijvoorbeeld de bedoeling dat B voor A een selectie maakt van interessante kandidaten.

Wel lijkt de plaatsing van jouw gegevens op een "zwarte lijst" mij duidelijk in strijd met de Wbp. Ook het doorsluizen van jouw gegevens aan de klanten van B, wat in de brief duidelijk wordt gesuggereerd, lijkt me in strijd met de Wbp.

Als ik jou was zou ik bedrijf A een kopie van de brief van B sturen. Ik ben heel benieuwd wat de reactie van bedrijf A is op die brief. Een tweede kopie kun je naar het CBP sturen.

Leeftijd: 42
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: wo 08 apr 2009 21:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het klopt dat het 'dom' was van mij om de naam van het werving en selectie bureau te noemen bij de vraag waar ik de vacature vandaan had. De vacature stond op de verzamelsite jobrapido.nl onder naam van het werving en selectie bureau. Ik heb vluchtig de functie eisen doorgenomen en vervolgens rechtstreeks bij het bedrijf die de functie vacant had staan een sollicitatie gestuurd.

Ik zal bedrijf B er op wijzen dat zij met deze actie in strijd zijn met de Wbp en dat ik hen vriendelijk doch dringend verzoek mijn gegevens daarom dan ook niet op de 'zwarte lijst' te plaatsen en al helemaal niet mijn gegevens (als negatief) door mogen geven aan hun klanten. Dat ze me verder niet aan een baan willen helpen, moeten hun weten, dat vind ik niet erg.

Bedrijf A zal ik eens vragen waarom zij mijn gegevens aan bedrijf B hebben doorgegeven en of dit met opzet is gedaan (wat me overigens stug lijkt).
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds