|
Auteur |
Bericht |
Barbulètè
Leeftijd: 65 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 14 mrt 2009 22:39 Onderwerp: Wat zijn mijn rechten? |
|
|
In 2002 ben ik gescheiden. We hadden een gezamenlijk koophuis maar omdat mijn kinderen bij mijn ex bleven wonen heb ik afgezien van de helft van de overwaarde van de woning. Wel is in het convenant en later notariële akte het volgende opgenomen:
]De vrouw doet onder nader te bepalen voorwaarden uitdrukkelijk afstand van de overwaarde en er behoeft terzake geen verrekening plaats te vinden.
Indien de man de woning binnen 5 jaar na tenaamstelling op de man verkoopt, ontvangt de vrouw een bedrag van € 7.714,26 te vermeerderen met de wetttelijke rente daarover vanaf de datum van de tenaamstelling tot de datum van verkoop.
Nu is mijn ex gedwongen (binnen de gestelde termijn) door de bank zijn woning te verkopen omdat hij de hypotheek niet meer kon voldoen. De woning is verkocht maar nu blijkt dat hij een veel hogere hypotheek heeft genomen dan destijds aan de orde was. De hypotheek was ca. 95.000 euro maar blijkt nu 175.000 euro te zijn. Het huis is verkocht voor 161.000 euro. Dus is er een tekort naar de bank. Ex is een paar dagen geleden overleden. De koopakte blijkt voor zijn overlijden al ondertekend te zijn maar er heeft nog geen tenaamstelling bij een notaris plaatsgevonden.
Mijn vraag is nu wat zijn mijn rechten als officiële schuldeiser t.o.v. de bank? |
|
|
|
 |
WimWest
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 15 mrt 2009 9:34 Onderwerp: |
|
|
Even volgens mijn beperkte kennis:
de bank heeft een schuld neergelegd bij uw ex, welke is overleden.
uw ex is overleden met een schuld en u bent schuldeiser bij hem en niet bij de bank.
Uw overleden ex heeft dus twee schuldeisers:
1. de bank
2. u
U kunt uw schuld dus niet bij de bank neerleggen. Als u enig erfgenaam bent, dan bent u zelfs aansprakelijk voor de schuld als u de erfenis accepteert. |
|
|
|
 |
Barbulètè
|
Geplaatst: zo 15 mrt 2009 12:37 Onderwerp: |
|
|
Ik was hier al bang voor maar ging er toch vanuit dat ik gezien het convenant recht heb op mijn deel. Ik ben geen erfgenaam, dat zijn mijn kinderen. Zoals het er nu naar uitziet gaan ze de erfenis niet accepteren. Dan blijven er dus 2 schuldeisers over, de bank en ik. Is het dan niet zo dat we beiden recht hebben op een percentatief deel van het bedrag dat hij schuldig was aan ons? |
|
|
|
 |
Barbulètè
|
Geplaatst: ma 16 mrt 2009 12:15 Onderwerp: |
|
|
Waar ik naderhand aan dacht is dat aan een hypotheek toch altijd verplicht een levensverzekering gekoppeld is.
Is het niet zo dat bij overlijden van de hoofdbewoner van de woning de hypotheeklast geseponeerd wordt en dat voor de erfgenamen de woning 'vrij' komt ongeacht de hoogte van de som?
Nu is het koopcontract net voor zijn overlijden ondertekend maar de tenaamstelling is bij de notaris nog niet geregeld.
Is er iemand die hier meer over weet te vertellen? |
|
|
|
 |
WimWest
|
Geplaatst: ma 16 mrt 2009 13:42 Onderwerp: |
|
|
Om een goed oordeel te kunnen geven, zou moeten kunnen beschikken over alle actuele papieren. |
|
|
|
 |
Doremi
Leeftijd: 62 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 16 mrt 2009 14:08 Onderwerp: |
|
|
Barbulètè schreef: | Waar ik naderhand aan dacht is dat aan een hypotheek toch altijd verplicht een levensverzekering gekoppeld is.
Is het niet zo dat bij overlijden van de hoofdbewoner van de woning de hypotheeklast geseponeerd wordt en dat voor de erfgenamen de woning 'vrij' komt ongeacht de hoogte van de som?
Nu is het koopcontract net voor zijn overlijden ondertekend maar de tenaamstelling is bij de notaris nog niet geregeld.
Is er iemand die hier meer over weet te vertellen? |
Dit is inderdaad iets wat uitgezocht zou moeten worden. Ik zie twee ingangen. Allereerst de papieren bij de 'oude' hypotheek. Daar zal wel uit blijken wat voor hypotheek het was en of er een levensverzekering aan gekoppeld is. En verder vanuit de erven. Zoals ik het begrijp bestaat de vrees dat sprake is van een negatieve boedel. Dat kan heel anders zijn indien de uitkering van de levensverzekering in de boedel zou vallen of indien de hypotheek wordt afgelost met de opbrengst van de levensverzekering en de koopsom dan vervolgense gewoon weer helemaal in de boedel valt. Snel uitzoeken dus, zodat voorafgaand aan de levering van het huis duidelijkheid bestaat. Eventueel zouden de kinderen beneficiair kunnen aanvaarden. Dan stappen ze niet in een onbekend diep gat, door het aanvaarden van de erfenis. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 16 mrt 2009 15:00 Onderwerp: |
|
|
Barbulètè schreef: | Waar ik naderhand aan dacht is dat aan een hypotheek toch altijd verplicht een levensverzekering gekoppeld is. |
Nee, zo'n verplichting bestaat niet. Misschien dat sommige banken zo'n verzekering als voorwaarde stellen, maar dat is iets anders.
De bank is verzekerd tegen overlijden en andere financieel onvermogen van de geldlener in de vorm van het recht van hypotheek op het huis. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Barbulètè
|
Geplaatst: ma 16 mrt 2009 15:10 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Barbulètè schreef: | Waar ik naderhand aan dacht is dat aan een hypotheek toch altijd verplicht een levensverzekering gekoppeld is. |
Nee, zo'n verplichting bestaat niet. Misschien dat sommige banken zo'n verzekering als voorwaarde stellen, maar dat is iets anders.
De bank is verzekerd tegen overlijden en andere financieel onvermogen van de geldlener in de vorm van het recht van hypotheek op het huis. |
Laatst aangepast door Barbulètè op ma 16 mrt 2009 16:26, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
Barbulètè
|
Geplaatst: ma 16 mrt 2009 15:12 Onderwerp: |
|
|
Barbulètè schreef: | bona fides schreef: | Barbulètè schreef: | Waar ik naderhand aan dacht is dat aan een hypotheek toch altijd verplicht een levensverzekering gekoppeld is. |
De bank is verzekerd tegen overlijden en andere financieel onvermogen van de geldlener in de vorm van het recht van hypotheek op het huis. |
|
Laatst aangepast door Barbulètè op ma 16 mrt 2009 15:50, in totaal 2 keer bewerkt |
|
|
|
 |
Barbulètè
|
Geplaatst: ma 16 mrt 2009 15:21 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Nee, zo'n verplichting bestaat niet. Misschien dat sommige banken zo'n verzekering als voorwaarde stellen, maar dat is iets anders.
|
Ik zelf heb ook een 2e hypotheek met daaraan gekoppeld een 2e levengsverzekering. Toen ik dit eens nader onder de loupe ben gaan nemen en me afvroeg waarom dit zo geregeld is heb ik die vraag bij de bank neergelegd. Hun antwoord was dat ik er niet onderuit kan komen omdat het om 2 hypotheken gaat. Begin nu toch te twijfelen aan de rechtmatigheid hiervan. Mogelijk dat het gebaseerd is op het feit dat ik alleenstaand ben maar dan nog hebben ze bij overlijden toch mijn woning als onderpand? |
|
|
|
 |
WimWest
|
Geplaatst: ma 16 mrt 2009 15:51 Onderwerp: |
|
|
Wat Bona Fides zegt: geen verplichting maar een voorwaarde door de bank gesteld om bij deze bank een tweede hypotheek te verkrijgen. Een andere bank zou weer andere voorwaarden kunnen stellen. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 16 mrt 2009 17:07 Onderwerp: |
|
|
Inderdaad. Een bank mag in principe zelf bepalen welke voorwaarden zij stelt bij de verstrekking van een hypotheek.
Bij een "ouderwetse" hypotheeklening tot aan de executiewaarde van de woning zou er normaal gesproken geen reden zijn voor een bank om een levensverzekering te verlangen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Barbulètè
|
Geplaatst: ma 16 mrt 2009 17:12 Onderwerp: |
|
|
Dan zal het zo zijn dat ik toevallig met 2 banken te maken heb die dit dus wel als voorwaarde stellen. |
|
|
|
 |
JRH
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 32
|
Geplaatst: do 09 apr 2009 23:41 Onderwerp: |
|
|
De bank is als hypotheekgever separist. Zij geven u geld voor de aankoop van uw huis, maar vestigt daarmee het recht het huis te verkopen wanneer u uw afbetaling niet nakomt. Nu uw oude huis verkocht is en de opbrengst niet voldoende is om de hypotheek af te lossen, zal de overgebleven schuld waarschijnlijk drukken op uw overleden ex-echtgenoot (als u afstand heeft gedaan van het huis en de hypotheek tijdens de echtscheiding). U kunt verder geen aanspraak maken bij de bank, omdat zij boven alle andere schuldeisers recht hebben op de opbrengst van het huis, waar zij een hypotheek voor verstrekt hebben. Zodra er nog geldbedragen vrij komen bij uw overleden ex-echtgenoot, zal u daar aanspraak op kunnen maken en waarschijnlijk doet de bank dat dan ook. Dat bedrag wordt dan naar evenredigheid verdeeld (aangezien de bank op basis van de hypotheek alleen het huis als waarborg had).
Voor de goede orde: de gehele opbrengst van de verkoop van het huis komt te gunste van de bank, zeker nu blijkt dat dat niet voldoende is. Hier kan u helaas niets tegen ondernemen. De koopakte is ondertekend en uw ex-echtgenoot is overleden. Dit maakt geen verschil, aangezien de bank ten alle tijde de bevoegdheid heeft zelfstandig over te gaan tot openbare verkoop, wanneer er is tekortgeschoten in de afbetaalplicht. |
|
|
|
 |
|