Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 23 aug 2025 8:15
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Koop ongedaan maken ?
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Big Alf

Leeftijd: 61
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: do 05 mrt 2009 18:24    Onderwerp: Koop ongedaan maken ? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb op 24-02-09 een nieuwe laptop gekocht, na twee dagen crasht het systeem en start de laptop niet meer op.
Nu staat er in de bij geleverde documentatie, dat er wordt aangeraden om vooraf eerst recover CD's/DVD's van het systeem te maken.
Er staaat tevens vermeld dat de recover software (uiteraard tegen betaling) te bestellen is bij de importeur.
Ik heb er bewust voor gekozen om dus geen recover CD's/DVD's te maken, met het risico dat ik deze eventueel later via de importeur zou moeten aanaschaffen.
Nadat het systeem dus na slechts twee dagen craschte, heb ik contact opgenomen met de importeur om herstel software te bestellen.
Deze gaf aan dat dit door een extern bedrijf werd verzorgd en ik werd door verbonden met dit bedrijf.
Daar kreeg ik echter te horen dat de herstel software voor mijn laptop (nog) niet leverbaar was en dat ik ne één week maar weer moest terug bellen.
Nu heb ik heden morgen weer met het desbetreffende bedrijf contact gehad en wer dmij gezegd dat de software er nog steeds niet was en zij konden mij ook geen enkele indicatie geven op welke termijn deze dan wel beschikbaar zou zijn.
Uiteraard heb ik hierover mijn ongenoegen geuit, waarop ik weer werd doorverbonden met de klanten service van de importeur.
Die kon mij slechts het advies geven om contact op tenemen met de leverancier, omdat die verantwoordelijk is voor de garantie.

De leverancier was ook zeer verbaasd over mijn verhaal, maar kon mij slechts melden dat een software matig probleem niet onder de garantie viel. Wel kon er eventueel een technisch medewerker kijken, of hij de laptop misschien weer in orde kon krijgen.
Hier waren echter ook weer kosten aan verbonden, deze waren ruim twee maal zo hoog als ik voor de herstel software bij de impoteur zou moeten betalen. Ik kreeg echter geen garantie dat zij mijn probleem ook daad werkelijk konden verhelpen.

Omdat er in de documentatie van de laptop slechts het advies wordt gegeven om herstel software te maken. Tevens wordt aangegeven dat ik deze kan bestellen bij de importeur.
Nu dit echter niet mogelijk blijkt te zijn, kan ik dan op basis van dit stellen dat het product niet aan mijn verwachtingen voldoet.
En de koop dus ongedaan maken en of vervanging van de laptop vragen.

Laatst aangepast door Big Alf op do 05 mrt 2009 22:33, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 05 mrt 2009 19:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er is niets in de wet dat voor software een uitzondering zou maken. Bovendien lijkt het me lang niet zeker dat het om alleen een softwareprobleem gaat.

Het is anders als de crash te maken heeft met iets wat je zelf hebt gedaan. Als je bijv. geprobeerd hebt naast Windows een tweede besturingssysteem te installeren, je computer daarom niet meer opstart, en je nu niet over een recovery cd/dvd beschikt om de boel weer aan de praat te krijgen, dan hebben we in ieder geval een heel andere situatie.

BerichtGeplaatst: do 05 mrt 2009 19:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb inderdaad met grote zekerheid het probleem zelf veroorzaakt, het is een software matig probleem.
De laptop beschikt zelf over de mogelijkheid om de hardware te testen, deze geeft aan dat alles in orde is en naar behoren werkt.

In mijn visie is het zo, dat de documentatie van de fabrikant/importeur aangeeft dat ik zelf de installatie kan herstellen met eigen gemaakte herstel software danwel met de bij de fabrikant/importeur aan te schaffen software.
Nu dit eerste niet meer mogelijk is en de leverancier en/of de importeur/fabrikant ook geen herstel software kan leveren.
Voldoet het product in mijn ogen niet aan de mogelijkheden die ik volgens de gebruiks aanwijzing zou mogen verwachten.

Of is mijn conclusie onjuist?

edit:

De letterlijke tekst in de gebruiksaanwijzing luid:

Deze laptop beschikt over een unieke mogelijkheid om het systeem in zijn oorspronkelijke staat te herstellen zonder herstel cd/dvd

Wij adviseren u echter om een zelf een herstel cd/dvd te maken.

Indien u niet zelf een herstel cd/dvd wilt maken, kunt u deze bestellen bij de fabrikant.
Alfatrion

Alfatrion

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: za 07 mrt 2009 2:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je conclusie is onjuist. De winkel heeft een product geleverd dat niet aan de overeenkomst beantwoord indien het niet beantwoord aan iets dat voor de koop bekent was. Hier kun je denken aan mededelingen van de winkelier of de aard van het product (incl. de levensduur). Maar ook mededelingen van voorgaande verkopers, tenzij de verkoper hiervan niet op de hoogte behoorde te zijn of de verkoper dit heeft weersproken of de koop er niet door beïnvloed is. De gebruiksaanwijzing zijn pas na de koop bekent, dus daar kun je niet op beroepen.

Big Alf schreef:
Ik heb inderdaad met grote zekerheid het probleem zelf veroorzaakt, het is een software matig probleem.

Wat heb je dan gedaan?

Leeftijd: 72
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: za 07 mrt 2009 8:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alfatrion schreef:
Je conclusie is onjuist. De winkel heeft een product geleverd dat niet aan de overeenkomst beantwoord indien het niet beantwoord aan iets dat voor de koop bekent was.
M.i. had de verkoper tenminste moeten wijzen op het tekortschieten van zijn? software-leverancier ten opzichte van wat Big Alf mocht verwachten; nu dat niet gebeurd is, moet m.i. de verkoper dit probleem zonder uitstel oplossen, b.v. door de koop ongedaan te maken.
Big Alf

BerichtGeplaatst: za 07 mrt 2009 11:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alfatrion schreef:
Wat heb je dan gedaan?

Ik heb geprobeerd om de C partitie te verkleinen met schijfbeheer.
Echter is dit door een onduidelijk rede mis gegaan, waarna Windows niet meer wil opstarten.

Dat ik mij niet op de gebruiksaanwijzing kan beroepen, lijkt mij onjuist.
Als er duidelijk in had gestaan dat de enige optie voor een eventueel herstel, het aanmaken van eigen herstel software zou zijn geweest.
In de bijgeleverde documentatie staan echter meerdere opties vermeld.

Het doet volgens mij ook niet terzake dat ik waarschijnlijk zelf een fout heb gemaakt.
Indien er om welke rede dan ook een fout is ontstaan, moet ik volgens de gebruiksaanwijzing het systeem kunnen herstellen met de door de fabrikant/importeur te leveren herstel software.
De verkoper is er ook van op de hoogte dat deze herstel software te bestellen is bij de fabrikant/importeur.
Daar ik de laptop slechts twee dagen heb kunnen gebruiken, lijkt het mij niet meer dan redelijk dat de verkoper de laptop vervangt en/of mij het aankoopbedrag terug geeft
klokluider

Leeftijd: 57

BerichtGeplaatst: za 07 mrt 2009 12:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar het verkleinen van een partitie met de software die is bijgeleverd (schijfbeheer) kan niet leiden tot verval van enige garantie o.i.d. Partitioneren valt onder normaal gebruik van een PC.

Daarnaast kun je toch in de tussentijd met een andere versie de software installeren en daarbij de partitie goed regelen?

voor een dealer is het een peuleschil de originele software er weer op te krijgen al zouden ze de harde schijf maar verwisselen. Maar dat ze je een gratis tussen oplossing aan zouden moeten bieden lijkt mij zeker.
bona fides

BerichtGeplaatst: za 07 mrt 2009 13:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

klokluider schreef:
Maar het verkleinen van een partitie met de software die is bijgeleverd (schijfbeheer) kan niet leiden tot verval van enige garantie o.i.d. Partitioneren valt onder normaal gebruik van een PC.

Onoordeelkundig gebruik van software om te partitioneren maakt je computer met zekerheid onbruikbaar. Dat is hier blijkbaar gebeurd, en dat lijkt mij geen normaal gebruik. Of als je het wel normaal gebruik noemt, dan is de computer nu ook gewoon normaal (on)bruikbaar.

Bovendien is er duidelijk gemaakt dat als er geen recoverydisk zou worden gemaakt, een aparte disk moet worden aangeschaft. Dus nu is het zaak om die disk aan te schaffen zodra die beschikbaar komt.

Quote:
voor een dealer is het een peuleschil de originele software er weer op te krijgen al zouden ze de harde schijf maar verwisselen. Maar dat ze je een gratis tussen oplossing aan zouden moeten bieden lijkt mij zeker.

Recht op een nieuwe harde schijf zie ik niet. De laptop was m.i. gewoon conform.

BerichtGeplaatst: za 07 mrt 2009 15:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het probleem is inmiddels opgelost. De leverancier heeft mij alsnog een nieuwe laptop gegeven. Deze hanteert een 1 op 1 omruil garantie binnen 14 dagen na de aankoop. De verkoper gaf achteraf toe dat hij tijdens deeerdere gesprekken, niet begrepen had dat ik de laptop nog maar zo kort geleden had aangeschaft

@ bona fides,

De laptop is al minimaal 4 maanden op de Nederlandse markt, dan zou je toch verwachten dat er bij een merk als HP herstel software verkrijgbaar is.
Of vind jij het ook normaal als b.v. een nieuwe auto na het optreden van een gebrek, enkele maanden stil moet worden gezet omdat er geen onderdelen leverbaar zijn.

Maar zoals ik al aangaf, probleem is opgelost.
bona fides

BerichtGeplaatst: za 07 mrt 2009 15:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben het met je eens dat een nieuwe laptop die door de gebruiker onbedoeld (maar wel verwijtbaar) is geformatteerd weer moet kunnen worden gerepareerd, maar dit hoeft niet kosteloos. Ik denk ook niet dat in de handleiding werd vermeld dat je rustig kunt gaan herpartitioneren. Het lijkt me in ieder geval meer iets tussen jou en de fabrikant dan tussen jou en de verkoper, want het geleverde product was m.i. conform en de verkoper heeft daarmee voldaan aan zijn verplichtingen.

Natuurlijk staat het de verkoper vrij om coulant te zijn en kan dat uit zakelijk oogpunt ook verstandig zijn.

Alfatrion

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: za 07 mrt 2009 16:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Big Alf schreef:
Of vind jij het ook normaal als b.v. een nieuwe auto na het optreden van een gebrek, enkele maanden stil moet worden gezet omdat er geen onderdelen leverbaar zijn.

Als jij die auto uit elkaar haalt en weer in elkaar zet zonder dat je er verstand van hebt moet je niet raar opkijken als hij niet meer rijd. Zo iets is geen gebrek.

BerichtGeplaatst: za 07 mrt 2009 20:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@ bona fides,
Ik was er uiteraard van op de hoogte dat ik de herstel software bij de fabrikant/importeur zou moeten betalen, dit was ook niet het probleem.
Het eigenlijke probleem is/was, dat de herstel software uberhaubt niet beschikbaar is.
Dit vind ik een kwalijke zaak, voor een product dat al ruim 4 maanden in de Benelux wordt verkocht.
Dit terwijl HP toch wel een gerenomeerd merk is.

@Alfatrion,
Om de C schijf opnieuw in te delen heb ik een standaard programma onderdeel van Windows Vista gebruikt.
Dit heb ik al meerde keren met succes gebruikt op andere PC's
Dat de laptop niet meer functioneerde was dus niet het eigenlijke probleem.
Het probleem was dat ik het besturings systeem en de overige software niet meer kon herstellen, terwijl de gebruiks aanwijzing duidelijk aangeeft dat dit via een drietal opties mogelijk zou zijn.
klokluider

BerichtGeplaatst: za 07 mrt 2009 23:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Onoordeelkundig gebruik van software om te partitioneren maakt je computer met zekerheid onbruikbaar. Dat is hier blijkbaar gebeurd

er is al door Big Alf op gereageerd, maar hiervan was n.m.m. geen sprake.

Quote:
Recht op een nieuwe harde schijf zie ik niet. De laptop was m.i. gewoon conform

Je reageert met dit statement m.i. veel te voorbarig nu je klaarblijkelijk het woordje tussenoplossing hebt gemist. Was deze schijf er al geweest had Big Alf deze ook denk ik gewoon aangeschaft, waarbij je je af zou kunnen blijven vragen, of bij normaal gebruik van de softwarematige partitionering een laptop zou moeten crashen, of deze kosten dan bij koper terecht moeten komen.

Ik stel helemaal niet de oplossing van het probleem gratis moet zijn zelfs niet het recht op een nieuwe harde schijf, maar ga juist in op het feit dat het oplosmiddel niet beschikbaar is en om die reden de billijkheid vereist dat de verkoper mee doet dan nu. En dat hebben ze nu dan ook gedaan
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 08 mrt 2009 2:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

klokluider schreef:
Quote:
Onoordeelkundig gebruik van software om te partitioneren maakt je computer met zekerheid onbruikbaar. Dat is hier blijkbaar gebeurd

er is al door Big Alf op gereageerd, maar hiervan was n.m.m. geen sprake.

Tja, mij lijkt het duidelijk dat het rommelen met de partities van een voorgeïnstalleerde laptop voor eigen risico is.

De laptop (de hardware) is zelf niet kapot, maar het besturingssysteem doet het natuurlijk niet meer omdat dat door Big Alf onklaar is gemaakt. De conformiteitsregeling is niet bedoeld om dergelijke problemen gratis op te lossen. Met de gekochte zaak was niets mis. In een auto met dieselmotor moet je ook geen benzine doen. De verkoper heeft aan zijn verplichtingen voldaan.

Quote:
waarbij je je af zou kunnen blijven vragen, of bij normaal gebruik van de softwarematige partitionering een laptop zou moeten crashen, of deze kosten dan bij koper terecht moeten komen.

Weet je wel wat het partitioneren van een harde schijf inhoudt? Het is volstrekt normaal dat na een klein foutje bij het partitioneren een computer niet meer opstart.

Quote:
Ik stel helemaal niet de oplossing van het probleem gratis moet zijn zelfs niet het recht op een nieuwe harde schijf

Dus daarom schreef je:
klokluider schreef:

Wat je met tussenoplossing bedoelt begrijp ik trouwens niet. Of de laptop werkt weer (dus oplossing), of niet. Hoe dan ook, ik zie hier geen verplichting voor de verkoper om gratis hulp te bieden. Blijkbaar voelde de verkoper zich uiteindelijk wel verplicht iets te doen omdat de laptop nog maar 2 dagen terug was gekocht, maar dat maakt juridisch geen verschil met de situatie dat Big Alf de laptop bijv. 4 maanden geleden had gekocht.

BerichtGeplaatst: zo 08 mrt 2009 9:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
het rommelen met de partities van een voorgeïnstalleerde laptop

ik begrijp niet dat je op deze manier blijft kwalificeren terwijl Big Alf heeft aangegeven dit zonder problemen op meerdere PC's te hebben gedaan.
klaarblijkelijk doe je dit alleen maar om jouw standpunt te onderschrijven terwijl je weet danwel zou moeten weten dat Windows dit in hun besturingssysteem heeft ingebakken en het dus als een "normale" applicatie van het systeem gezien kan worden. Voor personen die niet weten hoe het werkt is het raadzaam eerst goed te lezen danwel hulp in te schakelen, maar zoals al opgemerkt was BA een kenner waardoor bovenstaande argument onzinnig is te noemen.

Quote:
De laptop (de hardware) is zelf niet kapot, maar het besturingssysteem doet het natuurlijk niet meer omdat dat door Big Alf onklaar is gemaakt. De conformiteitsregeling is niet bedoeld om dergelijke problemen gratis op te lossen. Met de gekochte zaak was niets mis. In een auto met dieselmotor moet je ook geen benzine doen. De verkoper heeft aan zijn verplichtingen voldaan.

Ik denk dat ook deze stelling te voorbarig en zelfs onjuist is gelet op hetgeen BA hier stelt

Quote:
Het probleem was dat ik het besturings systeem en de overige software niet meer kon herstellen, terwijl de gebruiks aanwijzing duidelijk aangeeft dat dit via een drietal opties mogelijk zou zijn.

Quote:
Weet je wel wat het partitioneren van een harde schijf inhoudt? Het is volstrekt normaal dat na een klein foutje bij het partitioneren een computer niet meer opstart.

Dank dat je even vraagt of ik weet wat partiotioneren van een harde schijf inhoudt. Ja dat weet ik. En ook weet ik dat het net zo normaal is om een PC na zo'n crash met het commando scanreg /r in een commandoscherm middels diskette of stick te herstellen. Wist jij dat? Maar in dit geval ging dat niet, wat dus niet normaal is te noemen.

Quote:
Quote:
Ik stel helemaal niet de oplossing van het probleem gratis moet zijn zelfs niet het recht op een nieuwe harde schijf

Dus daarom schreef je:
klokluider schreef:

Ik heb de indruk dat je hiermee een punt wil maken die je niet maakt, want nog steeds staat er niet dat er een recht is op een nieuwe harde schijf. Ik geef hier alleen aan dat dit een optie zou zijn voor de dealer. Dit geef ik aan omdat de 3 herstelopties van de laptop niet werken en de herstelsoftware welke benodigd is nog niet beschikbaar is. Wist je dat je met het programma F-LINK twee harde schijven identiek kunt maken? Een peuleschil voor een dealer.

Vandaar de tussenoplossing. De klant heeft een probleem met een laptop die niet doet wat er van verwacht mocht worden namelijk herstellen via 3 opties zoals staat aangegeven. De andere optie herstelsoftware is niet verkrijgbaar.
In zo'n geval mag je van een dealer een stapje meer verwachten en zijn er meerdere tussenoplossingen mogelijk.

-Verwisselen harde schijf; De klant krijgt niet gratis een nieuwe schijf deze wordt geruild. De dealer spoelt deze opnieuw in en plaatst deze dan weer in de laptop waar de andere uitkwam.

- de dealer spoelt de harde schijf van de klant opnieuw in.

- De klant krijgt een nieuwe laptop zoals hier nu is gebeurd. Misschien is dit voor de dealer het meest gemakkelijke, hij stuurt de laptop terug en deze wordt aldaar opnieuw ingespoeld terugbezorgd en gaat weer voor de volle prijs de verkoop in.

Ik deel jouw mening dus niet dat er geen enkele verplichting is om gratis hulp te bieden, en de verkoper ook niet. Daarnaast vraag ik mij af of de optie F11 voor systeemherstel van HP in de winkel is benoemd of dat dit ergens mee werd geadverteerd, voor de koop.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds