|
Auteur |
Bericht |
Bzerk
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: di 17 feb 2009 13:05 Onderwerp: leuke casus: niet nakomen verplichtingen leverancier |
|
|
hey mensen !
ik kwam in mijn studieboek een leuke casus tegen maar er staat verder geen antwoord bij, ik ben dus erg benieuwd hoe jullie antwoord zouden geven op deze vragen en welke wetsboekartikelen jullie erbij zouden halen (als controle op mijn antwoorden)
Situatieschets
onderneming Y is een Horeca onderneming die 2 maal per week een levering krijgt van onze belangrijkste leverancier X. Nu blijkt dat leverancier X door een intern ICT probleem problemen heeft met levering en onderneming Y uit onmacht dus niet meer kan leveren. Hiermee gaat onderneming Y natuurlijk niet akkoord omdat elke dag dat leverancier X onderneming Y niets levert dit aanzienlijke schade aan het bedrijf aanricht (klantengericht en omzetgericht)
Wanneer kan leverancier X verantwoordelijk gesteld worden voor de schade die onderneming Y lijd ?
Wanneer kan leverancier X hier niet verantwoordelijk voor gesteld worden ?
Welke mogelijke juridische stappen kan de organisatie nemen ? |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: za 21 feb 2009 0:45 Onderwerp: |
|
|
Geef dan eerst eens je eigen antwoorden  _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Bzerk
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: di 24 feb 2009 15:31 Onderwerp: |
|
|
In het kort samengevat:
wat het bedrijf kan doen is:
-nakoming van hetgeen waartoe de wederpartij zich verplicht had eisen
-ontbinding van de overeenkomst
-vervangende schadevergoeding
-aanvullende schadevergoeding
-nakoming, gecombineerd met aanvullende schadevergoeding
-ontbinding, gecombineerd met aanvullende schadevergoeding
-vervangende en aanvullende schadevergoeding
en welke kan van deze kan het bedrijf in het beschreven geval het beste doen ? en welke juist niet ? |
|
|
|
 |
Lesleytje.
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): JHAF
|
Geplaatst: di 24 feb 2009 16:03 Onderwerp: |
|
|
Met het ontbinden van de overeenkomst schiet onderneming Y niets op. Men heeft de goederen dan immers nog niet tot hun beschikking. De beste optie lijkt mij om alsnog nakoming te vorderen en daarnaast aanvullende schadevergoeding in de vorm van vertragingsschade. |
|
|
|
 |
|