Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 16 aug 2025 10:26
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wet Kopen op Afstand op de sportschool van toepassing?
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
rbn85

Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: vr 16 jan 2009 14:47    Onderwerp: Wet Kopen op Afstand op de sportschool van toepassing? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo allemaal,

Ik vroeg mijzelf het volgende af.
Als ik mij via internet inschrijf bij een sportschool (gewoon een algemeen onbepaald fitnessabonnement voor een vast bedrag per maand), is het dan mogelijk om deze inschrijving binnen 7 dagen op grond van de wet koop op afstand te herroepen? De opzegging gebeurt dan aangetekend en schriftelijk, zoals gebruikelijk is voor de reguliere opzegging zoals is bepaald in de algemene voorwaarden. Ga er voor de eenvoud maar even van uit dat de ontbindingsmogelijkheid niet in de algemene voorwaarden staat (er zijn sportscholen die de wet kopen op afstand er wel hebben opgenomen, maar dat is nu niet het geval).

Zelf dacht ik dat de overeenkomst mag worden herroepen, omdat het volgens mij niet valt onder de uitzonderingen van 7:46D BW. Daarnaast is er nooit gebruik gemaakt van de faciliteiten van de sportschool.
Ik zou graag even van jullie weten hoe jullie hier over denken Smile
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Chantalle

Chantalle

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: vr 16 jan 2009 15:29    Onderwerp: Re: Wet Kopen op Afstand op de sportschool van toepassing? Reageer met quote Naar onder Naar boven

rbn85 schreef:
Hallo allemaal,

Ik vroeg mijzelf het volgende af.
Als ik mij via internet inschrijf bij een sportschool (gewoon een algemeen onbepaald fitnessabonnement voor een vast bedrag per maand), is het dan mogelijk om deze inschrijving binnen 7 dagen op grond van de wet koop op afstand te herroepen? De opzegging gebeurt dan aangetekend en schriftelijk, zoals gebruikelijk is voor de reguliere opzegging zoals is bepaald in de algemene voorwaarden. Ga er voor de eenvoud maar even van uit dat de ontbindingsmogelijkheid niet in de algemene voorwaarden staat (er zijn sportscholen die de wet kopen op afstand er wel hebben opgenomen, maar dat is nu niet het geval).

Zelf dacht ik dat de overeenkomst mag worden herroepen, omdat het volgens mij niet valt onder de uitzonderingen van 7:46D BW. Daarnaast is er nooit gebruik gemaakt van de faciliteiten van de sportschool.
Ik zou graag even van jullie weten hoe jullie hier over denken Smile

Ja, zelfs binnen 7 werkdagen! Overigens is de correcte term: ontbinden ipv herroepen.

Zie artikel 7:46i waarin is neergelegd dat artikel 7:46d ook geldt voor overeenkomsten. Voor de termijn zie lid 6: "In geval van een overeenkomst op afstand tot het verrichten van diensten lopen de in artikel 46d lid 1, eerste en tweede volzin, bedoelde termijnen vanaf het sluiten van de overeenkomst."
rbn85

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: vr 16 jan 2009 17:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank voor het antwoord,

De sportschool is het niet met mijn stelling eens, dus ik denk dat de incasso's allemaal geblokkeerd zullen gaan worden en dat de zaak maar door de rechter moet worden behandeld (als de sportschool het zo ver laten komen). Ik ben wel benieuwd. Wat denken jullie, is redelijkheid en billijkheid ook nog een goed argument? Er is nooit van de sportschool gebruik gemaakt (aanvrager is nooit langsgeweest en heeft dus nooit van de "dienst" gebruik gemaakt).
Het lijkt mij dus wel een mooie zaak voor de rechter.
Ik twijfel alleen nog of ik nog een paar brieven moet wagen aan "de directie van" de sportschool.
Ik heb in het eerste schrijven namelijk gezegd dat de wet koop op afstand van toepassing was. Ik kreeg vervolgens een mailtje van een medewerker van de sportschool waarin stond dat dit niet het geval was.
Ik heb vervolgens uitgelegd waarom ik van mening was dat de wet in dit geval (namens vriendin) van toepassing was, maar ik kreeg het droge mailtje terug: Wij handhaven een standpunt en hebben daar verder niets aan toe te voegen. U heeft een rechtsgeldige overeenkomst afgesloten en derhalve verwachten wij ook betalingen voor de aangegane overeenkomst. Totaal zonder onderbouwing. Ik denk dan ook dat de betrokken medewerker niet echt op de hoogte is van de regeling. Is er iemand van mening dat ik het toch nog hogerop moet proberen, zodat de rechter mij niet kan tegenwerpen dat ik te weinig inspanningen heb verricht? Of heb ik ondertussen genoeg gedaan om mijn standpunt duidelijk te maken?
Chantalle

Chantalle

BerichtGeplaatst: vr 16 jan 2009 17:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De 7 werkdagen zijn inmiddels dus al voorbij?
Heb je in je brief (binnen de 7 werkdagen) duidelijk aangegeven dat je de overeenkomst ontbindt krachtens artikel 7:46d BW? (ik weet niet of je tegengeworpen kan worden indien je dit niet gedaan hebt... zeker als de sportschool wist wat je ermee wilde bereiken).

Stond er in dat eerste mailtje nog een uitleg over waarom zij vonden dat de Nederlandse wetgeving niet van toepassing was? Smile

Quote:
Artikel 46a

In deze afdeling wordt verstaan onder:
a.
overeenkomst op afstand: de overeenkomst waarbij, in het kader van een door de verkoper of dienstverlener georganiseerd systeem voor verkoop of dienstverlening op afstand, tot en met het sluiten van de overeenkomst uitsluitend gebruik wordt gemaakt van één of meer technieken voor communicatie op afstand;

c.
overeenkomst op afstand tot het verrichten van diensten: de tot het verrichten van diensten strekkende overeenkomst op afstand tussen een dienstverlener die handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf en een wederpartij, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf;

[edit]
Ik zie trouwens dat ik iets over het hoofd heb gezien, namelijk:

Quote:
Artikel 46i lid 5:
In afwijking van lid 1 is artikel 46d niet van toepassing op de overeenkomst op afstand tot het verrichten van diensten:
a.
waarvan de nakoming met instemming van de wederpartij is begonnen voordat de in artikel 46d lid 1, eerste en derde volzin, bedoelde termijn is verstreken;

Belangrijk daarbij is of er is overeengekomen dat er al direct (dus voordat de 7 werkdagen om zijn) gebruik gemaakt kon worden van de voorzieningen van de sportschool... Dus dat is nog even de vraag.

Al met al is er in elk geval geen twijfel met betrekking tot de toepasselijkheid van de wet.
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: vr 16 jan 2009 20:33    Onderwerp: Re: Wet Kopen op Afstand op de sportschool van toepassing? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Chantalle schreef:
Ja, zelfs binnen 7 werkdagen! Overigens is de correcte term: ontbinden ipv herroepen.

Bij 7:46d spreek je juist van herroeping in plaats van ontbinding. In de literatuur wordt de 7:46d herroeping ook als een species van de ontbinding gezien onder meer omdat de gevolgen toch niet helemaal overeenkomen met een reguliere ontbinding.
Bekijk de homepage
Chantalle

Chantalle

BerichtGeplaatst: vr 16 jan 2009 20:51    Onderwerp: Re: Wet Kopen op Afstand op de sportschool van toepassing? Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
Chantalle schreef:

Bij 7:46d spreek je juist van herroeping in plaats van ontbinding. In de literatuur wordt de 7:46d herroeping ook als een species van de ontbinding gezien onder meer omdat de gevolgen toch niet helemaal overeenkomen met een reguliere ontbinding.

Ik had het inmiddels al begrepen na wat zoekwerk op internet. Maakt juridisch in dit geval niks uit Smile

Overigens blijf ik erbij dat "herroeping" niet helemaal passend is. Als je iets herroept, kom je er in feite op terug. Je komt dus terug op het sluiten van de overeenkomst, met andere woorden: een herroeping zou betekenen dat de overeenkomst nooit tot stand is gekomen. Dat is technisch gezien niet hetzelfde als ontbinden.
Alfatrion

Alfatrion

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: zo 18 jan 2009 15:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het meest zuivere gebruik van herroepen lijkt mij in relatie tot een aanbod. Je komt terug op het gedane aanbod. Na de herroeping daarvan kan het niet meer aanvaard worden. Na dat het aanbod aanvaard is zouden eigenlijk de woorden ontbinden of vernietigen gebruikt moeten worden.

Chantalle schreef:
Ik zie trouwens dat ik iets over het hoofd heb gezien, namelijk:

De wet koop op afstand is net een labyrint als het om diensten gaat.

StevenK schreef:
Bij 7:46d spreek je juist van herroeping in plaats van ontbinding.

Dat vind ik vreemd vanwege het feit dat ontbinding expliciet genoemd wordt in het artikel. "Gedurende zeven werkdagen (...) heeft de koper het recht (...) te ontbinden."
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds