Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Volkshuisevest...
Psychiatrie
Seeking CIPD a...
kan zakelijk h...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 22 jun 2025 0:04
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

vragen huurovereenkomst
Moderators: StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
riinyosa

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: za 10 jan 2009 15:44    Onderwerp: vragen huurovereenkomst Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goedemiddag,

Momenteel ben ik eigenaar van een eenmanszaak dat tegenvallende bedrijfsresultaten haalt.

Daarom ben ik van plan om binnen afzienbare tijd de deuren op slot te gooien maar hierbij stuit ik op problemenen met de verhuurder van het pand.

De verhuurder is namelijk van plan mij aan mijn contract te houden dat nog ruim anderhalf jaar doorloopt. Wel hebben zich al twee kandidaat-huurders gemeld maar de verhuurder heeft aangegeven niet met hun zaken te willen doen omdat het buitenlanders zijn (zo is mij in vertrouwen gezegd).

De vragen die ik heb zijn:

- mag gezien het bovenstaande de verhuurder mij aan het contract houden ook als ik geen inkomsten meer heb?
- mag de verhuurder van mij verlangen dat ik mijn betalingsverplichtingen na kom ook al hebben twee mensen interesse in dit pand getoond?

Alvast bedankt voor de reactie(s).

Richard
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 11 jan 2009 22:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat de verhuurder je hier wel aan je contract mag houden. Hij mag in principe zelf bepalen of hij iemand als nieuwe huurder accepteert of niet. Als een nieuwe huurder op den duur de huur niet meer blijkt te kunnen betalen of op een andere manier problemen geeft, zit de verhuurder met de gebakken peren. Hij moet dus zelf de beslissing kunnen nemen om al dan niet met een nieuwe huurder in zee te gaan, en voor die beslissing is hij m.i. in principe geen verantwoording verschuldigd aan jou. Natuurlijk heeft de verhuurder ook een probleem als jij failliet gaat, maar het is aan de verhuurder om dat risico in zijn beslissing mee te nemen.

Leeftijd: 62
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: wo 11 feb 2009 9:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb zelf een zeer recentelijk case meegemaakt waarbij de rechter besliste dat, de verhuurder geen aanspraak kon maken op schade in de toekomst ie die resterende looptijd van het contract, verschuldigde huurpenningen, wel diende de huurder tot aan vertrek huurpenningen te betalen inclusief boette rente.

EA heeft daarbij een huur contract van 10 jaar ontbonden met een opzegtermijn van 1 maand op moment van betekening aan de huurder.

Wel kan ik u adviceren, indien u verbeteringen aan het gehuurde heeft gedaan die kwa boekwaarde overdraagbaar zijn en het te verhuren pand aantrekkelijker maakt voor de verhuurder, te overleggen en te verekenen met de nog openstaande huurpenningen.
lawyer

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: wo 11 feb 2009 10:54    Onderwerp: Re: vragen huurovereenkomst Reageer met quote Naar onder Naar boven

riinyosa schreef:
Goedemiddag,

Momenteel ben ik eigenaar van een eenmanszaak dat tegenvallende bedrijfsresultaten haalt.

Daarom ben ik van plan om binnen afzienbare tijd de deuren op slot te gooien maar hierbij stuit ik op problemenen met de verhuurder van het pand.

De verhuurder is namelijk van plan mij aan mijn contract te houden dat nog ruim anderhalf jaar doorloopt. Wel hebben zich al twee kandidaat-huurders gemeld maar de verhuurder heeft aangegeven niet met hun zaken te willen doen omdat het buitenlanders zijn (zo is mij in vertrouwen gezegd).

Ik had deze vraag nog niet eerder gezien, maar ik zal alsnog reageren.
riinyosa schreef:
De vragen die ik heb zijn:

- mag gezien het bovenstaande de verhuurder mij aan het contract houden ook als ik geen inkomsten meer heb?

Ja, je hebt niet voor niets een contract getekend met een bepaalde duur.
riinyosa schreef:
- mag de verhuurder van mij verlangen dat ik mijn betalingsverplichtingen na kom ook al hebben twee mensen interesse in dit pand getoond?

Als de verhuurder niet vrijwillig akkoord gaat met een nieuwe huurder, kan er (mits het om bedrijfsruimte in de zin van art. 7:290 BW gaat, kort gezegd winkelruimte, hotel, restaurant, café) indeplaatsstelling worden gevorderd (ex art. 7:307 BW). Dit gaat middels een procedure bij de kantonrechter. De criteria voor toewijzing zijn echter redelijk strikt. Grootste nadeel is, dat de nieuwe huurder (degene die in jouw plaats komt) jouw bedrijf dient voort te zetten. Als er nu bijvoorbeeld een slagerij in het pand zit, terwijl de nieuwe huurder er een café van wil maken, behoort indeplaatsstelling niet tot de mogelijkheden.

MartinJan schreef:
Wel kan ik u adviceren, indien u verbeteringen aan het gehuurde heeft gedaan die kwa boekwaarde overdraagbaar zijn en het te verhuren pand aantrekkelijker maakt voor de verhuurder, te overleggen en te verekenen met de nog openstaande huurpenningen.

Dit lijkt mij niet verstandig. In 99% van de gevallen is gebruik gemaakt van het standaardmodel huurovereenkomst van de ROZ, waarin staat dat (1) verrekening niet is toegestaan en (2) de huurder het recht heeft om bij zijn vertrek verbeteringen weg te nemen (mits dit geen schade aan het pand oplevert), bij gebreke waarvan de verhuurder om niet eigenaar van deze verbeteringen wordt.
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 11 feb 2009 11:33    Onderwerp: Re: vragen huurovereenkomst Reageer met quote Naar onder Naar boven

lawyer schreef:
Ik had deze vraag nog niet eerder gezien, maar ik zal alsnog reageren.

Misschien vergis ik mij, maar volgens mij had je deze vraag al wel eerder gezien en zelfs gereageerd, maar is je reactie toen slachtoffer geworden van een server update (of iets dergelijks). In ieder geval weet ik dat mijn antwoord niet juist of in ieder geval onvolledig bleek te zijn.

BerichtGeplaatst: wo 11 feb 2009 14:07    Onderwerp: Re: vragen huurovereenkomst Reageer met quote Naar onder Naar boven

MartinJan schreef:

lawyer schreef:

Dit lijkt mij niet verstandig. In 99% van de gevallen is gebruik gemaakt van het standaardmodel huurovereenkomst van de ROZ, waarin staat dat (1) verrekening niet is toegestaan en (2) de huurder het recht heeft om bij zijn vertrek verbeteringen weg te nemen (mits dit geen schade aan het pand oplevert), bij gebreke waarvan de verhuurder om niet eigenaar van deze verbeteringen wordt.

Het gaat hierom een eenmanszaak, dan kan hij zich beroepen op art. 6:237 BW.
lawyer

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: wo 11 feb 2009 16:08    Onderwerp: Re: vragen huurovereenkomst Reageer met quote Naar onder Naar boven

MartinJan schreef:
Het gaat hierom een eenmanszaak, dan kan hij zich beroepen op art. 6:237 BW.

Lijkt me niet, want in 6:237 BW staat juist expliciet dat het gaat om een "wederpartij, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf". Een natuurlijk persoon met een eenmanszaak handelt wel degelijk in de uitoefening van beroep of bedrijf indien het om zijn zakelijke huurpand gaat.
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 11 feb 2009 18:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hij kan zich als eenmanszaak mogelijk beroepen op de reflexwerking van art. 6:237 BW.

Wel betwijfel ik of een anti-verrekenbeding wel op de grijze lijst staat, want vrijwel ieder particulier huurcontract bevat volgens mij zo'n beding.

BerichtGeplaatst: di 07 jul 2009 19:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Hij kan zich als eenmanszaak mogelijk beroepen op de reflexwerking van art. 6:237 BW.

Wel betwijfel ik of een anti-verrekenbeding wel op de grijze lijst staat, want vrijwel ieder particulier huurcontract bevat volgens mij zo'n beding.

Dan twijvel je goed want in het ROZ (standaard) contract, staat ook een artiekel dat "tenzij er grove schuld of nalatigheid bewezen kan worden" het beding vernietigbaar is, ie dan mag je dus wel "verrekenen"
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds