Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 16:51
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Partner verplichtingen ten opzichte van verkoop huis.
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
dikkeman

Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: vr 31 okt 2008 15:49    Onderwerp: Partner verplichtingen ten opzichte van verkoop huis. Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goedemiddag allemaal,

Ik ben in een situatie gekomen waarbij ik graag het huis waarin ik en mijn ex nog wonen zou willen verkopen.

Ik zal het proberen te schetsen, we zijn recentelijk uit elkaar gegaan maar hebben besloten om nog even beide te blijven wonen totdat we beide financieel er wat beter voorstaan. We hebben geen samenlevingscontract, dat stond nog op het todo lijstje. Confused
In principe staat het huis op ons beide, maar gezien de situatie zou ik willen weten wat mijn rechten zijn als we een koper vinden voor het huis.

Er zijn natuurlijk 2 handtekeningen nodig en het kan voorkomen dat mijn ex-partner niet wil tekenen omdat ze nog geen huurhuis heeft. Op straat zetten kan ook niet en is ook geen optie want er is ook nog een kleine van haar in het spel. Die mag niet de dupe worden van ons probleem.

Ik wil alleen van deze situatie af, ik voel me niet meer welkom thuis en ik kan het niet afsluiten omdat ik nog "samenwoon". Liefst zou ik het morgen te koop zetten zodat ik verder kan gaan met mijn leven, maar ik heb geen idee wat de gevolgen zouden kunnen zijn en of ik medewerking kan vragen/eisen van mijn ex-partner.

Misschien wat onvolledig maar ik kan altijd nog een aanvulling geven. Maar in het kort, wat kan ik doen om eventueel medewerking van mijn ex-partner te krijgen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 01 nov 2008 2:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heb je je ex al gevraagd hoe hij/zij hierover denkt?

Ik neem aan dat je ex het nu ook geen pretje vindt, dus ik vraag me af waarom je denkt dat hij/zij iets tegen het te koop zetten zou hebben.

BerichtGeplaatst: ma 03 nov 2008 9:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo Bona fides, uiteraard hebben we dit besproken. In het begin waren we zo naief om te denken dat we het samen in 1 huis nog wel even uit zouden houden.
Dat wordt inmiddels een ware opgave en zolang dit voortduurt word je er voortdurend mee geconfronteerd. Ik kan het hoofdstuk niet afsluiten.
Nu is het zo dat ze nog geen nieuw huis kan betalen, koop of huur omdat ze part-time werkt. Dat maakt het niet makkelijker, ze heeft ook geen plek om een paar maanden te verblijven totdat ze een andere baan heeft + woning.

Ik kan hierdoor ook niet opnieuw beginnen, ik kan immers geen 2 huizen betalen.

Ik wil feitelijk alleen weten wat de mogelijkheden zijn als ik wordt tegen gehouden met de verkoop van ons huis. Ik kan haar niet dwingen om te tekenen, en ik wil ook niet dat ze "op straat" komt te staan om het maar dramatisch te brengen.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 03 nov 2008 11:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

dikkeman schreef:
Hallo Bona fides, uiteraard hebben we dit besproken.

En haar antwoord was?

BerichtGeplaatst: ma 03 nov 2008 11:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat was duidelijk, niet het huis verkopen totdat ze een nieuwe baan heeft met fulltime salaris. Niet onredelijk uiteraard. Maar er zijn ook misschien nog schulden van haar kant en dan kan ze alsnog geen huis kopen/huren.
Al met al kan het veel langer duren dan ik zou willen, volgens mij geeft de bank niet zomaar een hypotheek aan iemand die schulden heeft, een contract voor bepaalde tijd heeft en een BKR heeft.
JetKroket

JetKroket

Leeftijd: 105
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: ma 03 nov 2008 12:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Nu is het zo dat ze nog geen nieuw huis kan betalen, koop of huur omdat ze part-time werkt.

Quote:
...,niet het huis verkopen totdat ze een nieuwe baan heeft met fulltime salaris.

Je hebt geen full-time baan nodig om een huis te huren. Een inkomen op het sociaal minimum (en misschien ook hieronder) aangevuld met huurtoeslag maakt het huren van een zelfstandige woning mogelijk. Je bent dan wel aangewezen op een huurwoning in de sociale sector.

Informeer eens. En lees ook de regels aangaande urgentie.
dikkeman

BerichtGeplaatst: do 06 nov 2008 16:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Urgentie heb ik reeds naar geinformeerd. Dan moet je vrijwel op straat staan en niet op straat komen te staan, daar zien ze nogal een verschil in.

En de sociale sector heeft in geen geval van urgentie een wachtlijst, ik weet niet hoe lang het duurt in onze omgeving tot ze bovenaan de lijst komt te staan.
dikkeman

BerichtGeplaatst: ma 17 nov 2008 11:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Urgentie wordt niet verleend in deze situatie, dat is me na contact met de gemeente uitgelegd.

De situatie is ondertussen wel wat grimmiger geworden. Ik zou graag voor de snelste methode kiezen en dat is het huis overnemen. Maar dat zou betekenen dat ze zeer snel het huis uit zou moeten en ook nog een schuld krijgt.
Dit is denk ik niet waar ze mee accoord gaat, maar ik zit even met mijn rug tegen de muur.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds