Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 23 aug 2025 0:08
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

huurcontract
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
joepfoobar

Leeftijd: 57
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: ma 25 aug 2008 20:55    Onderwerp: huurcontract Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wie kan en wil mij verwijzen naar links en of jurisprudentie over het onderwerp het omzetten van een huurcontract van onbepaalde tijd naar een huurcontract voor een bepaalde tijd.
joep
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 25 aug 2008 21:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Om te beginnen de zoekfunctie Wink

Ik neem aan dat je het over huur van woonruimte hebt. In dat geval gaat een huurcontract voor bepaalde tijd na afloop van de bepaalde tijd in beginsel van rechtswege over in een huurcontract voor onbepaalde tijd.

In feite komt het erop neer dat een huurcontract voor bepaalde tijd slechts hierin van een huurcontract voor onbepaalde tijd verschilt, dat een huurcontract voor bepaalde tijd gedurende die bepaalde tijd niet kan worden opgezegd.

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN

BerichtGeplaatst: ma 25 aug 2008 22:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als ik het bericht van Joep goed lees bedoelt hij het de andere kant op: van onbepaalde tijd naar bepaalde tijd.

Dat betekent praktisch gezien een opzegging tegen het einde van de huurperiode, zij het dat (ik volg bona fides in de veronderstelling dat het een woonruimte betreft) het contract niet van rechtswege eindigt, maar een opzegging nog nodig is (met opzegtermijn x, zie wetboek).

Zoek je specifieke jurisprudentie over een bepaald aspect? Hoe geoorloofd een dergelijke omzetting is, welke duur het contract minimaal zou moeten hebben, etc?
Verduidelijk je vraag wat, dan worden de antwoorden ook wat preciezer Wink
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 25 aug 2008 23:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Laurens02 schreef:
Als ik het bericht van Joep goed lees bedoelt hij het de andere kant op: van onbepaalde tijd naar bepaalde tijd.

Nu zie ik het ook.

Tja, gewoon niet doen zou ik zeggen. Als huurder schiet je er helemaal niets mee op. Een huurcontract voor onbepaalde tijd kun je iedere maand opzeggen (met een opzegtermijn van één maand). Een huurcontract voor bepaalde tijd kun je in beginsel niet tussentijds opzeggen.

Maar misschien is joepfoobar niet huurder maar verhuurder. Voor de verhuurder heeft een huurcontract voor bepaalde tijd het (enige) voordeel dat de verhuurder de zekerheid heeft dat niet vóór het aflopen van die bepaalde tijd wordt opgezegd. Maar waarom zou de huurder daarmee akkoord gaan, en waarom zou de verhuurder al die moeite doen...

Maar als huurder en verhuurder het echt willen, dan kunnen ze samen een nieuw huurcontract opstellen.

Leeftijd: 57
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: di 26 aug 2008 3:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Laurens02 schreef:
Zoek je specifieke jurisprudentie over een bepaald aspect? Hoe geoorloofd een dergelijke omzetting is, welke duur het contract minimaal zou moeten hebben, etc?
Verduidelijk je vraag wat, dan worden de antwoorden ook wat preciezer Wink

Met dank voor je reactie. Sorry dat ik niet duidelijker ben geweest.
Ik ben de verhuurder van een woning en heb een huurcontract van onbepaalde duur met de huurder. Ik wil dat contract omzetten naar een contract van bepaalde duur.
Er is een arrest, HR 8 november 1968, NJ 1969, 11 dat aangeeft, dat een huurcontract van onbepaalde tijd door de verhuurder kan worden opgezegd. Het BW geeft aan dat er opzeggingsgronden zijn.

Op http://zoeken.rechtspraak.nl/default.aspx. zoeken geeft de mededeling:
Gezocht op: Hoge Raad; zoektekst: "huurcontract onbepaalde duur" datum uitspraak: 01-01-1999 t/m 24-08-2008 Er zijn geen uitspraken die voldoen aan uw zoekcriteria.

aansluitend op de quoted tekst;
We weten dat het kan. Hoe gaat de omzetting in zijn werk, de duur van het huurcontract, moet ik vooraf met de huurder tot zaken komen, kan ik meteen naar de rechter stappen,etc. Is er informatie /jurisprudentie over. Waar kan ik info vinden.

Joep.
bona fides

BerichtGeplaatst: di 26 aug 2008 3:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Besef je dat een contract voor bepaalde tijd niet eindigt na afloop van die bepaalde tijd, maar vanzelf weer overgaat in een contract voor onbepaalde tijd?

Wat wil je bereiken?

BerichtGeplaatst: wo 27 aug 2008 3:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Naar aanleiding van je pb: ik zie dat je uit België komt. Als het om een huurwoning in België gaat, is wat hier is geschreven waarschijnlijk helemaal niet van toepassing, en zijn uitspraken van de (Nederlandse) Hoge Raad dat ook niet. Ik zou je in dat geval aanraden je vraag op www.juridischforum.be te stellen.

Even aangenomen dat het wel om een woning in Nederland gaat, dan ben ik zo vrij om uit je pb te citeren:
Quote:
Ik heb nu de situatie waarbij het contract duurt tot dat de huurder er genoeg van heeft en de woning verlaat. Ik wil naar een huurcontract waarbij de huurperiode vastligt.

Dat is inderdaad het enige concrete voordeel dat ik zie bij zo'n omzetting: bij een huurcontract voor bepaalde tijd heb je zekerheid dat de huurder gedurende die bepaalde tijd blijft huren. Over de periode erna valt weinig te zeggen. We hebben het dus over hetzelfde, dat is mooi.

De enige manier om dit naar Nederlands recht te bereiken is door middel van onderhandeling met de huurder. Als de huurder weigert om een nieuw huurcontract te tekenen, dan zie ik geen mogelijkheid om er een huurcontract voor bepaalde tijd van te maken.

Uit het arrest HR 8 november 1968, NJ 1969, 11 volgt inderdaad dat een huurcontract voor onbepaalde tijd door de verhuurder kan worden opgezegd, maar die opzegging kan uitsluitend op grond van één van de gronden genoemd in art. 7:274 BW.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds