Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 27 aug 2025 20:57
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

2 contracten bij 2 werknemers welke rechtsgeldig
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
flupke

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: za 09 aug 2008 1:44    Onderwerp: 2 contracten bij 2 werknemers welke rechtsgeldig Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Ik heb vanaf mei 2008 een contract verlenging afgesloten bij mijn huidige werkgever. Deze gaat per 1 spetember 2008 in! Dit is een jaar contract zonder proeftijd. Hier is echter het contract nog niet van ondertekend door beide partijen! Alleen wel een aanstellingsbrief die door zowel mij als mijn werkgever is ondertekent!

Nu is mij in de tussen tijd een contract aangeboden bij een andere werkgever met voor mij alleen maar positieve mogelijkheden. Dus heb ik hier voor gekozen. en hier een contract getekend per 1 september. En om dan vervolgens ontslag te nemen bij bedrijf 1. Dit is ook een jaarcontract met een proeftijd van 1maand.

De reden dat ik het 2de contract ook getekend heb is omdat mij verteld is dat het eerste contract nog niet rechtsgeldig is omdat deze nog niet is ondertekend en omdat een aanstellingsbrief niet bindend is.

Nu heb ik vandaag mijn ontslag ingediend bij bedrijf 1! En deze zeggen dat de aanstellingsbrief die door zowel mij als het bedrijf getekend is wel bindend is? Terwijl bedrijf 2 zegt dat dit niet het geval is. Wie van de twee heeft nu gelijk? En mocht bedrijf 1 gelijk hebben. Welk recht hebben ze dan om mij daar voor een bepaalde tijd te houden en hoe lang?

Het betreft overgings beide horeca bedrijven.

ik hoop dat jullie mij hier bij kunnen helpen en mij duidelijkheid kunnen geven.

Groetjes,
D
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 09 aug 2008 2:00    Onderwerp: Re: 2 contracten bij 2 werknemers welke rechtsgeldig Reageer met quote Naar onder Naar boven

flupke schreef:
Ik heb vanaf mei 2008 een contract verlenging afgesloten bij mijn huidige werkgever. Deze gaat per 1 spetember 2008 in! Dit is een jaar contract zonder proeftijd.

Je bent dus in mei 2008 met je huidige werkgever een contractverlenging overeengekomen. Zo'n overeenkomst is rechtsgeldig.

Quote:
Hier is echter het contract nog niet van ondertekend door beide partijen! Alleen wel een aanstellingsbrief die door zowel mij als mijn werkgever is ondertekent!

Dat het contract nog niet is getekend maakt niet uit. De door beide partijen ondertekende aanstellingsbrief bewijst het bestaan van de overeenkomst.

Quote:
Nu is mij in de tussen tijd een contract aangeboden bij een andere werkgever met voor mij alleen maar positieve mogelijkheden. Dus heb ik hier voor gekozen. en hier een contract getekend per 1 september. En om dan vervolgens ontslag te nemen bij bedrijf 1. Dit is ook een jaarcontract met een proeftijd van 1maand.

Die proeftijd geeft je in ieder geval de mogelijkheid om je uit deze situatie te redden, nl. door het contract met bedrijf 2 op te zeggen.

Quote:
De reden dat ik het 2de contract ook getekend heb is omdat mij verteld is dat het eerste contract nog niet rechtsgeldig is omdat deze nog niet is ondertekend en omdat een aanstellingsbrief niet bindend is.

Dat is onjuist. (Tenzij uit die brief blijkt dat er nog niets bindend is afgesproken, maar daar lijkt het niet op.)

Quote:
Nu heb ik vandaag mijn ontslag ingediend bij bedrijf 1! En deze zeggen dat de aanstellingsbrief die door zowel mij als het bedrijf getekend is wel bindend is? Terwijl bedrijf 2 zegt dat dit niet het geval is. Wie van de twee heeft nu gelijk? En mocht bedrijf 1 gelijk hebben. Welk recht hebben ze dan om mij daar voor een bepaalde tijd te houden en hoe lang?

Bedrijf 2 heeft ongelijk. Het lijkt erop dat je met je huidige werkgever een tijdelijk contract hebt tot 1 september 2009.

Een tijdelijk contract kun je in principe niet tussentijds opzeggen, tenzij het contract bepaalt dat tussentijdse opzegging wel mogelijk is. Zegt je huidige contract of de aanstellingsbrief iets over zo'n mogelijkheid?

Als je niet tussentijds kunt opzeggen, en je per 1 september toch bij bedrijf 2 gaat werken, dan kan bedrijf 1 een schadevergoeding vorderen gelijk aan jouw salaris over de periode dat je nog een contract had. Dat is dus een jaarsalaris. Waarschijnlijk zou de rechter niet het hele bedrag toekennen, vooral niet als je je bij je nieuwe werkgever sterk verbetert, maar het is dus wel oppassen geblazen.

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: za 09 aug 2008 12:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hm oke! Dus heb me zelf aardig in de neste gewerkt! En mijn huiswerk niet goed gedaan! Maar toch ontzetend bedankt voor je reactie!
D2

Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: di 26 aug 2008 15:18    Onderwerp: aanstellingsbrief Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Ik heb een soortgelijk probleem, maar toch nog niet helemaal...

Ik heb een sollicitatieformulier ingevuld bij mijn toekomstige werkgever, waar ik per 1 september aan de slag zou gaan. Ik heb vervolgens per email bevestigd dat ik de baan aannam. Nu heb ik een aanstellingsbrief ontvangen, waarin bevestigd is dat ik voor bepaalde tijd (tot 1 januari 2010) in dienst treed.

In het arbeidsvoorwaarden gesprek (met het formulier) ben ik zo dom geweest niet te informeren naar eventueel opzegtermijn of proeftijd, en in de brief staat daar niks over.

Nu heb ik een tweede aanbod, dat aantrekkelijker is. Ik wil dus opzeggen nog voor ik goed en wel begin, of anders zo snel mogelijk. Wat zijn mijn rechten (ik heb nog geen contract getekend!) en hoelang moet ik eventueel toch eerst werken voor ik kan opzeggen?

Alvast bedankt!
D2

BerichtGeplaatst: di 26 aug 2008 15:20    Onderwerp: aanstellingsbrief Reageer met quote Naar onder Naar boven

(ik snap dus dat ik in principe hetzelfde probleem heb, maar het kan toch niet zo zijn dat ik op geen enkele manier kan opzeggen?
is er niet een maximale opzegtermijn, die korter is dan anderhalf jaar??)
bona fides

BerichtGeplaatst: di 26 aug 2008 15:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je nog geen contract op papier hebt staan, lijkt het me handig om te zorgen dat er zo'n contract komt met een proeftijd erin. Is er eenmaal schriftelijk een proeftijd afgesproken, dan kun je tijdens die proeftijd probleemloos opzeggen.

Maar ga eerst eens na of je wel echt akkoord bent gegaan met een baan. Als je op het moment van die e-mail het arbeidsvoorwaardengesprek nog niet had gehad, dan lijkt het mij dat er toen nog geen arbeidsovereenkomst tot stand is gekomen. Je zult toch eerst moeten weten wat het gaat schuiven.

BerichtGeplaatst: di 26 aug 2008 16:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb die e-mail na het arbeidsvoorwaardengesprek gestuurd, maar dit gesprek ging over het salaris en de werkuren. Ik had geen idee dat er zoiets bestaat als een contract dat je niet kunt opzeggen! Vandaar dat ik niet gevraagd heb naar dingen als proeftijd en opzegtermijn, ik ging ervan uit dat dat standaard zaken (of het nou 1 maand is of 2...) zijn, waarover ik niet hoef te onderhandelen.

Ik ben dus akkoord gegaan met de functie, waarbij ik ervanuit ging dat ik elke maand (twee maanden...) zou kunnen opzeggen. Dat is niet afgesproken, maar er is ook niks anders afgesproken, er is gewoon niet over gepraat.
Als in de arbeidsvoorwaarden bij het contract staat dat het niet tussentijds beeindigd kan worden, teken ik voorlopig niet.

Ik heb het vermoeden (ik heb al twee keer gevraagd naar wanneer ik het contract krijg, maar geen antwoord gekregen) dat ik mijn contract pas te zien krijg NADAT ik aan het werk ben gegaan....
hoe zit het dan? ik ben dan akkoord onder voorwaarden die ik niet ken, dat kan toch niet?
bona fides

BerichtGeplaatst: di 26 aug 2008 16:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

D2 schreef:
Als in de arbeidsvoorwaarden bij het contract staat dat het niet tussentijds beeindigd kan worden, teken ik voorlopig niet.

Als er niets staat, kan er buiten de proeftijd niet tussentijds worden opgezegd.

Tijdens de proeftijd kan steeds worden opgezegd, zonder reden en zonder opzegtermijn. Vraag dus om een schriftelijke proeftijd van een maand, in het belang van beide partijen. (Niet van twee maanden, want die zou ongeldig zijn.)

Quote:
Ik heb het vermoeden (ik heb al twee keer gevraagd naar wanneer ik het contract krijg, maar geen antwoord gekregen) dat ik mijn contract pas te zien krijg NADAT ik aan het werk ben gegaan....
hoe zit het dan? ik ben dan akkoord onder voorwaarden die ik niet ken, dat kan toch niet?

Je bent akkoord gegaan met de voorwaarden die je wel kent. Voor zover er niets is afgesproken geldt wat er in de wet staat. Dus als niet is afgesproken dat tussentijds kan worden opgezegd, dan kan dat niet. (In de praktijk kan het allemaal natuurlijk wel meevallen, ligt eraan hoe moeilijk de werkgever doet.)
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds