|
Auteur |
Bericht |
dadio23
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): Ava
|
Geplaatst: za 07 jun 2008 14:59 Onderwerp: Werkgever betaald salaris niet volledig uit |
|
|
Hallo,
Ik werk op het moment bij HIG in de schoonmaak. Het probleem is het volgende.
Ze betalen niet het volledige salaris uit waar ik recht op heb aan de hand van mijn gewerkte uren. Daarnaast betalen ze achterstallig salaris ook niet uit. Ik had vorige maand een hele werkdag te weinig. Aangezien wij weekendwerkers zijn en dus maar 1 keer in de week werken is een hele dag niet uitbetaald een zeer punt. Deze maand kreeg ik mijn salarisstrook waarop ik dus weer uren mis en die ene dag. Daarnaast blijkt dat ze geen loonheffingskorting hebben toegepast en ik dus een redelijk groot deel van mijn salaris niet uitbetaald heb gekregen.
Als dit een eenmalig probleem was dan zou ik gewoon naar de HIG zelf bellen en dat heb ik voor de vorige maand ook gedaan. Voor deze maand ga ik dat uiteraard ook weer doen. Het probleem is dat het bij onze ploeg elke maand wel een of meerdere zijn waar dit soort fouten zijn gemaakt. Zelfs bij mensen in vaste dienst. Het is bij sommigen zelfs zo dat na 6 maanden het achterstallig salaris nog niet is uitbetaald.
Ik zou graag wat advies willen over hoe ik verder moet handelen.
vriendelijk groet DaDio23 |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: za 07 jun 2008 17:34 Onderwerp: |
|
|
De werkgever is verplicht de werknemer het loon op de bepaalde tijd te voldoen. Dat staat letterlijk zo in de wet (7:616 BW) en hij moet dat ook per tijdvak echt betalen (7:623 BW). Als je via een CAO werkt kijk het daar even in na en anders gelden de bepalingen van je contract.
Als het de schuld van de werkgever is dat niet betaald wordt hou jij recht op het loon, maar kun je daar nog wettelijke rente overheen vorderen. Dat is de verhoging wegens vertraging.
We hebben wel eens eerder zo'n berekening hier op RF laten zien. Hier is dat draadje.
Schrijf dus een (liefst aangetekende) brief waarin je verzoekt het loon inmiddels vermeerderd met de wettelijke rente uit te betalen, maar check dus eerst even wat je CAO over e.e.a. vermeldt.
Ik denk dat wanneer je collega's dat ook doen je meteen wel een structurele oplossing van het probleem te pakken krijgt  _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
|