Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 17 aug 2025 19:42
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Schulden door zus als Curator
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
silitek

Leeftijd: 59
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: do 22 mei 2008 13:13    Onderwerp: Schulden door zus als Curator Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste,

Mijn moeder is september j.l overleden.

Vader is al 15 jaar dood. Sedert die tijd beheerd mijn zus de financieën gemachtigd en al. Nu blijkt dat ze onder haar bewind schulden heeft gemaakt buiten mijn moeders weten om. Goed voor 100.000 euro verduistering inkomen zonder medeweten moeder.

Ikzelf heeft geen enkele handeling gedaan wat betreft inboel, ect. ect.. ik verwerp alles. Alle handelingen zijn geregeld door m'n zuster dat maakt haar zuiveren erfgename naar mijn inziens.

Er was geen testament..kan ik nu buiten het termijn van 3maanden en 40dagen mijn nog steeds beroepen op "verwerping bij de rechter"?
Heeft me een tijd geduurd om een dossier aan te leggen en een beeld te krijgen van de totale grote schulden..Alle bewijsstukken wijzen naar 1 persoon mijn zuster. Alles is te weerleggen bij een eventuele rechtzaak

Toch kloppen de schuldeisers bij mij aan Terwijl er 5 kinderen zijn en ik de jongste ben Rolling Eyes ...Het kan toch niet zo zijn dat ik opdraai voor schulden gemaakt door derde!! Ongeacht de gang naar de griffie. Het liefst zadel ik geen ander familielid op met deze zeer trieste actie van m'n zuster.

Hoe sterk sta ik?

Bedankt alvast!!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 22 mei 2008 14:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

(Vorige reactie verwijderd wegens niet goed lezen.)

Dus die schulden zijn ontstaan na de dood van je vader bij het leven van je moeder. Het zijn schulden van je moeder. Je zuster heeft hierbij als bewindvoerder een kwalijke rol gespeeld.

Als het nog mogelijk is, zou je beneficiair kunnen aanvaarden. Dan zit je niet aan de erfenis vast als er netto schulden overblijven. Intussen probeer je je zuster te laten vergoeden wat ze heeft gesjoemeld.

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: vr 23 mei 2008 8:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor verwerping zou ik slechts kiezen als je o.a. zeker weet dat er geen baten meer nakomen en indien jij geen kinderen hebt.

Het zou vervelend zijn indien de nalatenschap achteraf toch nog positief blijkt te zijn en je zus erft alles.
Indien je kinderen hebt, treden de kinderen in jouw plaats en moeten die ook weer verwerpen.

Daarom denk ik -net als bona fides- dat je het best beneficiair kunt aanvaarden

het moet overigens nog wel mogelijk zijn om nog beneficiair te aanvaarden of te verwerpen. Indien jij al "aanvaardingshandelingen" hebt verricht, dan kan het zijn dat je toch als zuiver aanvaardende erfgenaam wordt beschouwd.[/quote]
silitek

BerichtGeplaatst: vr 23 mei 2008 8:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank jullie voor de reactie..verder heb ik helemaal niks aanvaard. Of valt het verzamelen van schuld gegevens zuster daar ook onder?

Je moet toch weten hoe de vork in de steel zit Confused
Ga naar het kanton voor verwerpen....er is helemaal niks behalve een berg schulden gemaakt door zus
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: vr 23 mei 2008 11:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat vreselijk, zeg!

Is het niet mogelijk om de zus aansprakelijk te stellen en vervolgens wel gewoon te erven? Nog afgezien van het financiële belang is het ook ontzettend onrechtvaardig als een familielid de erfenis verbrast en iedereen het nakijken heeft.
mvd

Leeftijd: 52

BerichtGeplaatst: vr 23 mei 2008 12:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Waarom kies je er toch voor om te verwerpen?

Indien er een procedure wordt gestart tegen je zus en ervan uitgaande dat je in het gelijk wordt gesteld, wordt de nalatenschap misschien wel positief; kun je dan niet beter beneficiair aanvaarden? zou je je niet eerst even laten voorlichten door je plaatselijke notaris oid
silitek

BerichtGeplaatst: vr 23 mei 2008 14:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jongens en meisjes natuurlijk Wink bedankt voor jullie reactie. Kies voor verwerpen omdat moeder op een heel klein kamertje verbleef met bijna helemaal niets aan inboedel..Ook dat had m'n zus geregeld onder de mom van dat is beter voor moeders. Ze valt onder de catarogie hele goede babbel en actrice..

Ze heeft ons jaren voor het lapje gehouden...en inkomsten moeder verduisterd

Ouder(s) hadden een zeer simpel bestaan echter wel zonder schulden..
Ga maar eens een advocaat raadplegen mischien is een zaak tegen m'n zus wel een optie...Ook al is het ruim 7maanden geleden kan ik als nog verwerpen naar mijn weten...Ook gezien situatie feiten en omstandigheden.

Heb trouwens een van de schuldeisers gesproken nu moet ik alles bewijzen door stukken te overlegen inzake zus incl van mij een akte van verwerp
Ongelofelijk, maar het is waar wat ze zeggen. De goeie moeten onder de kwade lijden...

Soms is recht erg krom... Sad
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 23 mei 2008 15:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

silitek schreef:
Ga maar eens een advocaat raadplegen mischien is een zaak tegen m'n zus wel een optie...Ook al is het ruim 7maanden geleden kan ik als nog verwerpen naar mijn weten...Ook gezien situatie feiten en omstandigheden.

Maar dan zul je m.i. de erfenis beneficiair moet aanvaarden. Dan houdt in dat je alsnog kunt verwerpen als de netto opbrengst negatief is.

Als je de erfenis direct verwerpt, wordt het moeilijk om je zus nog aan te spreken op iets. Het gaat dan immers niet meer om geld waar jij nog aanspraak op maakt.

Wat betreft schuldeisers en bewijsstukken e.d., dat is niet krom. Stel jezelf in de positie voor van een schuldeiser. De persoon van wie je nog veel geld tegoed krijgt gaat dood. Zou jij dan niet bij de potentiële erfgenamen aankloppen en bewijs verlangen dat zij niet hebben geërfd? Natuurlijk zou je dat doen. Dat je met dit soort dingen wordt lastig gevallen hoort gewoon bij het normale leven. Op je zus kun je met recht boos zijn, maar over de rest heeft het geen zin te klagen. Dat je uitzoekt wat in deze je rechten zijn is natuurlijk zeer verstandig.

BerichtGeplaatst: vr 23 mei 2008 18:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
silitek schreef:

Maar dan zul je m.i. de erfenis beneficiair moet aanvaarden. Dan houdt in dat je alsnog kunt verwerpen als de netto opbrengst negatief is.

Als je de erfenis direct verwerpt, wordt het moeilijk om je zus nog aan te spreken op iets. Het gaat dan immers niet meer om geld waar jij nog aanspraak op maakt.

Wat betreft schuldeisers en bewijsstukken e.d., dat is niet krom. Stel jezelf in de positie voor van een schuldeiser. De persoon van wie je nog veel geld tegoed krijgt gaat dood. Zou jij dan niet bij de potentiële erfgenamen aankloppen en bewijs verlangen dat zij niet hebben geërfd? Natuurlijk zou je dat doen. Dat je met dit soort dingen wordt lastig gevallen hoort gewoon bij het normale leven. Op je zus kun je met recht boos zijn, maar over de rest heeft het geen zin te klagen. Dat je uitzoekt wat in deze je rechten zijn is natuurlijk zeer verstandig.

Snap je uitleg wel...bedankt voor deze.
Ga het halen bij diegene die het veroorzaakt heeft..niet bij een ander. dat was de onderliggende gedachte.
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 23 mei 2008 20:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

silitek schreef:
Snap je uitleg wel...bedankt voor deze.
Ga het halen bij diegene die het veroorzaakt heeft..niet bij een ander. dat was de onderliggende gedachte.

Maar je zult het dus bij je zus moeten halen via de erfenis.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds