|
Auteur |
Bericht |
g.j.looden
Leeftijd: 66 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 10 apr 2008 20:31 Onderwerp: testament |
|
|
hoi
ik heb een vraag 11jaar geleden heb ik een testament opgemaakt omdat ik alleenstaande was met 2 minderjarige kinderen en mijn moeder zou voogd worden als mij iets zou overkomen
mijn kinderen waren de erfgenamen en mijn moeder de voogd
nu 11 jaar later ben ik inmiddels getrouwd en mijn vraag alsmij nu iets overkomt is dan de testament nog geldig
de kinderen zijn inmiddels meerderjarig en wonen op zichzelf
graag uw reactie |
|
|
|
 |
GJudge
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN
|
Geplaatst: zo 13 apr 2008 17:54 Onderwerp: |
|
|
Allereerst: ik ben geen expert op dit gebied, maar ik wil toch een poging doen u te helpen.
Volgens mij is het zo dat een erflater slechts enkel persoonlijk een testament kan herroepen (art. 4:42 lid 3 BW) zoals u kennelijk wilt. Als u het wilt herroepen, moet u dus terug naar de notaris, en dan uitdrukkelijk op laten nemen dat het oude testament wordt herroepen. Hetgeen u niet herroept kan eventueel door een nieuw testament worden 'overruled' indien het de toepassing van het oude onmogelijk maakt (art 4:112 BW).
Ik zie nergens een bepaling staan dat een testament om de een of andere reden zou vervallen na een bepaalde tijd, tenzij het een noodtestament is (maar dat geldt alleen voor tijden van nood waarin geen 'echt' testament kan worden gemaakt als ik het zo 1-2-3 lees). _________________ Justice is in the eye of the beholder. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 13 apr 2008 19:21 Onderwerp: |
|
|
Het testament zelf is niet vervallen. Het lijkt mij dat de kinderen bij overlijden enig erfgenaam zullen zijn.
De bepaling die de grootmoeder van de kinderen als voogd aanwijst heeft geen betekenis meer, lijkt mij. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|