Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Boetes CJIB ni...
na-risico verz...
Arno van Kesse...
Koopovereenkom...
Contract aanko...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 28 dec 2025 0:48
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Te laat komen op je werk door overmacht.
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Raymonm

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: vr 29 feb 2008 12:59    Onderwerp: Te laat komen op je werk door overmacht. Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goedemiddag,

Ik ben benieuwd naar het volgende: Hoe is het juridisch geregeld, dat men te laat op zijn werk komt door overmacht. Is hier een wetsartikel voor?
Volgende is het geval.

Veel werknemers bij bedrijf a reizen met het openbaar vervoer. Op het moment dat men te laat komt door onvoorziene vertragingen, dan word de tijd dat men te laat is (5 minuten te laat) er van de verlof uren tijd afgeschreven. 5 minuten te laat word 15 minuten verlof inleveren. Vervolgens word er dan wel gewerkt in die overige 10 minuten. Dit lijkt me eigenlijk niet correct.

Hoe zijn de meningen hierover verdeeld ?

Bedankt.

Gr,
Raymon.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: vr 29 feb 2008 13:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij is te laat komen doorgaans gewoon voor risico van de werknemer.

Die 10 minuten, tsja... je kan ook gewoon lekker een sigaretje gaan roken.
Freak

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: vr 29 feb 2008 13:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Op het moment dat je werkgever wel van je verwacht dat je werkt in die tien minuten, maar deze niet bij de reguliere 'werkuren' meerekent. Kan je deze rekenen als overuur (bij 6 x tien minuten dan Wink)?
M

Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: vr 29 feb 2008 19:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als de begintijd op een bepaald afgesproken moment is, vind ik het wel logisch dat te laat komen voor eigen rekening van werknemer is.

Je hebt mensen die echt alles heel krap plannen, of een superkrappe overstap incalcureren om zo precies om 1 minuut voor het moment dat ze moeten beginnen op het werk te zijn. Als alles goed gaat. Lijkt me dat je het dan maar even beter had moeten plannen en je weet dat OV vaak vertragingen heeft dus dat is gewoon iets waar je zelf rekening mee moet houden.

Iemand die 5 minuten lopen van een bedrijf woont zal ook gewoon op tijd kunnen zijn. En je kiest er tenslotte zelf voor om op bepaalde afstand van je werk te wonen en dus een bepaalde reistijd te hebben waarbij je moet zorgen dat je in principe op tijd op je werk bent.
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: vr 29 feb 2008 21:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het principe is "geen werk, geen loon" (7:627 BW). Dat wordt anders wanneer de werknemer zijn werk niet kan verrichten door een oorzaak die in redelijkheid voor rekening van de werkgever behoort te komen (zie het artikel daarna). Daar valt niet die busstaking onder.

Wel is het jammer wanneer zowel werkgever als werknemer daar niet een beetje soepel mee om willen gaan. De ene keer kom je 5 minuten te laat en de andere keer werk je 15 minuten over.

Wanneer de werknemer te laat is, dan kan hij toch ook iets langer doorwerken? Dan voorkom je dat inhoudingsprobleem.
abraxes

abraxes

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: vr 29 feb 2008 22:23    Onderwerp: Re: Te laat komen op je werk door overmacht. Reageer met quote Naar onder Naar boven

Raymonm schreef:
5 minuten te laat word 15 minuten verlof inleveren. Vervolgens word er dan wel gewerkt in die overige 10 minuten. Dit lijkt me eigenlijk niet correct.

Geen werk, geen loon; wel werk, wel loon. Een en ander naar evenredigheid in het kader van de overeengekomen tijdspanne, waarbinnen arbeid zou worden verricht.

Mijns inziens is de werkgever verplicht om de 10 gewerkte minuten te betalen.
Bekijk de homepage
Raymonm

Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: vr 29 feb 2008 22:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het gaat in princiepe niet om het betalen van die 10 minuten. Het gaat af van het verlof saldo waar een aparte registratie van plaatsvind. Het werkt bij ons met kwartieren (waar men ook al niet happy mee is) maar goed.

Daarbij, het is niet altijd een bewuste keuze om verder van je werk af te wonen. Als er plannen zijn om te verhuizen die door omstandigheden niet doorgaat dan zit je met de gebakken peren.

Ik ben het met tiksimone eens dat je dan ook regelmatig wat langer blijft zitten als een en ander soepel geregeld word.

Bij ons is het in deze situaties gebruikelijk dat men een verlof uren formulier invult, als men dit niet doet, mag werkgever dit dan van je verlof uren afhalen? dat vraag ik me nog wel af. Het lijkt me dat dat niet de bedoeling is.
Dat werkgever vervolgens een en ander via het reguliere salaris gaat verrekenen kan ik dan wel weer begrijpen.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds