|
Auteur |
Bericht |
Jimmy
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: di 11 dec 2007 1:04 Onderwerp: vernietigen van een contract getekend door minderjarige |
|
|
hoe groot is de kans dat een kantonrechter een verzoek tot vernietiging van een contract toewijst, waarbij het gaat om een contract tot het nemen van rijlessen, getekend door een 17 jarige. Met een andere woorden, de ouders willen het contract laten vernietigen, omdat ze minderjarig was ten tijde van de ondertekening.
welke factoren spelen hierbij een rol?
het ondertekenen van een rijles contract met 25 lessen voor een bedrag van 1200 euro lijkt me geen alledaagse rechtshandeling voor een 17 jarige. de persoon in kwestie ging pas rijden toen ze 18 werd. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 11 dec 2007 1:24 Onderwerp: Re: vernietigen van een contract getekend door minderjarige |
|
|
Jimmy schreef: | het ondertekenen van een rijles contract met 25 lessen voor een bedrag van 1200 euro lijkt me geen alledaagse rechtshandeling voor een 17 jarige. de persoon in kwestie ging pas rijden toen ze 18 werd. |
Als de rechtshandeling al vernietigbaar was, lijkt het mij dat deze persoon door op haar 18e te gaan rijden de rechtshandeling heeft bevestigd (art. 3:55 BW). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Arnoud Engelfriet
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1385
|
Geplaatst: di 11 dec 2007 10:18 Onderwerp: Re: vernietigen van een contract getekend door minderjarige |
|
|
bona fides schreef: | Als de rechtshandeling al vernietigbaar was, lijkt het mij dat deze persoon door op haar 18e te gaan rijden de rechtshandeling heeft bevestigd (art. 3:55 BW). |
Art. 3:55 spreekt van bevestiging door "hij aan wie deze bevoegdheid toekomt". Maar de bevoegdheid tot vernietiging komt toch de ouders toe (1:234 BW) en niet de minderjarige zelf?
Arnoud |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 11 dec 2007 11:01 Onderwerp: Re: vernietigen van een contract getekend door minderjarige |
|
|
Arnoud Engelfriet schreef: | Art. 3:55 spreekt van bevestiging door "hij aan wie deze bevoegdheid toekomt". Maar de bevoegdheid tot vernietiging komt toch de ouders toe (1:234 BW) en niet de minderjarige zelf? |
Art. 1:234 BW stelt slechts (in combinatie met art. 3:32 BW) dat zonder toestemming van de ouders (of strikt genomen: de wettelijke vertegenwoordiger) de rechtshandeling vernietigbaar is. Dat de ouders bevoegd zijn om zo'n rechtshandeling te vernietigen, volgt uit het feit dat de ouders de wettelijke vertegenwoordigers zijn. Zodra de dochter 18 is geworden, is zij niet langer minderjarig en derhalve zelf bevoegd tot vernietiging.
De bevoegdheid tot vernietiging komt dus in beginsel steeds de dochter zelf toe, alleen is zij als minderjarige niet zonder meer bekwaam die bevoegdheid uit te oefenen (art. 1:234 BW). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|