|
Auteur |
Bericht |
Blindspot
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 06 nov 2007 14:59 Onderwerp: Woningcorporatie werkt niet mee na acte van cessie |
|
|
Een goede vriend van mij heeft zijn huurwoning te koop aangeboden gekregen van zijn woningcorporatie. Zelf was hij niet in de (financiële) situatie het pand te kopen en daarnaast had hij verhuisplannen. Omdat hij wist dat mijn vriendin en ik graag op die locatie willen wonen, heeft hij aangeboden naar een constructie te zoeken zodat dat wij het pand konden kopen.
Voor advies hierover hebben wij een notaris ingeschakeld. Deze vertelde dat dit juridisch geen probleem is indien er geen beperkende voorwaarden zijn opgenomen in de koopovereenkomst. Het koopcontract betreft een standaard NVM-contract zonder additionele restricties. Op advies van de notaris is na het tekenen van de koopovereenkomst een acte van cessie opgemaakt waarin alle rechten en plichten m.b.t. de verkoop van het pand aan mij werden overgedragen.
De mededeling van cessie is middels een brief, via de notaris die de overdracht begeleid, aan de woningcorporatie gecommuniceerd. Ondanks dat 'verkopende' notaris bevestigd dat de verkoper nu aan mij zou moeten leveren, weigert deze mee te werken aan een verdere verkoop.
De verkopende partij (debitor cessus) is door de cessie niet in een slechtere rechtspositie gekomen.
De waarborgsom die door mij overgemaakt is aan de notaris van overdracht is inmiddels door deze teruggestuurd.
Door deze opstelling kan ik o. a. in problemen raken met mijn hypotheekverstrekker. Tevens kan hierdoor later een juridisch steekspel ontstaan over het voorbij gaan van de datum waarin de overeenkomst ontbonden kan worden omdat doordat de hypotheek niet rond komt.
Ik heb een aantal vragen:
Wat is de rechtsgrond van de verkoper om niet mee te werken aan de acte van cessie?
Is de notaris waar de overdracht passeert verplicht de zaken zoals afgesproken in het koopcontract verder uit te voeren en de verkoper te wijzen op de wet? Is in die context het terug storten van waarborg wel juist?
Treed bij verder gebrek aan medewerking van de verkopende partij artikel 10 van het koopcontract in werking. Kan ik dat geval aanspraak maken op de in paragraven 10.2 en 10.3 genoemde direct opeisbare boete en schadevergoeding?
Graag zou ik willen weten hoe sterk wij juridisch in deze staan en wat de te adviseren vervolgstappen zijn.  |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: di 06 nov 2007 15:58 Onderwerp: Re: Woningcorporatie werkt niet mee na acte van cessie |
|
|
Blindspot schreef: | Op advies van de notaris is na het tekenen van de koopovereenkomst een acte van cessie opgemaakt waarin alle rechten en plichten m.b.t. de verkoop van het pand aan mij werden overgedragen. |
Met een cessie kun je alleen een vordering (mits overdraagbaar) overdragen. Dus mogelijk wel rechten, maar niet de plichten. De koper (niet jij) blijft dus aansprakelijk voor betaling van de koopsom. Wel kun jij bevrijdend betalen voor de koper.
De vraag is wat volgens de akte van cessie precies is overgedragen. Het is niet zo dat jij je automatisch op alle bepalingen van de koopovereenkomst kunt beroepen. Er is geen overeenkomst tussen jou en de verkoper.
Verder vraag ik mij af of een vordering tot levering van een huis wel kan worden overgedragen. Ik kan mij voorstellen dat de aard van het recht zich hier verzet tegen overdraagbaarheid (art. 3:83 lid 1 BW).
Quote: | Door deze opstelling kan ik o. a. in problemen raken met mijn hypotheekverstrekker. Tevens kan hierdoor later een juridisch steekspel ontstaan over het voorbij gaan van de datum waarin de overeenkomst ontbonden kan worden omdat doordat de hypotheek niet rond komt. |
Toont allemaal aan wat een merkwaardige constructie dit is. Jij kunt m.i. niet het recht hebben om de overeenkomst, waar jij geen partij bij bent, te ontbinden.
Quote: | Is de notaris waar de overdracht passeert verplicht de zaken zoals afgesproken in het koopcontract verder uit te voeren en de verkoper te wijzen op de wet? |
Nee, de notaris kan niet op eigen houtje gaan leveren.
Als de verkoper weigert te leveren kun/moet je naar de rechter om levering af te dwingen. Als jij inderdaad het recht tot levering hebt verkregen zou dat moeten lukken.
Quote: | Treed bij verder gebrek aan medewerking van de verkopende partij artikel 10 van het koopcontract in werking. Kan ik dat geval aanspraak maken op de in paragraven 10.2 en 10.3 genoemde direct opeisbare boete en schadevergoeding? |
Jij bent geen partij bij de overeenkomst. De vraag is welke rechten jij hebt verkregen. De koper kan zich op de overgebleven rechten beroepen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Blindspot
|
Geplaatst: di 06 nov 2007 16:42 Onderwerp: |
|
|
Beste Bona Fides dank voor je reactie.
Ik ben ietwat verbaasd door de inhoud ervan. Hoewel ik besef dat het om een 'exotische' situatie gaat, is de constructie geadviseerd door een notaris. En ik mag toch aannemen dat die wel weet wat hij of zij doet.
In de acte van cessie staat o.a. het volgende naar een alinea die verwijst naar bepalingen in de koopovereenkomst:
Cessie
verklaren
- dat bij deze door de comparant sub 1 aan de comparant sub 2 bovengenoemd recht op levering wordt overgedragen, zulks voor een koopprijs van ...;
- dat tevens alle rechten welke voortvloeien uit de koopovereenkomst en recht op levering aan de comparant sub 2 worden gecedeerd;
- dat de overdracht en de cessie bij deze door de comparant sub 2 wordt aanvaard;
- dat aan de 'woningcorporatie' mededeling van deze overdracht en cessie zal worden gedaan middels een brief....;
Desgevraagd bevestigde de notaris mijn vraag dat daar waar rechten staat ook plichten gelezen kan/moet worden. Van de notaris heb ik expliciet begrepen dat alle bepalingen in de koopovereenkomst door de acte van cessie overgedragen zijn.
De grote hamvraag is natuurlijk of de bepalingen in de koopovereenkomst wel of niet zijn overgedragen. Afhankelijk van het antwoord lijkt me reactie van de notaris van overdracht, om de waarborgsom te storneren, juist of niet juist.  |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: di 06 nov 2007 17:49 Onderwerp: |
|
|
Blindspot schreef: | In de acte van cessie staat o.a. het volgende naar een alinea die verwijst naar bepalingen in de koopovereenkomst: |
In ieder geval doet de cessie haar best om zoveel mogelijk alle rechten uit de koopovk over te dragen op jou.
Ik betwijfel echter ten zeerste of bijv. het recht om de ovk onder bepaalde voorwaarden te ontbinden ook wordt overgedragen. Dat recht is niet als een vordering te zien en is op grond van art. 3:83 lid 3 BW slechts overdraagbaar als de wet dat bepaalt. De wet bepaalt dit bij mijn weten niet. Het ontbindingsrecht lijkt mij ook niet als afhankelijk recht verbonden te zijn met de vordering tot levering.
Quote: | Desgevraagd bevestigde de notaris mijn vraag dat daar waar rechten staat ook plichten gelezen kan/moet worden. Van de notaris heb ik expliciet begrepen dat alle bepalingen in de koopovereenkomst door de acte van cessie overgedragen zijn. |
Dat klopt gewoon niet.
Als ik met jou een overeenkomst sluit die jou verplicht tot betaling van een geldsom aan mij, dan kun jij je daar niet vanaf komen door deze plicht te "cederen" aan een ander. Die ander heeft misschien helemaal het geld niet om de verplichting na te komen. Het is onmogelijk dat ik zonder daar zelf mee in te stemmen het recht verlies om dat geld op jou te verhalen.
De koper blijft na de cessie dus in ieder geval gebonden aan zijn verplichtingen jegens de verkoper.
Ik vermoed zelf dat de vordering tot levering van een huis zich verzet teggen cessie (art. 3:83 lid 1 BW).
Een ander punt is dat deze truc toch mede tot doel had de woningcorporatie te misleiden. Er lijken mij voor de woningcorporatie tal van wegen open te staan om zich tegen jouw vordering tot levering te verweren.
Quote: | Afhankelijk van het antwoord lijkt me reactie van de notaris van overdracht, om de waarborgsom te storneren, juist of niet juist. |
Als de verkoper duidelijk maakt niet mee te werken kun jij het geld voorlopig beter maar terughebben, lijkt mij.
Misschien moet je eens met een advocaat praten om te zien of je jouw notaris aansprakelijk kunt stellen voor de kosten die je hebt gemaakt.
Ik ben geen advocaat of notaris, maar ik kan deze constructie absoluut niet plaatsen. Als je een huis verkoopt doet het er toe aan wie je verkoopt (zoals bijv. ook volgt uit het arrest Hofland/Hennis). Als jij het huis had willen kopen van de woningcorporatie, dan had je mijns inziens zelf een bod moeten uitbrengen.
Maar ik ben benieuwd hoe het afloopt, en naar de mening van anderen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Blindspot
|
Geplaatst: za 15 dec 2007 3:40 Onderwerp: |
|
|
De betreffende situatie is inmiddels opgelost. De woonmaatschappij ging niet akkoord omdat zij aan de huurder wilde leveren. Als alternatief is voor een AB-BC gekozen. Dit heeft, los van de extra kosten, geen problemen opgeleverd. De overdracht heeft vandaag plaatsgevonden.
Inmiddels is wel weer een ander probleem opgedoemd maar daar open ik een nieuw draadje voor. |
|
|
|
 |
|