Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Best Name Badg...
incasso proced...
Volkshuisevest...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 11 aug 2025 16:59
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Basisvraag overeenkomstenecht
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
cia76

cia76

Leeftijd: 89
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: zo 04 nov 2007 11:42    Onderwerp: Basisvraag overeenkomstenecht Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het antwoord op de vraag wat het verband is en wat de verschillen zijn tussen de rechtsbegrippen rechtshandeling, overeenkomst en verbintenis komt neer op het volgende:
Een rechtshandeling is een handeling met een beoogd rechtsgevolg. Een rechtshandeling vereist een op een rechtsgevolg gerichte wil die zich door een verklaring heeft geopenbaard (art 3:33 BW).
Een overeenkomst is een meerzijdige rechtshandeling die tot stand is gekomen door de overeenstemmende en onderling afhankelijke wilsverklaringen van 2 of meer partijen, gericht op het teweegbrengen van een rechtsgevolg ten behoeve van een der partijen en ten laste van de andere partij (niet-wederkerige of eenzijdige overeenkomst) of ten behoeve en ten laste van alle partijen over en weer (wederkerige overeenkomst, art 2:261 BW). (Zie ook artikel 6:213 BW)
Het rechtsbegrip overeenkomst is dus een speciales van het het rechtsbegrip rechtshandeling.
Een verbintenis is een vermogensrechtelijke betrekking tussen twee of meer personen waarin de een
(de schuldeiser) tegenover de andere (de schuldenaar) aanspraak kan maken op een bepaalde prestatie. De begrippen rechtshandeling / overeenkomst / verbintenis staan dus tot elkaar in verhouding als oorzaak en gevolg.
De overeenkomst is de belangrijkste bron van verbintenissen.
(Bron: vraag en antwoord van studieboek overeenkomstenrecht OU)

Mijn vraag: wat betekent het woord vermogensrechtelijk? Waarom is dit woord nodig om een verbintenis te omschrijven??

Als ik hier lees ben ik geneigd om te zeggen dat alle verbintenissen op geld waardeerbaar moeten zijn. Klopt dat?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet

Leeftijd: 50
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: zo 04 nov 2007 15:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met "Waarom is dit woord nodig om een verbintenis te omschrijven??"

Je zegt het eerder namelijk net iets anders: "Een verbintenis is een vermogensrechtelijke betrekking tussen twee of meer personen." Twee personen kunnen allerlei betrekkingen hebben, bijvoorbeeld een familierechtelijke of arbeidsrechtelijke.

En dus ook vermogensrechtelijke - en die soort betrekkingen noemen we verbintenissen. Een "vermogensrechtelijke verbintenis" is dus geen juiste term, als je dat bedoelt.

Arnoud
Verstuur e-mail
cia76

cia76

BerichtGeplaatst: zo 04 nov 2007 18:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nu weet ik dat een vermogensrechtelijke betrekking geen arbeidsrechtelijke is en ook geen familierechtelijke betrekking is. Ik weet ook dat een vermogensrechtelijke betrekking een aparte categorie vormt. Maar hoe ik die categorie nu af moet bakenen is mij nog steeds niet helemaal duidelijk.

Is het bijvoorbeeld juist om te zeggen dat vermogensrechtelijke betrekkingen uitsluitend betrekking hebben op goederen en of diensten? Of kan er op een andere manier zo'n afbakening worden gemaakt? Ik weet namelijk nog steeds niet wat het woord vermogensrechtelijk nu precies inhoud.

En is een arbeidsovereenkomst dan geen verbintenis? Hoe noem je zoiets dan?

De edit had te maken met het door elkaar halen van termen en het stellen van de laatste vraag

Laatst aangepast door cia76 op zo 04 nov 2007 18:29, in totaal 2 keer bewerkt
Arnoud Engelfriet

BerichtGeplaatst: zo 04 nov 2007 18:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij betekent dat simpelweg "betrekking hebbend op het vermogensrecht". Dus alle rechtsregels rond het vermogen: eigendom, bezit, houderschap, overgang enzovoorts.

Arnoud
Verstuur e-mail
cia76

cia76

BerichtGeplaatst: zo 04 nov 2007 18:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Arnoud ik had de begrippen door elkaar gehaald. Ik heb mijn bericht nog ge-edit. Omdat ik nieuw ben ik het "vermogensrecht" had ik troubles met het vatten van die term. Weet je ook het antwoord op mijn laatste vraag. Is een arbeidsovereenkomst een verbintenis en zo niet hoe noem je dit dan?
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 04 nov 2007 18:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een overeenkomst is geen verbintenis, zie art. 6:213 lid 1 BW.

BerichtGeplaatst: zo 04 nov 2007 18:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een arbeidsovereenkomst is een bepaald soort overeenkomst (duh). Uit overeenkomsten komen verbintenissen, in dit geval de verbintenis voor de werknemer om arbeid te verrichten en de verbintenis voor de werkgever om loon te betalen.

Naast de overeenkomst kun je ook verbintenissen uit onrechtmatige daad krijgen (schade van de OD vergoeden).

Arnoud
Verstuur e-mail
cia76

cia76

BerichtGeplaatst: zo 04 nov 2007 18:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee ok, maar conform hetzelfde artikel ga je wel een verbintenissen aan bij een overeenkomst. En een verbintenis is dan weer iets dat over VERMOGENSRECHTELIJKE betrekkingen gaat. Is een arbeidsovereenkomst dan geen overeenkomst in de zin van 6:213 BW?
cia76

cia76

BerichtGeplaatst: zo 04 nov 2007 18:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat ik wel hetzelfde beeld van de begrippen heb als jullie maar het woord "vermogensrechtelijk" om een verbintenis te omschrijven snap ik niet.

Quote:
Een verbintenis is een vermogensrechtelijke betrekking tussen twee of meer personen...
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 04 nov 2007 18:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een arbeidsovereenkomst is natuurlijk een overeenkomst in de zin van art. 6:213 BW. De werknemer verbindt zich jegens de werkgever om arbeid te verrichten in ruil waarvoor de werkgever zich jegens de werknemer verbindt tot periodieke loonbetaling. Of zie art. 7:610 BW.

Wat vermogensrechten zijn is min of meer gedefinieerd in art. 3:5 BW. Dat verbintenissen vermogensrechtelijk zijn (wat je volgens mij niet in de wet kunt terugvinden) zorgt ervoor dat de "vorderingskant" van een verbintenis een vermogensrecht en dus een goed is in de zin van art. 3:1 BW.

Laatst aangepast door bona fides op zo 04 nov 2007 19:06, in totaal 1 keer bewerkt
cia76

cia76

BerichtGeplaatst: zo 04 nov 2007 19:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En is de rechtsbetrekking die je daar omschrijft dan vermogensrechtelijk te noemen?
cia76

cia76

BerichtGeplaatst: ma 10 dec 2007 20:21    Onderwerp: Re: Basisvraag overeenkomstenecht Reageer met quote Naar onder Naar boven

cia76 schreef:

Mijn vraag: wat betekent het woord vermogensrechtelijk? Waarom is dit woord nodig om een verbintenis te omschrijven??

Ik zie nu dat het antwoord op mijn vraag in artikel 3:6 BW staat.
bona fides

BerichtGeplaatst: di 11 dec 2007 1:29    Onderwerp: Re: Basisvraag overeenkomstenecht Reageer met quote Naar onder Naar boven

cia76 schreef:
Ik zie nu dat het antwoord op mijn vraag in artikel 3:6 BW staat.

Mijn verwijzing in een eerder bericht naar art. 3:5 BW moet een tikfout zijn geweest.

cia76

BerichtGeplaatst: di 11 dec 2007 18:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

aha... ik zie het ja.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds