|
Auteur |
Bericht |
annemiekewp
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 595
|
Geplaatst: wo 23 mei 2007 12:12 Onderwerp: plaatsing vuilcontainer |
|
|
Naar aanleiding van het plaatsen van de vuilcontainer bij het (nood)trappenhuis door huurder appartement w zonder daartoe toestemming te hebben gevraagd aan de Vereniging van Eigenaren (V.V.E.), is mijn vraag of de huurder XX daartoe gerechtigd is.
Op grond van artikel 11 Splitsingsakte is iedere eigenaar en gebruiker bevoegd om in overeenstemming met de bestemming gemeenschappelijke gedeelten te gebruiken. Hierbij mag geen inbreuk op het recht van medegebruik van andere eigenaren gemaakt worden en mogen geen blokkerende voorwerpen geplaatst worden. Tevens is in artikel 12 Splitsingsakte bepaald dat zonder de toestemming van de vergadering van de V.V.E. geen voorwerpen geplaatst worden op plaatsen die daarvoor niet bestemd zijn. Op de Splitsingsakte bijgesloten tekening van eigenaar v staan geen vuilcontainers bij het (nood)trappenhuis. Op de Splitsingsakte van eigenaren w, x, y, z staat op de tekening van de architect wel vuilcontainers bij het (nood)trappenhuis. Eigenaar v heeft als laatste een appartement gekocht en de bij de Splitsingsakte gevoegde tekeningen zijn (m.i.) de definitieve tekeningen. Eigenaar w betaald, conform het bepaalde in de Splitsingsakte, niet mee aan het onderhoud van de gemeenschappelijke ruimtes.
De eigenaar van het verhuurde appartement w is van mening dat de tekeningen van de architect uitsluitsel geven: de container mag door huurder XX geplaatst worden (of beter gezegd blijven staan). Ter info, mijn vader is eigenaar van appartement v en niet blij met de stinkende container.
Wat vinden jullie? |
|
|
|
 |
annemiekewp
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 595
|
Geplaatst: do 24 mei 2007 10:36 Onderwerp: |
|
|
Niemand? Meer info nodig? |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: do 24 mei 2007 15:34 Onderwerp: |
|
|
Taj, 't is dus de vraag: wat gaat voor: tekening of reglement?
Dat is een lastige.
Waar zetten de andere eigenaren de vuilcontainer neer, dan? Kan W dat niet doen? _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
annemiekewp
|
Geplaatst: do 24 mei 2007 15:53 Onderwerp: |
|
|
voor de overige eigenaren werkt het met een pasjes systeem (ze hebben dus geen containers). het verhuurde pand betreft een bedrijfsruimte en bedrijven kunnen niet middels het passysteem afval weggooien, maar hebben een container. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: do 24 mei 2007 16:31 Onderwerp: |
|
|
Maar waar hebben die de container, dan?
En degene die de container neerzet woont er toch? Gezien je tekst:
Quote: | De eigenaar van het verhuurde appartement w is van mening dat de tekeningen van de architect uitsluitsel geven: de container mag door huurder XX geplaatst worden (of beter gezegd blijven staan). | Of zit in dat appartement een bedrijf?
Is er geen mogelijkheid XX het afval ook via het pasjessysteem te laten afvoeren? _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
annemiekewp
|
Geplaatst: do 24 mei 2007 19:43 Onderwerp: |
|
|
sorry, niet compleet genoeg omschreven:
het betreft in deze een bedrijfsruimte die zijn eigen ingang heeft, daar is dan ook een bedrijf in gevestigd - de huurder XX- en die mogen niet hun afval via het gemeentelijke afvalverwerksysteem lozen.
de verdere appartementen hebben een gezamenlijke ingang en gezamenlijke ruimte. in die gezamenlijke ruimte staat nu de container van de bedrijfsruimte. dit houdt in dat het bedrijf een sleutel heeft gekregen van de gezamenlijke ingang van de verdere appartementen. |
|
|
|
 |
tikSimone
|
Geplaatst: do 24 mei 2007 22:07 Onderwerp: |
|
|
Het lijkt me dat je vader dan eerst eens in de slag moet met de VVE, want iemand (wie?) heeft die sleutel gegeven en toestemming verleend. Is voor dat soort acties niets in de statuten vermeld? (bijv. een besluit bij meerderheid) _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
annemiekewp
|
Geplaatst: wo 06 jun 2007 12:45 Onderwerp: |
|
|
er is gepraat en heen- en weer geschreven. de overige eigenaren willen geen container. eigenaar w heeft zijn huurders toestemming gegeven en baseert zich op de tekeningen van de architect (daar staan wel containers op getekend). bij de splitisingsakte van mijn vader is een andere tekening gevoegd/hij heeft als laatste t appartement gekocht.
er is niets geregeld in statuten oid. mijn voorstel is om po een huishoudelijk reglement op te maken waarin het plaatsen van containers ed alleen met toestemming van de V.V.E. mogelijk is.
wat vinden jullie: mag eigenaar w zich baseren op de tekeningen van de architect of kan mijn vader zich baseren op de tekeningen die bij zijn splitsingsakte gevoegd zijn?
nog andere suggesties? het praat stadium is helaas al voorbij... |
|
|
|
 |
Latyfe
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 15
|
Geplaatst: wo 06 jun 2007 13:55 Onderwerp: |
|
|
De bij de splitsingsakte behorende tekening is bepalend. Of dit dezelfde tekening als die van de architect weet ik dus niet. Het kan niet zo zijn, dat er bij verschillende aktes verschillende tekening horen. Dat kan wel per appartement, maar er moet een totaaltekening zijn met daar ieders aandeel op aangegeven.
Natuurlijk is de bestemming die aan verschillende ruimtes wordt gegeven bepalend. Art 11 verwijst daar immers naar.
Je kunt je afvragen of de berijfsruimte met eigen entree gebruik mag maken van de gemeenschappelijke ruimte. Is daar twijfel over, dan beslist de vergadering daarover.
Ik zou een vergadering van de vereniging beleggen. Je hebt daar als het goed is minimaal het aantal eigenaars nodig dat tenminste tien procent van het aantal stemmen kan uitbrengen.
Misschien is het zinvol om je af te vragen of het bedrijf zich wel mag vestigen in een appartementencomplex. Check hiervoor het bestemmingsplan bij de gemeente. |
|
|
|
 |
jacq
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 454
|
Geplaatst: wo 06 jun 2007 14:41 Onderwerp: |
|
|
annemiekewp schreef: | er is gepraat en heen- en weer geschreven. de overige eigenaren willen geen container. eigenaar w heeft zijn huurders toestemming gegeven en baseert zich op de tekeningen van de architect (daar staan wel containers op getekend). bij de splitisingsakte van mijn vader is een andere tekening gevoegd/hij heeft als laatste t appartement gekocht.
er is niets geregeld in statuten oid. mijn voorstel is om po een huishoudelijk reglement op te maken waarin het plaatsen van containers ed alleen met toestemming van de V.V.E. mogelijk is.
wat vinden jullie: mag eigenaar w zich baseren op de tekeningen van de architect of kan mijn vader zich baseren op de tekeningen die bij zijn splitsingsakte gevoegd zijn?
nog andere suggesties? het praat stadium is helaas al voorbij... |
Is die tekening van de architect de tekening waarop bouwvergunning is verleend? De tekening van de splitsingsakte is opvraagbaar bij het kadaster en heeft met de akte waar deze bij hoort juridische status (goederenrechterlijke) status. Op de tekening wordt de correcte afmeting en het gebruik van de ruimten geregeld. Dit is dus de tekening waar door iedereen vanuit moet worden gegaan. De tekening van de architect is geen "juridische" tekening, maar een bouwkundige tekening op grond waarvan (naar ik vermoed) een bouwvergunnning is afgegeven? Deze tekening regelt echter niet het gebruik van de gemeenschappelijke ruimten, dat doet zoals hierboven al gezegd de splitsingsakte en de splitsingstekening.
Het aangeven van een opstelplaats voor een container is (meestal) niet van bouwkundige aard, maar omdat je schrijft dat het in het noodtrappenhuis is geprojecteerd speelt wel een ander aspect namelijk de eisen die worden gesteld aan het noodtrappenhuis (bouwbesluit) en het gebruik van het trappenhuis (eisen door de brandweer).
Ik krijg de indruk dat het gaat om een bedrijfsverzamelgebouw. Als dat zo is moet er een gebruiksvergunning zijn afgegeven door de brandweer en ik denk niet dat die akkoord gaat met plaatsing van (een brandgevaarlijke container) op de vluchtroute. Vader kan dan eisen dat de container wegens strijdig gebruik met de gebruiksvergunning wordt verwijderd. Misschien het onderzoeken waard...
groet,
jacq |
|
|
|
 |
|